Kaikkia Papa-kokeita ei tutkita
Vain korkean riskin tapaukset tutkitaan. Turhaan kyykytetään naisia!
Kommentit (15)
Minun vastauksissa ainakin näkyy missä tutkittu ja kuka tutkinut.
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Lääkäriltä lipsahti. Totta on.
Vierailija kirjoitti:
minulla ei näkynyt missä tutkittu ja kuka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minulla ei näkynyt missä tutkittu ja kuka
Minun vastauksessani ei lue tuota.
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Muistaakseni lukee siinä papa-kutsussa. Tai ainakin on lukenut, muistan vaan kun sitä ihmettelin. Itse käynyt yleensä yksityisellä.
Kyllä jokainen otettu näyte tutkitaan! Mutta kun on kyse joukkoseulonnasta eikä diagnostisesta kokeesta, suurimman osan tarkastaa esitarkastaja joka on yleensä bioanalyytikko (ent. laboratoriohoitaja) joka on tuohon koulutettu. Sytologille tarkastettavaksi menee kaikki joissa esitarkastaja on nähnyt poikkeavuuksia ja lisäksi 10-30% esitarkastajan normaaleina pitämistä näytteistä.
Tarkoitatko joukkoseuloja vai mitä? Miksi ei tutkittaisi? Eikö suurin vaiva ole ottaa se näyte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Höpsis. Lääkärin lipsautus ei ole luotettava fakta.
No mä olen ollut näitä tutkimassa bioanalyytikkona ja voin sanoa että ihan jokainen näyte tutkitaan. Mutta siis jokainen näyte ei mene sytologille asti lopullista diagnoosia varten, vaan niistä joista bioanalyytikko ei löytänyt poikkeavia soluja tai soluryhmiä vain tietty prosentti menee.
Jos tuo on totta, niin helpottaa.
Laboratoriohoitaja analyysiin en luottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Jos otetaan - kuten nykysuositus on - hpv-testi, niin jos ei löydy niitä korkean riskin viruksia, ei tarvitse muuta tutkia. Jos taas papa-näytteestä löytyy korkean riskin viruksia, tutkitaan myös papa entiseen tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Jos otetaan - kuten nykysuositus on - hpv-testi, niin jos ei löydy niitä korkean riskin viruksia, ei tarvitse muuta tutkia. Jos taas papa-näytteestä löytyy korkean riskin viruksia, tutkitaan myös papa entiseen tapaan.
Näin Tampereella ainakin ymmärtääkseni
https://www.ilmansyopaa.fi/tarkkaile-kehoasi/kohdunkaulan-syovan-seulon…
Jos otetaan sekä HPV- että papa-näyte, niin jälkimmäinen tutkitaan vain jos HPV-testi on positiivinen. Mutta HPV-testin avulla syöpä löytyy herkemmin, joten asiasta ei tarvitse olla huolissaan.
Lähde?