Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eriyttämistä "ylöspäin"?

Vierailija
28.10.2022 |

Mitä mieltä olette, nyt kun inkluusio on pannut koulut sekaisin ja vienyt työrauhan tavallisilta luokilta, onko teemaluokkien perustaminen vain keino kiertää sitä, ettei erityisluokkia enää järjestetä, eli eriyttää normioppilaita "ylöspäin"?

Tyttäreni meni yläasteelle lähikouluun tavalliselle luokalle, mutta luokan todellisuus on, että sitä vetää kaksi opettajaa, joista toinen on erityisopettaja. Tämähän on hienoa, resurssia on siis, mutta on käynyt selväksi, että sille on todella tarvetta. Luokalla on useita paljon opettajan huomiota vaativia tapauksia, ja valtaosa tunneista on todella rauhattomia.

Nyt kun poika on menossa samaan yläkouluun, hän kiinnostui tarjolla olevasta tiedepainotteisesta luokasta, ja laitoimme hakemuksen sinne. Tiedossa on, että tämä ns. tiedeluokka on perinteisesti ollut tämän koulun "helmi", mutta nyt kun näen mitä "tavispuoli" tarjoaa, tuntuu, että ns. tiedeluokka on vain keino jättää erityisoppilaat ulkopuolelle ja tarjota sen sijaan eriyttämistä "ylöspäin", että koulu voi loistaa oppimistuloksissa edes joltain osin.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti tulee törmäämään siellä tiedeluokallakin erityisiin, niillä on aina aspergertyyppejä, jotka pärjäävät tosi hyvin koulussa, mutta joilla on ongelmia sosiaalisissa tilanteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla