Influenssarokote maksaa 15 EUROA apteekissa, mutta resepti pitää ensin pyytää soittamalla paikkakunnan influenssanumeroon. SIIS MAKSAAKO se resepti tai puhelu??? t. Köyhä
Kallista on, tuollahan saa röökiaskin ja kaljaa.
Kuka tietää?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikaan vaahdottiin rokotusten tärkeydestä mutta ollaan ilmeisesti palattu "normaaliin" eli aikuisia ei kannata rokottaa (terveyskeskuksen sanoma). Mummuni kuoli. Ensin joutui ruusun takia vuodeosastolle, parissa viikossa laitostui. Sitten kuoli pneumokokkiin. Molemmat ois voitu välttää rokotuksella. Mutta ei saa rokottaa. Sanoo lääkäri. Ja köyhillä ei ole varaa.
Siinä taas näkee kuinka vanhuksia syrjitään terveydenhuollossa. Itse olen eläkeikäinen ja käytän yksityistä terveydenhuoltoa siitä syystä, onneksi on varaa
Vierailija kirjoitti:
No älä ota, turha on. Olen selvinnyt ilman sitä 16 vuotta, enkä tule semmosia ikinä ottamaankaan.
Tiedätkö, että osalla suomalaisista on "geenivirhe". Solun pinnassa oleva osa, jota influenssa virus käyttää, on viallinen. Siksi virus pääsee siitä heikosti tai ei ollenkaan elimistöön. Virhe ei tunnu eikä näy, paitsi ehkä nivelvaivoina. Niin siksi ei kannata omaa tilannetta verrata tai tarjota toisille.
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikaan vaahdottiin rokotusten tärkeydestä mutta ollaan ilmeisesti palattu "normaaliin" eli aikuisia ei kannata rokottaa (terveyskeskuksen sanoma). Mummuni kuoli. Ensin joutui ruusun takia vuodeosastolle, parissa viikossa laitostui. Sitten kuoli pneumokokkiin. Molemmat ois voitu välttää rokotuksella. Mutta ei saa rokottaa. Sanoo lääkäri. Ja köyhillä ei ole varaa.
Ruusun ei ole rokotusta vaikka vyöruusuun on. Kaksosten eri tautia. Ja vanhoilla ihmisillä rokotukset eivät välttämättä tuota kovin hyvin vasta-aineita. Ja miksei hän ollut ottanut pneumokokkirokotusta? Ei se enää sairastaessa auta.
Saan työni puolesta influenssarokotuksen. 2018 lapsistamme yksi altistui influenssalle. Kaikki sairastuttiin, mutta ainoana rokotettuna minulla oli oireena vain viikko siedettävää kuumetta. Selvisin siis ilman varsinaista influenssatautia. Mies sairasti pahiten, oli kolmatta viikkoa sairaalassa ja lapsista yksi oli osastolla neljä päivää. Itse jaksoin hoitaa muita, olivat ennennnäkemättömän kipeitä hekin, mitään tuollaista ei oltu aikaisemmin koettu.
Rokottamattomilla raju kuumevaihe särkyineen ja oksenteluineen kesti 2 - 3 viikkoa. Osalla kamala yskä. Sitten alkoivat jälkitaudit lievemmällä kuumella ja hoidettiin antibiooteilla.
Että kyllä influenssarokote torjuu tautia tosi hyvin. Onkin rokotettu koko perhe sen jälkeen.