Kysymyksiä sähkösopimuksesta
Asumme ok-talossa puolisoni kanssa. Olemme jo iäkkäitä ihmisiä, eikä sähkösopimukset ole parhainta osaamisalaamme.
Meidän vuosikulutus on noin 6500 kwh:a.
Nykyinen sopimuksemme on Vattenfallin kanssa ja sen hinta on:
perusmaksu 3,95 e/kk
sähkö 5,39 s/kwh
Sopimus on määräaikainen (24 kk) ja loppuu tammikuun 2023 lopussa.
Nyt Vattenfall jo kiirehtii jatkosopimuksen kanssa. Pitäisi päättää viim. 7.11. (Miksihän näin aikaisin?)
He tarjosivat seuraavaa sopimusta jälleen 2 vuodeksi:
perusmaksu 4,50 e/kk
sähkön hinta 33,5 s/kwh.
Tämä tuntuu melkoisen hintavalta ja siksi emme vastanneet vielä mitään.
Tänään tuli kovin painostavan kuuloinen viesti. Sen sisältö oli jotakuinkin, että jollemme hyväksy tarjottua sopimusta, sähkömme hinta tulee olemaan
perusmaksu 3,95 e/kk
sähkön hinta: spot hinta+ 0,42 s/kwh
Mitä mieltä olette tällaisesta? Mitä itse tekisitte?
Sitten vielä kysymys: Ajattelimme, että katsoisimme sinne tammikuun puolelle, miten hinnat muuttuvat ja jos pahalle näyttää, siirtyisimme pörssisähköön ainakin hetkeksi. Mutta pitääkö tähän viestiin pakolla vastata nyt kyllä tai ei? Jos emme vastaa mitään, tarkoittaako se, että olemme hyväksyneet tämän spot-hinnan?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
sähköistä sekaisin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun määräaikainen sopimus loppuu ettekä tee uutta, se jatkuu automaattisesti toistaiseksi voimassa olevana. Siinä vaiheessa kilpailutatte kaikki myyjät ja otatte edullisimman tarjolla olevan pörssisähkön.
Huomasin vasta tämän viestin. Nyt en oikein ymmärtänyt.
Kun määräaikainen sopimuksemme loppuu tammikuun lopussa ja jos emme ole tehneet uutta, niin mikä jatkuu toistaiseksi voimassa olevana? Ai tällä nykyisellä hinnalla? Sehän olisi kannattavaa, mutta ei kai se voi olla mahdollista. Ei kai sähköyhtiö suostu myymään meille noin halpaan hintaan sähköä?
En tainnut ymmärtää. Vai tarkoititko, että se spot-sähkö tulee voimaan ja se jatkuu toistaiseksi?
Hitto, että olen sekaisin näiden kanssa. :D
Ei jatku halpa hinta. Fortumilta tuli vastaava kirje ja siinä näkyi kyllä, mikä sähkön hinta uudella määräaikaisella sopimuksella sillä hetkellä oli.
Itse tein ihan alkukesästä vielä määräaikaisen sopimuksen hintaan vajaa 13c/kWh. Nyt jos pitäisi sopimus uusia, vaihtaisin pörssisähköön ja aloittaisin kulutuksen mahdollisimman pitkälti halvoille tunneille.Juu okei. Näin sen ajattelinkin, että kyllä se halpa hinta loppuu tammikuun lopussa.
Nyt täytyy tunnustaa yksi tyhmyyteni: (kehtaanko?), En edes tajunnut, että pörssisähkökin pitää kilpailuttaa. Luulin jotenkin, että se on kaikkien yhtiöiden kautta sama.
Pörssisähkösopimuksissa perusmaksu ja marginaali vaihtelevat.
Itselläni kulutus on pientä, joten valitsin pörssisähkösopparin ilman perusmaksua, mutta muita yhtiöitä korkeammalla, 0,99 snt/kWh välityspalkkiolla. Tulee silti paljon edullisemmaksi kuin maksaa se tyypillinen 3,95-4,50e/kk perusmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun määräaikainen sopimus loppuu ettekä tee uutta, se jatkuu automaattisesti toistaiseksi voimassa olevana. Siinä vaiheessa kilpailutatte kaikki myyjät ja otatte edullisimman tarjolla olevan pörssisähkön.
Huomasin vasta tämän viestin. Nyt en oikein ymmärtänyt.
Kun määräaikainen sopimuksemme loppuu tammikuun lopussa ja jos emme ole tehneet uutta, niin mikä jatkuu toistaiseksi voimassa olevana? Ai tällä nykyisellä hinnalla? Sehän olisi kannattavaa, mutta ei kai se voi olla mahdollista. Ei kai sähköyhtiö suostu myymään meille noin halpaan hintaan sähköä?
En tainnut ymmärtää. Vai tarkoititko, että se spot-sähkö tulee voimaan ja se jatkuu toistaiseksi?
Hitto, että olen sekaisin näiden kanssa. :D
Sopimus siis jatkuu toistaiseksi voimassa olevana yrityksen määrittelemällä hinnalla. Eikö teille tullut mitään tietoa mikä se hinta olisi? Myyjä ei katkaise teiltä sähköä määräaikaisen viimeisenä päivänä, vaikka ette tekisi mitään.
Ei ole muuta tullut kuin tuo aiemmin mainitsemani spot hinta+0,4 senttiä (ja tämä oli kirjoitettu kovin ikävään muotoon: Jollette nyt hyväksy tarjoamaamme sopimusta, tulette maksamaan tämän).
Edellisellä sivulla yksi kirjoittaja oli maininnut, että on alkanut harrastamaan sähköä. :D Mietin itsekin, että minulle tuli kaikki viestinne luettuani kiinnostus tätä asiaa kohtaan, vaikka alunalkaen koko homma tuntui ikävälle. Mukavaa ja helpottavaa lukea kommenttejanne. Ja enpähän ole yksin tämän asian kanssa.
Olen tämä aloittaja ja ajattelin kirjoittaa "tilannetiedotuksen".
Sähköyhtiöltä soitti mieshenkilö ja halusi keskustella meidän tilanteestamme. Sanoin, että lähetin teille viestin, että katsomme tilannetta tammikuussa ja palaamme tuolloin asiaan.
Mies kysyi, olemmeko olleet tyytyväisiä yhtiöön (Vattenfall). Sanoin kyllä. Hän kysyi, uskonko sähkönhinnan laskevan. Sanoin, että uskon ja ainakin toivon. Sanoin edelleen, että emme tee nyt mitään päätöstä ja että heidän tarjoamansa perusmaksu 4,50 e + energia 0,35 e/kWh on mielestäni liian kallis, jotta voimme sitoutua siihen 2 vuodeksi.
Lopuksi mies sanoi, että hänkin näkee parhaimpana ratkaisuna, että kun sähkösopimuksemme loppuu tammikuun lopussa, siirrymme pörssisähköön ja menemme sillä kesään saakka, jolloin sähkö voi todella halventua.
Mä en ole tehnyt minkäänlaisia sopimuksia, mutta puhuvat ihan kun olisin.
Mulla tammikuun alusta 50s/kwh +4€ kk maksu+ siirtomaksut. En kans tiesä mitä tehdä vai meniskö pörssisähköllä vaan. Onkohan sama mistä sen ottaa ja tuleeko sitten vielä siirtomaksut ja kk maksut?
Mulle siis ihan törkyhintoja tarjottu alkaen tammikuun eka. Sanonko vaan että sopimuksen voi lakkauttaa 31.12.22 ja otan joulukuun aikana jostain muualta sopimuksen?
Vierailija kirjoitti:
Mulla tammikuun alusta 50s/kwh +4€ kk maksu+ siirtomaksut. En kans tiesä mitä tehdä vai meniskö pörssisähköllä vaan. Onkohan sama mistä sen ottaa ja tuleeko sitten vielä siirtomaksut ja kk maksut?
Vaikuttaa kyllä tosi kalliille tarjoukselle. Huhhuh.
Kyllä kai niihin tulee siirtomaksutkin vielä. Ehkä joku viisaampi osaa neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna ottaisin pörssisähkön. Sen hinta on pyörinyt n. 10-20 snt/kWh tasolla, männäviikolla jopa noin 1 snt/kWh. Näyttää siltä, että talvesta tulee melko leuto ja ette sähkö sittenkään tule olemaan niin hirmuhntaista kuin aikaisemmin uskottiin. 50 snt/kWh on aivan ryöstöhinta nykytilanteessa, älä lähde siihen varsinkaan jos on määräaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle siis ihan törkyhintoja tarjottu alkaen tammikuun eka. Sanonko vaan että sopimuksen voi lakkauttaa 31.12.22 ja otan joulukuun aikana jostain muualta sopimuksen?
Älä lakkauta sopimusta erikseen. Jos vaihdat yhtiötä, uusi yhtiö hoitaa vanhan sopimuksen päättämisen automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Nehän lopettaa sen sieltä uudesta suoraan jos on siis sopimusehtojen mukaista päättää, mutta siihen pitää antaa lupa, taitaa olla vakiolauseke nettitilauksissa.
Itselläni ollut Vattenfalliin 24kk:n määräaikaisia sopimuksia muutama. Aina on tullut parisen kuukautta ennen sopimuksen päättymistä viestiä, että sopimus päättyy ja uuden 24kk sopimuksen saisi tietyllä hinnalla, jos sen hyväksyy sen tiettyyn päivään mennessä. Muuten jatkuu toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, kun määräaikainen päättyy ja sen hinta sitten vaihtelee vuodessa. Itse kilpailuttaisin sopimuksen ja katsoisin mitä muut sähköyhtiöt tarjoavat. Jos teet sopimuksen jonkun muun firman kanssa, voi olla että Vattenfall palaa asiaan ja tekee vastatarjouksen. Tehdyn sopimuksen voi purkaa muistaakseni 14vrk kuluessa, jos tulee toisiin aatoksiin...
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi raivostunut kuluttaja, joka on laittanut useamman viestin sähköyhtiöille riistokapitalistihinnoittelusta ja ihmisten kiristämisestä tällaisella perustavaa laatua olevalla asialla kuin sähkö! Mikä helvetin oikeus heillä on kyykyttää ja kyniä ihmisiä?
Laittakaa sähköpostia eduskuntaan, isoja joukkopostituksia, jotka lähtevät kaikille kansanedustajille, sähkön riistohinnoista.
Ajatus on hyvä mutta valitettavasti mitään ei ole enää tehtävissä, hallinto ei tule puuttumaan valtavaan rahastukseen...
hintoja ja katteita nostetaan nyt loputtomiin ja mikään ei tätä pysäytä... jokainen tajuaa sen ettei kyseessä valtaviin katteiden nostoihin ole ollut Ukrainan sota ja katteiden nosto ei pysähdy vaikka sota loppuisikin...
nyt on globaali agenda köyhdyttää tavalliset ihmiset ja se on saatu jo hyvään alkuun lähes kaikissa maissa...
hallinnot ja corporaatiot tekevät tässä yhteistyötä, eihän katteiden nostoihin ole lainkaan puututtu... päinvastoin on vielä rakennettu tukijärjestelmiä jotka takaavat että veronmaksajien rahat saadaan siirrettyä corporaatioille valtion kautta...
ja ettei kukaan protestoisi tai yrittäisi estää rahastusta tätä varten on rakennettu eri maihin totalitarismi joka estää kaiken vastarinnan rahastamista ja köyhdyttämistä kohtaa... mitään protestia ei tulla tekemään ja valtamedia ei tule uutisoimaan mitään köyhdyttämisestä vaan päinvastoin...
ja lopullinen tavoite on se että pieni rikkaiden ryhmä hallitsee kaikkea globaalisti… eli kauhu ei tule loppumaan vaan jatkuu ja jatkuu...
Ja miksi näin, siis muutama peruste alkuun:
Täydellinen kontrolli kaikkeen kun tavalliset ihmiset ovat varattomia ja ulosotossa
Mahdollisuus ostaa kaikkea omaisuutta halvalla kun ihmisten omaisuutta pakkomyydään kuten asunnot... tavalliset ihmiset eivät omista enää mitään vaan ovat enemmänkin orjan tyyppisessä asetelmassa jossa tekevät vain heille annettuja tehtäviä jatkossa...
Pienemmät yritykset ajautuvat konkursseihin, isot corporaatiot pystyvät ostamaan kaikki pienet yrittäjät pois ja dominoivat kaikkea maailmassa...
Köyhdytyksen jälkeen totalitarismi tekee sen että vain ko. rikkaiden ryhmällä hallinnon tukemana on sanavaltaa kaikissa maailman maissa ja he sanelevat sen jälkeen kaiken tekemisen... demokratia = totalitarismi jatkossa... valta ratkaisee...
Siinä muutama ajatus alkuun, lisää löytyy varmaan monilta...
Tässä on nyt hyvää aikaa testailla missä määrin esimerkiksi sähkölämmitystä pystyy säätämään/ohjelmoimaan tapahtuvaksi siihen aikaan kun sähkö on yleensä halvinta. Onko Vattenfallilla jokin palvelu tai sovellus mistä näkee kunkin hetkisen sähkön kulutuksen? Jos yhtään pystyy kulutustaan säätelemään niin pörssisähkö voi olla edullisin.
On Vattenfallilla Oma energia -palvelu, josta voi seurata sähkönkäyttöään.
Vierailija kirjoitti:
Voi myös etsiä vaihtoehtoja.
Näistä (kään) vaan ei löydy kaikki vaihtoehdot, vain ne yhtiöt mitkä maksaa nuille.
Sama kun booking yms. ei löydy halvinta mökkiä tai hotellia.
Vattenfallilla ainakin outo tyyli; en hyväksynyt heidän jatkosopimustaan, kun oli niin kova sähkön hinta. Postissa tuli ilmoitus, että olemme sopineet pörssisähkön tuottamisesta. Emme ole sopineet yhtään mistään!
Eikö minulla pitäisi olla oikeus kilpailuttaa yhtiöt ja ottaa sähköni keneltä haluan?
huijauksen makua kirjoitti:
Vattenfallilla ainakin outo tyyli; en hyväksynyt heidän jatkosopimustaan, kun oli niin kova sähkön hinta. Postissa tuli ilmoitus, että olemme sopineet pörssisähkön tuottamisesta. Emme ole sopineet yhtään mistään!
Eikö minulla pitäisi olla oikeus kilpailuttaa yhtiöt ja ottaa sähköni keneltä haluan?
Kyllä ja ei. On siinä määräaikaisessa lukenut että jatkuu toistaiseksi voimassa olevana sopimuksena
huijauksen makua kirjoitti:
Sähköyhtiöt eivät saa katkaista sähkön jakelua, vaikka henkilön määräaikainen sopimus päättyisikin. Siksi se jatkuu joko heidän tekemän tarjouksen perusteella (pitää hyväksyä) / pörssisähköhinnoittelulla / heidän voimassa olevan hinnaston mukaisesti (joka yleensä kaikkein kallein vaihtoehto).
Ja sinulla on vapaus valita näistä kolmesta haluamasi tai vaihtoehtoisesti vaihtaa sähköyhtiötä, joka vaatii sinulta itseltäsi toimenpiteitä ennen sopimuskauden päättymistä.
Eli ole hyvä ja kilpailuta sähkösopimuksesti, tällä hetkellä tarjotaan lähinnä pörssisähköä tai järkyttäviä hintoja. Sinun vanhan sähköyhtiön kanssa jatkuva toistaiseksi voimassaoleva sopimus päättyy siihen kun teet toisen kanssa sopimuksen.
Tilasin pörzzähkön 1.12. (HKI)