Muita joita ällöttää joulun kaupallisuus?
Koko ajan joku kysyy mitä jollekin lahjaksi. Lahjakortteja, turhaa krääsää talo täyteen.
Olen aikuinen ihminen ja olen jo vuosia sanonut, että en tarvitse yhtään mitään. En edes sitä suklaarasiaa. Joka vuosi tulee tällaisia lahjoja itselleni; kynttilöitä (oikeasti kynttilöitä!!!) Kaapin perälle jääviä rasvoja , suigkugeeliä , kahvilaatua jota en juo (juhlamokka) , kasapäin suklaata.
Niin jos ihminen sanoo, että en halua tai tarvitse MITÄÄN, miksi annetaan tälläisiä tavaroita?
Joulun aikaan mielummin juon glögiä ja leivon lasten kanssa pipareita ja torttuja ja kutsumme ystäviä kylään.
Kommentit (60)
Kamala vaiva päästä siitä turhasta krääsästä eroon. Pitkin vuotta kun hankitaan kaikki tarpeellinen ja vanhaa vieden kierrätykseen tai kaatopaikalle suur siivouksessa kerran vuodessa, niin ei jouluna tarvitse mitään.
Me saamme aina Prisman lahjakortin vanhemmiltani ja käytetään se sitten Uuden Vuoden ruokaostoksiin. Ihmettelen kuka enää harrastaa sitä krääsän jakamista jouluna.
Joulukukat ja ne asetelmat ovat ihania jos sitten haluaa muistaa ja ilahduttaa. Eikä nekään nykyään ole ihan halpoja.
Jollekkin nuorelle joka perustaa ensimmäistä kotiaan voi olla kaikki hyödyllinen krääsä ihan tervetullutta kun sitä ei ole ennestään.
Ei ällötä, on kiva ostella ja tuhlata oikeen kunnolla ja luvan kanssa.
Olen samoilla linjoilla. On hirveän vaikea opettaa lapsia siihen, että ei tulisi kauheata lahjavuorta ja kauheata kasaa TURHAA roinaa kun sitä mummot syytää minkä ehtii. Joo, vaikuttaa kivalta ja hyvältä ja lapsi toivoi, mutta kun itse tiedän kokemuksesta niiden toivottujenkin lahjojen jäävän vain kaapin perukoille.. Jo kouluikäisillä lapsilla on sellaista haaveminää, joka tekisi asian x, y ja b, mutta arjessa kuitenkin tekevät muuta kuin niitä haaveminän asioita.
Ei ällötä. Olen aika tyytyväinen elämääni joten en riehaannu tuollaisesta.
Ei haittaa yhtään kauppojen joulutunnelma ja krääsä kasat. Eihän niitä ole mikään pakko ostaa.
Kyllä kuluttajana jaksaa ihmetyttää, että elämme ilmastokriisin kanssa ja joka vuosi joulu tulee vain entistä aikaisemmin kauppoihin. Joulukalentereja on vaikka ja mitä, on patukkakalenteria, on tee ja kahvi kalenteria, on sitä sun tätä...
Kun olin itse lapsi oli valittavana ne kaksi suklaajoulukalenteria, sama sisältö, mutta eri kuva. Joulupukki ainakin oli yksi valinta ja toinen muistaakseni enkeli?
Tuo kysymys oisi voitu esittää jo 70-luvulla. Turha taistella markkinavoimia vastaan, mutta niiltä voi myös sulkea aistinelimensä. Onnistuu yllättävän helposti kun vähän treenaa.
Lähdetään hanibööböön kanssa Dubaihin joulua pakoon, tai siis oikeammin ostamaan luxuslahjoja toisillemme ja hemmottelua poreammeessa pilvenpiirtäjän katolla. Ah, se on sitä elämää!
Pistäkää turhat lahjat kiertoon ja jättäkää joulu välistä.
Mitä sitä turhasta vaahtoamaan.
Onneksi jokainen luo oman joulunsa. Mulle se on metsämökin joulu jonka vietän joku talvinen viikonloppu, kun on pakkasta ja pimeää. Ei se oo päivään sidottu vaan tunnelmaan
Sit on tää kauppojen joulu joka.saa lähinnä pään kipeäksi valoineen ja krääsineen.
Vierailija kirjoitti:
Jollekkin nuorelle joka perustaa ensimmäistä kotiaan voi olla kaikki hyödyllinen krääsä ihan tervetullutta kun sitä ei ole ennestään.
