13-v hinkuaa hevostalleille. Oletko kohdannut talleilla ahdistelua vai onko vain tyhjää puhetta?
Ei kai aikuiset miehet ole kiinnostuneita varhaisteini-ikäisistä
Kommentit (19)
Niitä ällöjä saattaa löytyä ihan mistä tahansa harrastuksesta. Itse en ole Suomessa hevostalleilla kohdannut ahdistelua, en teininä enkä myöhemminkään. Ja olen hyvännäköinen vaikka itse sanonkin.
Toki kannattaa normaalit varotoimenpiteet tehdä niin kuin joka paikassa. Ts mitä tyttö siellä tallilla tekee ja kenen kanssa liikkuu. Onko epäilyttävää seuraa, se voi olla muutakin kuten esimerkiksi alkoholia ja huumeita. Jos haluaa mennä tavallisille ratsastustunneille niin siinä ajassa ei ketään ehdi ahdistelemaan. Riskitilanne on pikkuhiljaa tapahtuva groomaus, kun luvataan nuorelle mahdollisuuksia kilpailuihin tms.
Juuei. Hevosmiehiä ei teinipimpsa kiinnosta sitten niin yhtään.
Voi siellä joku lepso käydä käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä harrastus nuorelle naiselle!
Ex kertoi oppineensa tallilla kaikki pahat tavat teininä. Tupakoinnin ja juomisen.
Jos ratsastuksesta kyse, voi talleilla olla enimmäkseen naisia, joten ei kai suurta vaaraa. Itse teininä (kasarilla) pyörin ravitalleilla ja sanonpa vain että huh huijaa... No siitäkin selvittiin, koska isäni oli täysi sovinisti ja opin varhain tiedostamaan setämiesten (yleensä perheellisten) mielenkiinnonkohteet.
EI hevosia. Rääkyköön vaikka miten paljon. Ei tuon ikäisen tarvitse aina kaikkea periksi. Siis ei hevosia. Ok?
Ei todellakaan ole missään tallilla missä olen koko työurani aikana pyörinyt. Valmentajilla enemmän tapahtunut sellaista mut se on sit kun rahat loppuu ja hyvät tulokset tarvitsisi saada ja valmennus on kallista puuhaa kuten hyvän hevosen hankkiminenkin. Et eipä ratsastuskouluilla juuri pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ratsastuksesta kyse, voi talleilla olla enimmäkseen naisia, joten ei kai suurta vaaraa. Itse teininä (kasarilla) pyörin ravitalleilla ja sanonpa vain että huh huijaa... No siitäkin selvittiin, koska isäni oli täysi sovinisti ja opin varhain tiedostamaan setämiesten (yleensä perheellisten) mielenkiinnonkohteet.
Tapahtuiko jotain laitonta?
Vierailija kirjoitti:
EI hevosia. Rääkyköön vaikka miten paljon. Ei tuon ikäisen tarvitse aina kaikkea periksi. Siis ei hevosia. Ok?
Siis tarkoitatko, että ei hevosia siksi, että sinä et halua? Sunko mielipiteiden perusteella maailman pitäisi pyöriä?
Itse ratsastin lapsena ja nuorena paljon ja vielä aikuisenakin jonkin verran eri talleilla. En ikinä koskaan kuullut että olisi ketään ahdisteltu. Luulen että isompi todennäköisyys jossain muussa harrastuksessa. Toki eihän mikään tässä elämässä ole varmaa, mutta en sen takia jättäisi päästämättä tallille. Hieno harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sinun ongelmas on?
13v tyttö kohtaa ahdistelua ihan kaikkialla. Tynnyrissä se pitäisi kasvattaa jos haluaa suojella kaikilta ahdisteluilta. Ahdistelevia miehiä kun on maailma pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi siellä joku lepso käydä käsiksi.
Onko tuo lesbo sinulle jotenkin pelottava sana? Olen aina miettinyt että miksi ihmiset käyttää sanaa "lepso"?
Tätä ketjua lukiessa heräsi mieleen että älä ainakaan päästä tytärtäsi vauva-palstalle.
Hevosten kanssa harrastaessa oppii samalla kaikkea, mistä on hyötyä elämässä. Kuuntelua, muiden tarkkailua hyvällä tavalla, malttia, kärsivällisyyttä, yhteistyökykyä, ongelmanratkaisua, vilpitöntä rakkautta jne.
Harrastin nuorena ratsastusta. Kerran viikossa tunti, äiti kävi sillä välin kaupassa mutta oli alussa ja lopussa paikalla eli en edes viettänyt aikaa tallilla itsekseni muuten kuin hevosen selässä. Lisäksi kävin muutaman kerran ratsastusleireillä. Leireillä oli vain tyttöjä ja muutama nainen, ei mitään ongelmia missään vaiheessa. Olen ratsastanut neljällä eri tallilla, en nähnyt enkä kuullut, että olisi ollut mitään ahdistelua tai muutakaan. Samat kokemukset minuakin enemmän ratsastaneilla kavereillani.
Naisvaltainen laji ja kiinnostus tuntui olevan niissä hevosissa kaikilla, mikä ei yllätä (ja ei millään sairaalla tavalla, outoa edes mainita, mutta tämä palsta on mitä on). Moni laji on varmasti ap:n huolenaiheen osalta paljon suurempi riski. Ja jos kyseessä on pelkästään ratsastustunnit, joihin vielä itse lastasi kuskaat, niin eipä siinä edes ole tilaisuuksia ahdistelun. En myöskään oppinut mitään huonoja tapoja, en polta enkä juo jne. ja koulun hoidin kunnolla. Ratsastushartastuksesta jäi todella hyvät muistot vaikka en enää ratsastakaan.
Raviharrastajana neuvon laittamaan pippurisuihkeen matkaan ellei ole naisten pitämä talli.
Hyvä harrastus nuorelle naiselle!