Perintöasioista tietävät!
Tilanne tämä:
Olen ainoa lapsi, vanhemmat muistisairaat, ei tiedossa onko testamenttia. Minulla 1 lapsi.
Jos minä kuolen ennen vanhempiani, meneekö perintö 100 %:sti kokonaan minun lapselle eli heidän lapsenlapselle?
Eikä senttiäkään vanhempieni sisaruksille?
Kiitos jos joku neuvoo!
Kommentit (9)
Kyllä menee, jos testamenttia ei ole. Ilman testamenttia aina ensisijaisesti rintaperillisille ja sitä linjaa.
Ensisijainen perillinen (rintaperillinen) olet sinä, seruaavana on sinun lapsesi.
Ja itse asiassa tämä voi nennä niinkin pitkälle, että perillinen olisikin lapsenlapsesi (itse olen perinyt osan isoisovanhempieni kuolinpesästä, joka ehti olla jokusen vuosikymmenen jakamatta).
Kiitos kaikille tästä helpottavasta tiedosta!
Tiedän, että vanhempani ovat voineet testamentata kaiken lapsenlapselleen ja minä saan "vain" lakiosan.
Mutta pääasia ettei vanhempieni sisaruksille mene mitään tässä tapauksessa, jos testamenttia ei ole. Ovat varakkaita eivätkä välitä muistisairaista sisaruksistaan tippaakaan.
Kuten ap itsekin ymmärtää että oma lapsi on se tärkein niin tottakai perimysjärjestys noudattaa sitä samaa, ei ole tehty hankaloittamaan.
Vanhempasi voivat testamentata kaiken vaikka WWF:lle, näitä on aika paljon ollut viime aikoina. On saatu muistisairaat tekemään testamentti jollenkin yleishyödylliselle järjestölle vetoamalla siihen, että eläimet tai maailman lapset tarvitsevat apua.
Halutessasi voit itse myös kieltäytyä perinnöstä, jolloin se menee suoraan lapsellesi. Säästyy yhdet perintöverot.
Mitäs jos ap:n tapauksessa lapsenlapsi on alaikäinen? Periikö alaikäinen isovanhemmat jos alaikäisen lapsen äiti on kuollut?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos ap:n tapauksessa lapsenlapsi on alaikäinen? Periikö alaikäinen isovanhemmat jos alaikäisen lapsen äiti on kuollut?
Tietysti perii.
Kyllä.