Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kudonta palkkiosta

Vierailija
28.10.2022 |

Kuinka paljon maksaisitte kaverille kutomispalkkiota, jos omantunnon mukaan pyydetään maksamaan?
Kyseessä olisi pitkät villasukat, kolmella värillä. Taitava, paljon tekevä kutoja kyseessä

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tuntihinnalla olet valmis tekemään kaverillesi jotain? Kysy, montako tuntia työhön menee (kokenut tekijä osaa arvioida) ja kerro tuntimäärä omalla tuntihinnallasi. Ja tietty lankojen hinta siihen päälle.

Vierailija
22/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkio 50e ja langat erikseen. Pitkät kirjoneulesukat on vaativat tehdä. Voisi maksaa enemmänkin mutta ainakin tuon maksaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutojan tuntipalkan mukaan. Kuviosukkia ei tehdä hetkessä. En tee 30e.

Vierailija
24/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen kavereille ihan maksutta. Tykkään neuloa.

Vierailija
25/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, murre-eroja, minä kudon sukkia ja neulon nappeja.

E-pohjanmaa.

Vierailija
26/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankalia tuollaiset maksu oman tunnon mukaan asiat. Sellainen kutoja joka kutoo mielellään ja niin ei maksusta välitä kunhan lankojen hinta tulee. Itsekin kudon paljon. Katson telkkua iltaisin ja neulon. Lähipiiri on villasukitettu ja itselläkin on useamman käyttämättömät sukat. On vain mukava tehdä.

Sama täällä. Rakastan kutomista, sukkia ja lapasia tulee muutama pari viikossa. Annan ilmatteeksi sukulaisille ja ystäville. Tämä on mulle ihana harrastus.

Vierailija
27/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ap:n kaltainen neuloja; nopea, taitava ja neulon mielelläni. Läheisille ja rakkaille neulon lahjaksi, tilaustöistä laskutan langat + jonkin verran työkulua. Maksan myös verot tekemistäni käsitöistä vuosittain. Itse sovin summan ennen työn aloittamista.

"Omantunnon mukaan" pyydettäessä olettaisin maksettavan ainakin 30€, mieluummin enemmän. Jokainen voi miettiä, onko miten iso ilo tehdä jotain toiselle puoli-ilmaiseksi; 10 tunnin työlle jäisi esimerkiksi 3€ tuntipalkkaa, ja siihen lankojen hinta ja verot päälle. Langat ovat kalliita nykyään, varsinkin jos neuloo laadukkaammasta materiaalista kuin halvimmista markettilangoista. Useimmat suositut mallit ovat maksullisia.

Mutta kun sinähän tykkäät neuloa, sanoo moni. No, aika moni tykkää tehdä pientä sisustusremppaa tai rentoutuu ikkunoita pestessä ja pihaa haravoidessa tai ruokaa laittaessa, mutta sitä voi vähän miettiä, tykkäätkö siitä niin paljon, että menet oman kodin lisäksi tapetoimaan naapurillekin ja ostat vielä tapetit tuliaisiksi, kun onhan ne aika kalliita siellä kaupassa, eikä naapurista varmaan ole kiva niistä maksaa... Ja voihan sitä käydä haravoimassa myös äidin työkaverin pihan, kerran olit käynyt äidillesikin haravoimassa... Saatteko kiinni, mitä tarkoitan?

Vierailija
28/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap:n kuvaaman kaltainen neuloja, piti sanomani. T.edellinen.

Vierailija
29/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kyseessä on käsityö, eikä mikään koneneulottu. Villasukat on sen verran pitkäikäinen vaatekappale, ja pitkät kirjoneulevillasukat varsinkin, että alle viidenkympin ja parin kahvipaketin en ilkeisi edes tarjota. Yksi villalankarulla maksaa noin 6 euroa, ja pitkiin kirjoneulevillasukkiin menee noin 3-4 kerää. Mun vanhimmat villasukat on mummoni neulomia -90 luvulta. Parsittu jo pariin kertaan. 

Itse neulon juuri pienelle lyhytkarvaiselle koiralle villapaitaa, ja yksi kerä jo loppui ja vielä mahaosa, kalsarit ja korviin saakka ulottuva resori tekemättä. 

Vierailija
30/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankalia tuollaiset maksu oman tunnon mukaan asiat. Sellainen kutoja joka kutoo mielellään ja niin ei maksusta välitä kunhan lankojen hinta tulee. Itsekin kudon paljon. Katson telkkua iltaisin ja neulon. Lähipiiri on villasukitettu ja itselläkin on useamman käyttämättömät sukat. On vain mukava tehdä.

Sama täällä. Rakastan kutomista, sukkia ja lapasia tulee muutama pari viikossa. Annan ilmatteeksi sukulaisille ja ystäville. Tämä on mulle ihana harrastus.

Ihan köyhältä tuo ei onnistu. Jos neulon päivän ahkerasti, minulla menee 4 kerää seiska veikkaa. Tämän syksyn halvin ostohintani ollut 3,30 kerä eli hupsis 13,20 lankoihin - ja valmiina on 46 miesten pitkävartiset villasukat. Älkää hyvät ihmiset myykä ainakaan materiaalikuluja.

Vierailija
31/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin langat itse ja tutun oli tarkoitus neuloa sukat, hinnan asetti itse 30 euroa.

Mut otti langat enkä saanu sukkia ikinä. En ehtiny maksaa kun itse sanoi että maksan sit ku sukat valmiit. Muutaman kerran kehtasin kysyä niistä mut sit en vaan enää kehdannut kun oli menny aikaa yli vuosi. Olisin voinut maksaa enemmänkin, en vieläkään ymmärrä, mitä siinä tapahtui . Jos se vaikka hävitti vahingossa ne langat tms, en olisi suuttunut todellakaan , tai jos olisi halunnut perua tekemisen.. olisi voinut vaan sanoa. mutta ei. Mysteeriksi jäi tämä asia, ei asuta enää samalla paikkakunnalla.

