Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheen aikuisten asenne hintojen nousuun

Vierailija
01.11.2022 |

Luin HS:n jutun Pelastakaa lapset ry:n kyselytutkimuksesta, ja mieleen nousi vahvasti, miten iso vaikutus vanhempien asenteella ja avoimuudella on lapsiin.

Salailu ei kannata. Parempi sanoa lapsille suoraan, että niiden ja niiden hinnat ovat nyt niin korkeat, ettei me sen takia osteta niitä ja näitä, mutta kertoa myös, ettei lasten tarvitse olla huolissaan ruoasta ja - kuten jutun otsikossa - vedestä. Jos asioista ei puhuta suoraan, lapset kehittävät omat, joskus pelottavatkin päätelmänsä ja selviytymiskeinonsa.

Olen opettanut omat nyt 9 - 15 -vuotiaat lapset katsomaan kaupassa tuotteiden kilohintoja ja vertailemaan. Hintatietoisuus on hyvä oppi omaan itsenäiseen elämään, ei se, että katsotaan hintoja tarkoita, että perheellä on kurjaa. 

En uskalla juoda vettä kotona” – Näin talous­vaikeudet näkyvät lasten arjessa
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009168470.html

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös on lapsille opetettu koko ajan hintatietoisuutta, joten mikään ei ole muuttunut hintojen nousussa, eikä kenelläkään ole asiasta pelkoja. Ehkä enemmän lapset bongaavat mainoksista ruokatarjouksia aikuisten hyödynnettäväksi tai ostavat välillä itse kahvinsa yms. kuin aiemmin. Meillä ei ole kurjaa nimenomaan siksi, koska olemme hintatietoisia.

Vierailija
2/2 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole kurjaa nimenomaan siksi, koska olemme hintatietoisia.

Se on juuri näin. Olen jopa aktivoitunut säästämään pientä puskuria ns. huvimenoihin, että kun tuntuu siltä ettei mihinkään pääse, onkin sitten joitain lasten huvituksia varten raha valmiina, ettei aina tarvitse sanoa "ei".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla