Miksi joillakin puuttuu kylläisyyden tunne? Voivat syödä aina vaan lisää, jos ruokaa on tarjolla?
Kommentit (12)
Esim. vaikea ylipaino aiheuttaa aina sen, että suolisto ei eritä normaalisti kylläisyyshormoneita joten nälkä jatkuu. Osalla ominaisuus on synnynnäinen ja geneettinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Opittu tapa se vaan on.
Ei kaikilla. Kyllä ne nälkä-kylläisyyshormonit voi myös mennä oikeasti sekaisin ja niihin uudet lihavuuslääkkeet juuri vaikuttaa.
Useat ihmiset puputtavat koko päivän jotain suuhunsa vähän väliä.
Koskaan ei ehdi tulla minkäänlainen nälkä.
Lapsena tulin kylläiseksi tosi vähästä. Olin laiha jopa alipainoinen. Kumminkin joskus 20-25 vuotiaana kuitenkin tapahtui muutos ja huomasin että voin helposti syödä parikin täyttä lautasellista ruokaa. Nykyisin olen reilusti ylipainoinen vaikka kokonaisuutena syön silti vähän. En esimerkiksi syö mitään välipaloja tai herkkuja mutta kun istun ruokapöytään syön aika paljon kerralla.
Ravintoaineiden puutos ja niukka ruokavalio aiheuttaa sen että syö jatkuvasti eikä koe kylläisyyttä.
Itsekin kun anoreksiasta toivuin olisin voinut syödä loputtomiin. Kun alkoi ravintoaineet olemaan parempaan päin, pystyin vaikuttamaan siihen mitä sitten söin ja koin myös kylläisyyttä.
Myös lihavalla voi olla ravintoaineiden puutoksia. Ei johdu vaan siitä että ei syö tarpeeksi vaan siitä ettei syö monipuolisesti.
Suolistohormonien puute/epätasapaino. Itse olisin voinut ennen syödä ihan mitä vain ja miten paljon vain, ei koskaan ollut täysi olo. Nykyään, kun pistän sitä suolistohormonia niin lautasellinen riittään.
Vierailija kirjoitti:
Esim. vaikea ylipaino aiheuttaa aina sen, että suolisto ei eritä normaalisti kylläisyyshormoneita joten nälkä jatkuu. Osalla ominaisuus on synnynnäinen ja geneettinenkin.
No ei pidä paikkaansa! Olen vaikeasti ylipainoinen eikä mulla ole mitään nälkäsignaalia, eikä hotkimissignaaliakaan. Sitten kun syön, niin siitä saatu ravinto varastoituu "viis sormee ja vilaus".
Ei kaikki ole aina yks yhteen.
Aikoinaan mulla oli työkaveri. Se söi vaikka kermakakun yksin. Oli niiiiiin laiha kuin mikä, lipputangon takaa näkyi vaan korvat! Söi aina kun sai! Ja oli joo ku kelekannaru!
Vierailija kirjoitti:
Ravintoaineiden puutos ja niukka ruokavalio aiheuttaa sen että syö jatkuvasti eikä koe kylläisyyttä.
Itsekin kun anoreksiasta toivuin olisin voinut syödä loputtomiin. Kun alkoi ravintoaineet olemaan parempaan päin, pystyin vaikuttamaan siihen mitä sitten söin ja koin myös kylläisyyttä.
Myös lihavalla voi olla ravintoaineiden puutoksia. Ei johdu vaan siitä että ei syö tarpeeksi vaan siitä ettei syö monipuolisesti.
Sekin. Mutta suolistohormonit ovat kylläisyydentunteen taustalla.
Linnut kuolevat merimuoviin koska tulevat siitä "kylläisiksi" ja lopettavat syömisen. Voisiko soveltaa?
Harvoin ihminen nälkäänsä syö.