Näin ensimmäistä omaa kotiaan asuvana nuorena voin sanoa, että ei kiitos sitä krääsää meillekään! Jo vanhempien luota muuttaessani nautin siitä tunteesta, kun sai aloittaa puhtaalta pöydältä ja ottaa kotiinsa vain sen minkä koki itselle tarpeelliseksi. En sitten tiedä tarkoititko "krääsällä" nimenomaan näitä oikeasti tarpeellisia asioita, mutta silloinkin varmaan parhaiten auttaa nuorta kysymällä suoraan toiveita. Vähävaraisena opiskelijana ei paljoa lämmitä että joku ostaa kissalleni joulukalenterin, kun sillä samalla rahalla saisi myös ihan oikeaa kissanruokaa.
Nykyaikana kun tavarasta ei ole pulaa, ja on niin helppo siitä tarjonnan runsaudesta valita juuri omiin tarpeisiin sopiva, on entistä vaikeampaa arvostaa muiden vähän sinne päin olevia hankintoja. Kyllä minäkin mielelläni palaisin siihen vuosikymmenten takaiseen maailmaan, jossa tavaraa ei tungettu joka tuutista ja lahjoillakin oli täten ihan eri merkitys. Nykyajan ylikulutuksen keskellä tuntuu lähinnä irvokkaalta, että väkisin käydään ostamassa kaikkea ylimääräistä sälää ja niitä sitten vaihdellaan keskenään.
Jos tietää olevansa enemmän minimalistinen luonne, niin miksi sitä roinaa pitäisi ruveta kerryttämään nurkkiin alun perinkään.
Olen nyt jo saanut tämän vuoden joulukiintiöni täyteen, kun kaupat väärällään joulusuklaata ja -koristeita. Miksi sen tuputus pitää vuosi vuodelta alkaa aina vaan aikasemmin? Ja kaupallisuus sekä suorittaminen kasvaa kokoajan, se hiljentyminen ja rauhoittuminen josta lapsena joulussa pidin on unohdettu kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kysymys oisi voitu esittää jo 70-luvulla. Turha taistella markkinavoimia vastaan, mutta niiltä voi myös sulkea aistinelimensä. Onnistuu yllättävän helposti kun vähän treenaa.
Sitten ei voi kaupassa käydä, ne on nyt jo niin täynnä joulua.
Miksi siihen kaupallisuuteen olisi pakko mennä mukaan? Kaikesta ei tarvia pulttia ottaa, tekee joulusta tasan omannäköisensä.
Tykkään joulusta. Etenkin kauppojen luomasta joulutunnelmasta. Jatkakaa samaan malliin.
Joka vuosi ostan omille lapsilleni vain tarpeellista. Ensin saattavat harmitella kun ei niitä lelukuvastojen hienoja leluja tullutkaan.
Jonain vuonna mummo oli ostanut jonkun tanssivan? Laiskiaisen tms? Jota lapsi oli katsonut kuvastosta. Lapsi leikki sillä yhden päivän ... Sitten se jäi kaappiin.
Nykyään mummolle olen ilmoittanut myös tarpeellisia lahjoja mm. Yöpukuja, pussilakanoita lasten lempikuoseilla. Eli viesti on se , että jos jotain on pakko hankkia niin tarpeellista käyttötavaraa. Ei tarvita turhia leluja nurkkiin koristeeksi
Ei ällötä.
Teet asiasta turhan ison ongelman itsellesi. Rentoudu ja ota Joulu vaastaan hymyillen ja nauttien.
Itseä ällöttää myös! Nykyään joulu alkaa jo lokakuun alussa, kun ensimmäiset kosmetiikan lahjapakkaukset tulevat myyntiin ja kuun lopussa on jo suurin osa kaupoista joulukoristeltu ja joululaulut raikaavat.
Mun kaveriporukan äiti-ihmiset ovat myös jo joulutohinoissa. Ensimmäiset lahjat on jo ostettu lapsille, alle 5-vuotiaillekin mahdollisimman kalliita leluja ja elektroniikkaa. Maailma hukkuu p***aan ja ilmasto kärsii, ehkä me lapsettomat ollaankin sittenkin epäitsekkäitä.
90-luvulla joulukausi alkoi 1.12. ja se teki siitä jotenkin erityistä. Tietysti tuolloin olin vielä lapsi...