Mitä tehdä, jos ei vain saa oman alan töitä?
Valmistuin kesäkuussa perustutkinnosta, jonka jälkeen olen lähettänyt varmaan 50-60 työhakemusta. 90% on ollut sellaisia, että mitään vastausta tai edes kuittausta ei kuulunut, loput vastaukset ovat olleet sellaisia, että hakemus on hyvä, mutta kokemus puuttuu. Nyt alkaa tilanne olla sellainen, että työttömyys alkaa käymään mielenterveyden päälle. Mitä töitä voi tehdä ilman koulutusta tai aikaisempaa kokemusta? Mikä tahansa alkaa tässä vaiheessa käymään, paitsi siivoustyöhön en mielelläni lähde. On se kumma kun valitetaan, että nuoret eivät tee töitä, mutta sitten ei kumminkaan huolita töihin.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Miksei siivoustyö? Mikä siinä " pelottaa"?
Olen saanut huonon kuvan alasta. Moni tuttu on ollut töissä siivousalalla ja ovat kertoneet, että tessiä noudatetaan harvoissa paikoissa ja työolot ovat kyseenalaiset.
Ap
Ilman erityistä koulutusta pääset todennäköisesti sen siivoushomman lisäksi esim. ravintola-alalle tiskille tai kauppaan myyjäksi/kassalle. Jotkin työnantajat myös kouluttavat itse omat työntekijänsä, kuten Tulli. Hakemuksia vaan laajalla skaalalla, kerrytät kokemusta, saat uusia kontakteja ja pysyt järjissäsi että saat tehdä jotain ja tienata rahaa =)
Todennäköisesti edessä on hyvin pian uudet opinnot lähihoitajaksi. TE-toimisto painostaa noihin suunnilleen kaikki mahdolliset, joille ei oikein muutakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Moni työnantaja syrjii työttömät ja siivoojat syrjään, eli tuo katsotaan jopa miinukseksi monessa paikassa, siivoojan oletetaan olevan aina vain siivooja.
Mä olen päässyt pois siivoustyöstä lukemalla toisen tutkinnon, kyllä se on ihan mahdollista. :D Sillä ekalla maksoin asuntolainan. Hakeudu julkiselle sektorille, työehdot ovat inhimilliset ja palkat oikein.
Sinulla on paljon paremmat mahdollisuudet työllistyä, kun teet mitä tahansa työtä samalla, kun etsit oman alan paikkaa. Tilastollisesti työllistymismahdollisuudet heikkenevät merkittävästi kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen. Sinulla ei edes ole alan työkokemusta, joka auttaisi. Tilastollisesti työhön palkattavat ovat myös useammin työpaikan vaihtajia kuin työttömiä. Työnantaja arvostaa tuoretta työkokemusta, sitä että se voi pyytää suositteluja, vaikka ala olisikin eri kuin mihin olet hakemassa.