Vierailija
32/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen hintataso pitkille kirjoneulesukille on nykyään noin 50-70€ lankoineen. Jo pelkkiin lankoihin menee monta kymppiä ja voitte itse arvioida, paljollako tekisitte monta iltaa töitä toisen hyväksi.

Näistä on puhuttu paljon ja moni tuumaa, että jos ei raha vaihdu, niin ostajan voisi ottaa mukaan valitsemaan ja maksamaan mieleisensä langat, sitten tämä voisi vaikka saman aikaa tehdä kotitöitä neulojan puolesta hänen neuloessaan.

Yleinen hintataso? Älä naurata. 70€ villasukista?:) Verottaja kiinnostuu tuollaisista hinnoista.

Käypä katsomassa nettisivuja, joilla myydään kotimaisia käsin neulottuja sukkia ym. Olen neulonut itse tällaisille yrityksille alihankintana. Myös taitavat neulojat, jotka tekevät myyntiin, laskuttavat samaan hintaan. Rehelliset tyypit, kuten minäkin, laittavat nämä tulot verotukseen.

Tiedoksesi, vaikka myisi sukkia 5€ hintaan, niistä kuuluu silti ilmoittaa verottajalle.

Vierailija
33/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin langat itse ja tutun oli tarkoitus neuloa sukat, hinnan asetti itse 30 euroa.

Mut otti langat enkä saanu sukkia ikinä. En ehtiny maksaa kun itse sanoi että maksan sit ku sukat valmiit. Muutaman kerran kehtasin kysyä niistä mut sit en vaan enää kehdannut kun oli menny aikaa yli vuosi. Olisin voinut maksaa enemmänkin, en vieläkään ymmärrä, mitä siinä tapahtui . Jos se vaikka hävitti vahingossa ne langat tms, en olisi suuttunut todellakaan , tai jos olisi halunnut perua tekemisen.. olisi voinut vaan sanoa. mutta ei. Mysteeriksi jäi tämä asia, ei asuta enää samalla paikkakunnalla.

Jatkan.. kyseessä oli vielä sellaset kalliit luomuvärjätyt villalangat mitkä maksoi 45 euroa 😅😅 oon niin nolo. Miksen uskaltanut pyytää lankoja takaisin? Myöhästä nyt. Olen antanut asian jäädä menneeseen.

Vierailija
34/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos erikseen pyydetään tietyt sukat, niin vähintään 30e ja langat. Jos tekijä tarjoaa jo tekemiään ilmaiseksi, sanotaan nätisti kiitos ja halutessaan voi vastineeksi antaa kahvipaketin tai pullat, mutta ei välttämätöntä.

Vierailija
35/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos erikseen pyydetään tietyt sukat, niin vähintään 30e ja langat. Jos tekijä tarjoaa jo tekemiään ilmaiseksi, sanotaan nätisti kiitos ja halutessaan voi vastineeksi antaa kahvipaketin tai pullat, mutta ei välttämätöntä.

Niin ja yksivärisistä perussukista väh 30e, monimutkaiset pitkät kirjovärjätyt kalliimpia.

Vierailija
36/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omantunnon mukaan tarkoittaa, että  yleensä tekijä odottaa enemmän kuin sinä olet valmis maksamaan. Niinpä älä pihistele korvauksessa. 30 euroa voi suututtaa kaverisi ja välinne menevät sitten siinä.

Järkevää olisi ostaa sukat jostakin käsityöpuodista ja maksaa siellä, mitä pyydetään. 

Vierailija
37/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan.. kyseessä oli vielä sellaset kalliit luomuvärjätyt villalangat mitkä maksoi 45 euroa 😅😅 oon niin nolo. Miksen uskaltanut pyytää lankoja takaisin? Myöhästä nyt. Olen antanut asian jäädä menneeseen.

Kyllä minä rohkeasti kysyisin. Sano, että ehdit jo unohtaa, mutta nyt kun tuli sukkien tarvetta, muistit ne langat. Sano vaikka, että ei haittaa, jollet ole saanut aikaiseksi, voin neulottaa jollakulla muulla.

Voihan olla, että on hävinneet muutossa tai häneltäkin unohtuneet, jos ei olekaan saanut aikaiseksi (tullut esim. masennus tai muuta lamauttavaa), mutta ei kai haittaa kysyä. Parhaassa tapauksessa onkin neulonut tai jemmannut niitä, muttei ole enää näin pitkän ajan jälkeen kehdannut sanoa mitään?

Vierailija
38/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kangaspuillako tämä tekijä yrittää niitä väsätä? Kunnon kangaspuut ovat kalliita, ja meneehän rahaa niisiin ja loimiinkin.

Oletpas vitsikäs.

Sinä taas pöljä. Ei ole pitkä aika siitä, kun tällä palstalla tuli konsensus että puikoilla tapahtuva käsityö on NEULOMISTA.

Vierailija
40/43 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omantunnon mukaan" kuulostaa siltä, että ei kehtaa/raaski pyytää sinulta todellista hintaa, ehkä tietää, ettei sinulla ole varaa? Eli maksa niin paljon kuin pystyt tai kerro voivasi maksamasi hinnan lisäksi tehdä hänelle jonkin vastaavan, vaivaa tuottavan palveluksen, joka tasaa tilannetta. Tarjoudu vaikka pesemään hänen ikkunansa ensi keväänä tms. jos sinulla ei ole varaa maksaa.

Jos taas ei ole rahasta kiinni, tarjoa vaikka 50€.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä