Haluaisin omakotitalon, mutta suurin osa on liian isoja
Itse haluaisin ennen kaikkea oman rauhan. Omakotitaloksi riittäisi esim. 70-90 neliötä. Puulämmitteinen sauna ja yksi huone esim. kuntosaliksi. Suurin osa vanhemmista omakotitaloista liian isoja, 100-120 neliötä. Mutta sellaisen kouluttautuneen, perusälykkään naisen saanti vaimoksi kun on tässä maassa nyt hankalaa, niin tuollainen vanha iso talo on vähän huono. Ne on tehty sen ydinperhe-ajatusmallin mukaan. Itse olen päättänyt elellä elämäni yksin.
Onko tässä nyt vain mietittävä uuden talon rakentamista?
M37
Kommentit (36)
Eikös jossain vaiheessa rakennettu lähinnä minitaloja.
100-120 neliöinen omakotitalo ei ole iso.
Vierailija kirjoitti:
Ai yhdelle? Meitä asui 6 alle sadassa.
Vierailija kirjoitti:
No on se, jos yksin asuu. En minäkään yksin haluaisi siivota ja ylläpitää yli 100 neliötä ja piha siihen päälle. 60-80 neliötä riittäisi ruhtinaallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Rintamamiestalo
Ne on taas purkukuntoisia ja sama vaikka ajaisi samantien puskutraktorilla alas. Esim. 90-luvun alussa rakennetut ovat järjettömän kokoisia palatseja. Kesämökin ostaminen ja muuttaminen talviasuttavaksi voisi olla yksi ratkaisu. Se tosin vaatii muutoslupaa ja mahdollisesti kaava- tai rakentamisjärjestys ei sitä salli.
M37
Oikotiellä on yli tuhat taloa myynnissä kooltaan 70-90 m2.
Mä ottaisin tosi mielelläni sellaisen modernin minitaloin, joita on rakennettu muistaakseni Tampereen suuntaan. Niitä on ihan siis 60-neliöisiäkin isolla terassilla. Tällainen olisi mun unelma, kompakti, hallittavan kokoinen kokonaisuus. Tuollaisen uuden saa helposti myytyä eteenpäinkin. Voi kun tää trendi rantautuisi tännekin, missä asun. Sitä odotellessa
Vanhempia tuon kokoluokan taloja löytyy hyvin, ja halvalla. Jää vielä remonttirahaa ja silti lopputulos halvempi kuin uudemman osto.
Tuosta Siiri, Aino tai Saara.
https://www.alvsbytalo.fi/talopaketit?gclid=EAIaIQobChMI1OGZptiI-wIVuwq…
Kompakti talo poikamiehelle eikä tarvitse murehtia remontteja.
On niitä. Oma taloni on 70m2 puulämmitteisellä saunalla (sisällä). Ei ole turhaa siivottavaa saati ennen kaikkea turhia kuutioita lämmitettävinä. Sopiva yksin elävälle eukolle ja muutamalle koiralle, kuntosalihuonetta ei tosin ole mutta salille kävelymatka :).
Tsempit etsintään!
35 neliötä riittää yhdelle hyvin ja tulee edulliseksi. Siihen mahtuu myös vessa ja suihkukaappi. Oma piha tuplaa tilavuuden tunteen. Puulämmitteinen pihasauna.
Tuommoisessa mökissä asuin nuorempana yksin jonkun aikaa ja muutaman vuoden vaimokkeenkin kanssa. Hyvin viihdyimme, ostimme sitten normaalikokoisemman talon lähinnä vaimokkeen ajokortin puuttumisen vuoksi. Nyt olen taas sinkkuna harkitsemassa pienimuotoisempaa asumista. Semmoinen 45 neliön täysihirsinen mökki on haaveissa. Isomman talon ja muut tilat ajattelin laittaa vuokralle. Tilaratkaisuksi avoin tupa, pesutila ja wc yhteen nurkkaan. Silloin koko mökin lämmittää sydänmuuriin yhdistetylla takkaleivinuunilla, viereen pieni puuhella. Myöhemmin sitten ehkä kahden auton autotalli harrastustilaksi. Ilmalämpöpumppu tietty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintamamiestalo
Ne on taas purkukuntoisia ja sama vaikka ajaisi samantien puskutraktorilla alas. Esim. 90-luvun alussa rakennetut ovat järjettömän kokoisia palatseja. Kesämökin ostaminen ja muuttaminen talviasuttavaksi voisi olla yksi ratkaisu. Se tosin vaatii muutoslupaa ja mahdollisesti kaava- tai rakentamisjärjestys ei sitä salli.
M37
Lupa- ja muutosasiat ovat varmaankin höllentyneet vuosien saatossa ja kunnissa on varmasti hyvin paljon eroja, joten itse lähtisin selvittelemään missä kunnassa tälläinen projekti kesämökistä ympärivuotiseen käyttöön onnistuisi.
3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se, jos yksin asuu. En minäkään yksin haluaisi siivota ja ylläpitää yli 100 neliötä ja piha siihen päälle. 60-80 neliötä riittäisi ruhtinaallisesti.
Tuommoinen pieni hirsitalo niin on vierastilaakin. Täyshirressä on puolensa jos on saanut kipsihöttöseinistä tarpeekseen ja ilmastointikin toimii luonnollisesti jos se olisi tärkeää. Hirsitalon voi myös helpommin jättää kylmilleen, jos niikseen tulee.
https://www.kuusamohirsitalot.fi/talot/hirsihuvila-rajala-60/
No voi hitsi. Mitäköhän me nyt sitten tehtäs?
Onhan taas kysymys. Haluan asian A, mutta myynnissä on vain asia B. Mitä teen???!! Auttakaa naiset, kun en idioottina osaa ratkaista ongelmaa itse!
Ootko miettinyt että ostaisit tuommoisen 100-120 neliötä ja purkaisit siitä osan pois? Ei tarvitsisi alusta koko taloa rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rintamamiestalo
M37
Lupa- ja muutosasiat ovat varmaankin höllentyneet vuosien saatossa ja kunnissa on varmasti hyvin paljon eroja, joten itse lähtisin selvittelemään missä kunnassa tälläinen projekti kesämökistä ympärivuotiseen käyttöön onnistuisi.
3
Itse lautarakenteisessa kesämökissä vakituisesti asuneena sanon että älä. Vaikka sen voisi vähemmällä rahalla saada tehtyä niin on työlästä eikä eristyksistä ja kosteussuluista meinaa millään tulla hyvää. Vanhojen rakenteiden mikrobit eivät ole kivoja. Uusi hirsirunko korkealle rossipohjalle tai sitten talopaketti betonilaatalle. Täystiilitaloa kannattaa myös harkita, etenkin jos osaa sen verran muurata.
Rintamamiestalo