Muutimme ulkomaille 3kk sitten ja haluan takaisin!
Otsikossa se tulikin: alkanut ahdistaa täällä ulkomailla asuminen jo näin kolmen kuukauden jälkeen: ihmiset ovat todella sisäänpäinkääntyviä, mieheni, minä eivätkä lapset ole vielä hankkineet yhtään ystävää kun on vaikeaa saada kontaktia paikallisten kanssa. Tämän lisäksi Suomeen verrattuna korruptio rehottaa ja kaduilla on tosi epäturvallista. Haluan takaisin Suomeen...
Kommentit (80)
Ettei tuo katujen turvattomuus olisi vain omassa päässäsi?
Vierailija kirjoitti:
Puolan suomalaisiin kannattaa tutustua. Fb-ryhmät jne.
Suurella osalla heistä on menossa "vuosi ulkomailla". Eli useammaksi vuodeksi ulkomaille muuttaneen kannattaa kuitenkin pyrkiä luomaan sosiaalisia suhteita myös paikallisten kanssa. Se nimittäin on aika kurja hetki, kun tajuaa, että "kaikki kaverit" palaavat takaisin Suomeen ja itse joutuu aloittamaan sosiaalisen elämän luomisen taas alusta.
P.S. 3 kk on joka tapauksessa lyhyt aika ystävyyssuhteiden luomiselle, etenkin, jos yhteistä kieltä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa takaisin Suomeen.
Mihin maahan muutitte?
Muutimme loppukesästä Puolaan keskisuureen kaupunkiin
- Ap
Av samtliga EU länder är det möjligt att Polen skulle vara det sista man valde. T.o.m. Rumänien och Bulgarien känns mera lockande men det beror endast på det att man känner Polen och vet inget om de två andra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolan suomalaisiin kannattaa tutustua. Fb-ryhmät jne.
Suurella osalla heistä on menossa "vuosi ulkomailla". Eli useammaksi vuodeksi ulkomaille muuttaneen kannattaa kuitenkin pyrkiä luomaan sosiaalisia suhteita myös paikallisten kanssa. Se nimittäin on aika kurja hetki, kun tajuaa, että "kaikki kaverit" palaavat takaisin Suomeen ja itse joutuu aloittamaan sosiaalisen elämän luomisen taas alusta.
P.S. 3 kk on joka tapauksessa lyhyt aika ystävyyssuhteiden luomiselle, etenkin, jos yhteistä kieltä ei ole.
Tätä koitinkin tavallaan aloittajalta tuossa aiemmin kysyä sillä kuinka pitkään olisi aikomus olla uudessa maassa.
Jos tarkoitus on viipyä vain se vuosi tai ihan enintään pari niin kielen perusteita kannattaa tottakai opetella, mutta oman viihtymisen parantamiseksi on ihan kelvollinen vaihtoehto panostaa muiden expattien / suomalaisten / englantia puhuvien seurassa oloon.
Mikäli ajatus on taas jäädä pidemmäksi aikaa niin silloin sulautuminen paikallisuuteen on viihtymisen kannalta tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin maahan muutitte?
- Ap
Puolassa voi olla suomalaisella sopeutumisvaikeuksia. Jos voitte, asettakaa joku aikaraja, esim. katsotte vuoden, ja jos vielä samat tinnelmat, palaatte Suomeen.
Då man en gång har lyckats lämna Finland och byter land, så är det nog inte tillbaka till Finland. Polen kan vara illa, men inte är det lika illa som Finland för en driftig person. Lyckligtvis finns det mycket annat att välja på.
Vierailija kirjoitti:
Toihan on ihan vakiohomma. Ensin "kuherruskuukausi" ja sitten hirveä pettymys. Tosin joskus saattaa mennä kyllä selvästi pidempäänkin ennen kuin se pettymys iskee.
Pettymystä odotellessa!
38 vuotta ulkomailla/ 5 eri maassa
ja jatkuu edelleen......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toihan on ihan vakiohomma. Ensin "kuherruskuukausi" ja sitten hirveä pettymys. Tosin joskus saattaa mennä kyllä selvästi pidempäänkin ennen kuin se pettymys iskee.
Pettymystä odotellessa!
38 vuotta ulkomailla/ 5 eri maassa
ja jatkuu edelleen......
Kiva juttu, ettei kulttuurishokki ole sinuun pahemmin iskenyt. Itse olen asunut nelisen vuotta eikä kovin suurta shokkia ole itsellekään tullut, mutta ymmärrän kyllä hyvin jos jollekin muulle iskee.
Riippuu toki paljon omasta elämäntilanteesta, maasta ja alueesta johon muuttaa jne.
Missä päin Puolaa asutte? Itse muutettiin vajaa vuosi sitten tänne Lubliniin, ja ollaan viihdytty todella hyvin. Tärkeintä on todellakin oppia paikallinen kieli ja heittää nurkkaan se kuuluisa "suomalainen" minä ensin-asenne. Tarkoitus oli tulla suomeen jouluksi, mutta lapset (2) eivät halua, koska täällä on harrastukset ja kaverit. Oma asenne todellakin ratkaisee, että viihtyykö ulkomailla, vai ottaako heti tyylin, että p@ska paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin maahan muutitte?
- Ap
Av samtliga EU länder är det möjligt att Polen skulle vara det sista man valde. T.o.m. Rumänien och Bulgarien känns mera lockande men det beror endast på det att man känner Polen och vet inget om de två andra.
Men kulturellt och historiskt sett är alla tre länder så kallade gamla europeiska länder. Det var några decennier som gjorde mycket illa på Europas östra delar.
Itse asun kanssa Puolassa, mutta Varsovassa. Viihtynyt tosi hyvin, täällä ainakin englanninkielisiäkin ihmisiä niin ei viitsi paikallista kieltä opiskellakkaan. Elämäni paras päätös muuttaa tänne Suomesta
lienette suomen punikkeja menitte puolaan agiteeraamaan kommunismin ihanuutta. kuka teidät on palkannut
Kolmessa kuukaudessa hajoat kun ei ole paikallisia ystäviä?! Amatööri 🤣. Itse asunut 5 vuotta nykyisessä maassa enkä tunne kirjaimellisesti yhtään ketään (nykyinen työpaikka on etänä toiseen maahan, aiemmista ei jäänyt tuttuja koska miesvaltainen ala ja kukaan ei asunut samassa kaupungissa muutenkaan), eikä hajota yhtään.
Heikot ei sopeudu. Mä asuin Venäjällä monta vuotta eikä tehnyt tiukkaa. Mutta sopeutuminen vaatii tietyllä tavalla joustavan luonteen, kaikki ei siihen kykene.
Vierailija kirjoitti:
Kolmessa kuukaudessa hajoat kun ei ole paikallisia ystäviä?! Amatööri 🤣. Itse asunut 5 vuotta nykyisessä maassa enkä tunne kirjaimellisesti yhtään ketään (nykyinen työpaikka on etänä toiseen maahan, aiemmista ei jäänyt tuttuja koska miesvaltainen ala ja kukaan ei asunut samassa kaupungissa muutenkaan), eikä hajota yhtään.
Taidat olla äärimmäinen introvertti, jos viisi vuotta ilman yhtäkään tuttavaa ei haittaa ollenkaan.
Itsekin teen etätöitä toiseen maahan, mutta ei se ole estänyt minua tutustumasta ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä muihin suomalaisiin samassa maassa ja mahdollisesti samassa kaupungissa, siitä se lähtee, ihan kuin muillakin expateilla.
Onko lapsia? Lapset koulussa? Tutustu muihin äiteihin ja perheisiin lasten kautta, varmasti joitakuita expatteja sielläkin.
Expat yhteisöjä on joka maassa, ja sitten harrastuksia? Joogaa, pilatesta jne mene tunneille ja tutustu ihmisiin, kutsu kylään jen.
Ota huomioon kaikki ne hyvät asiat miksi muutitte sinne, tee lista jo heti tänään.
Varmaan jotain ruokaakin Suomesta saatavilla, onhan Puolassa IKEA, jonka ruokakaupasta saa näkkäriä, kaurakeksejä ja taisi olla Kallen Mätitahnaakin.... jotta vähän helpottaa ja kaapelien kautta vaikka suomalaista televisiokanavia, jos ikävä niitä.
Kyllä se siitä, teillä on siellä vielä syyssää, ja tulee kevät ainakin kuukautta aikaisemmin kuin Suomeen.
Tuossa vaan on se riski, että liikaa alkaa viihtyä siinä expat - yhteisössä. Siellä sitten yhdessä haukutaan maata, jossa asutaan eikä yritetäkään sopeutua. Mä ainakaan en oo viihtynyt noissa porukoissa, malliesimerkkejä siitä, miten ulkomailla asuminen ei avarra ihmistä, vaan lukitsee entistäkin kapeampiin piireihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla äärimmäinen introvertti, jos viisi vuotta ilman yhtäkään tuttavaa ei haittaa ollenkaan.
Itsekin teen etätöitä toiseen maahan, mutta ei se ole estänyt minua tutustumasta ihmisiin.
PAIKALLISTA tuttavaa. Työpäivinä puhun (online) ihmisten kanssa vähintään 4-6 tuntia puheluissa, ja (muissa maissa asuvien) ystävien kanssa pidän yhteyttä viestein ja säännöllisin puheluin. Ei lapseton, 40+ yksilölajeja harrastava nainen löydä uusia ystäviä, en löytänyt aikoinaan edes suomesta. Missäpä niihin paikallisiin tutustuisi, tuskin se 20 vuotta nuorempi kaupan kassa alkaisi mun kaveriksi ja on aikalailla ainoa vuorovaikutus normielämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PAIKALLISTA tuttavaa. Työpäivinä puhun (online) ihmisten kanssa vähintään 4-6 tuntia puheluissa, ja (muissa maissa asuvien) ystävien kanssa pidän yhteyttä viestein ja säännöllisin puheluin. Ei lapseton, 40+ yksilölajeja harrastava nainen löydä uusia ystäviä, en löytänyt aikoinaan edes suomesta. Missäpä niihin paikallisiin tutustuisi, tuskin se 20 vuotta nuorempi kaupan kassa alkaisi mun kaveriksi ja on aikalailla ainoa vuorovaikutus normielämässä.
Jos ja kun tuo sopii ja toimii sinulle niin eihän siinä mitään. Jos kuitenkin haluaisit saada paikallisia kontakteja niin ehkä askel epämukavuusalueelle ja vaikka ryhmäharrastukseen tutustuminen voisi olla hyvä alku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä muihin suomalaisiin samassa maassa ja mahdollisesti samassa kaupungissa, siitä se lähtee, ihan kuin muillakin expateilla.
Onko lapsia? Lapset koulussa? Tutustu muihin äiteihin ja perheisiin lasten kautta, varmasti joitakuita expatteja sielläkin.
Expat yhteisöjä on joka maassa, ja sitten harrastuksia? Joogaa, pilatesta jne mene tunneille ja tutustu ihmisiin, kutsu kylään jen.
Ota huomioon kaikki ne hyvät asiat miksi muutitte sinne, tee lista jo heti tänään.
Varmaan jotain ruokaakin Suomesta saatavilla, onhan Puolassa IKEA, jonka ruokakaupasta saa näkkäriä, kaurakeksejä ja taisi olla Kallen Mätitahnaakin.... jotta vähän helpottaa ja kaapelien kautta vaikka suomalaista televisiokanavia, jos ikävä niitä.
Kyllä se siitä, teillä on siellä vielä syyssää, ja tulee kevät ainakin kuukautta aikaisemmin kuin Suomeen.
Tuossa vaan on se riski, että liikaa alkaa viihtyä siinä expat - yhteisössä. Siellä sitten yhdessä haukutaan maata, jossa asutaan eikä yritetäkään sopeutua. Mä ainakaan en oo viihtynyt noissa porukoissa, malliesimerkkejä siitä, miten ulkomailla asuminen ei avarra ihmistä, vaan lukitsee entistäkin kapeampiin piireihin.
Moni expat varmasti elääkin omassa kuplassaan, yksi elämäntapa sekin.
Itse en kyllä viihtyisi pelkästään tuollaisessa yhteisössä.
Kävin just sienimetsässä ja siitä suuntasin suoraan Prismaan katsomaan joulukoristetarjonnan. Nauratti vähän kun kuulin ulkohousujen kahinaa joka puolelta ja oli vaan niin junttimaista, mutta en haluaisi olla missään muualla. Australiassa ja Italiassa asuttu, mutta Suomi vie aina voiton. Vaikka kuinka paljon oli kulttuuria ja kauniita rakennuksia ja niin kansainvälinen ja rohkea olo, ei koskaan tuntunut kotoisalta.
Ekana on sen kielen opiskelu tärkeää, 3kk ei oo vielä mitään.
Tarkoitin ehkä enemmän ylipäätään miten lähditte, väliaikaisemmin kokeilemaan kun työpaikka miehelle järjestyi vai ajatuksena jäädä pidemmäksi aikaa uuteen paikkaan näkemään ja kokemaan.