Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiskunta on ennen selviytynyt?

Vierailija
04.11.2006 |

Siis ihan jo synnytyksestä? Lähinnä mua mietityttää vauvan napa, tai siis napanuoran sitominen.. Miten napanuora on joskus luolamiesajoilla leikattu ja sidottu? Kuka sen on osannut tehdä niin ettei vauva vuoda kuiviin?

Olen ainakin ite ymmärtänyt, että jos vastasyntyneeltä leikkaa napanuoran sitomatta sitä, niin vastasyntynyt vuotaa kuiviin hetkessä.

.. kaikkea se minäkin mietin..

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, lapsikuolleisuushan oli ihan hurja, samaten äitien kuolleisuus synnytykseen ja erilaisiin komplikaatioihin.

Mun käsittääkseni tuo napanuorajuttu on sellainen, että kun tarpeeksi odottaa, niin ei siitä enää niin valu verta, ja eikös nykyään suositellakin, että napanuoraa ei katkaistaisi heti vaan sen pitäisi rauhassa antaa " sykkiä loppuun" että kaikki veri siirtyy siitä vauvaan. Esiäidit ovat varmasti tehneet niin ihan vaistonvaraisesti, ja sitten vasta katkaisseet napanuoran poikki.

Vierailija
2/3 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purreet sen poikki?

Mutta eihän esim koiratkaan tee napanuoraan solmuja, mutta pennut selviävät.

Ihmisvauva ei.. ei, ellei sitä napanuoran pätkää sidota jollain kunnolla.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan sen on oltava hiljaa ja sukkimättä sitten sen vasta voi laittaa poikki. eli ei se sit enää mitään vuoda, Mutta eiköhän se ole jo ammoisat esiäidit osanut sitoa jollain jännelangallla sen napatygän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi