Hammaslääkäri - mikä ihmeen palveluseteli?!
Yritin päästä hampaiden normaaliin tarkastukseen ja puhelimessa nainen nauroi että sulle on varmaan ennenkin tullut palveluseteli, ja olet varmaan kirjautunut suomipistefi -palveluun. No ku en ole. Puhelimen päässä nuori nainen oikein makeasti nauroi että kyllä tässä 10 vuoden aikana on tullut tutuksi suomi.fi! Olen sanaton.
Kyllä, muistan että neljänä edellisenä vuonna olen yrittänyt tilata vuosittaista hammastarkastusta. Silloinkaan aikaa en ole saanut, sanoivat vaan että lähettävät jonkun setelin.
Ihan kuin olisin mennyt jonkun aikajatkumon läpi ja tullut eri universumiin.
Enää ei siis pääse tarkistuttamaan hampaita?
Kommentit (40)
Oletko Turusta?? Koska just sama kävi minulle. Sanottiin että Maaliskuulla 2023 on seuraava aika kunnalliselle (normaalille päivystykselle) joten he lähettää jonkun rahan (setelin?) joka korvaa yksityisen puolen hammastarkastuksen. Tosin siitä jää itselle korvattavaa myös. Ja se kuulemma lähetellään jonnekin nettisivustolle johon pitää kirjautua. Paitsi jos ei kirjaudu niin kuukaudessa he lähéttää postissa sen setelin joka korvaa osan hoitokuluista yksityisellä.
Iiiiiihan sairasta.
Riippuu kunnasta. Stadissa piti käydä hammashoitola luukulla kysymässä, kun netillä ja puhelimella ei päässyt. Hammashoitolaan ei saa aikaa, joten he lupasivat laittaa palvelusetelin. Hammashoitola olisi halvempi.
Sain linkin puhelimeen. Palse.fi katsotaan palvelun tuottaja. Sieltä sitten varataan aika. Itse pitää maksaa jonkinverran, mutta kuitenkin vähemmän kuin maksaisi kokonaan itse.
Hampaat on kuitenkin sen verran tärkeät että pitää vaan maksaa. Ja muuten hoitaa itse. Sähköhammasharja on hyvä apu ja hammaslanka.
No, minäpä kerron.
Mulle etuhampaaseen aika iso vaurio, iso vanha paikka tipahti pois.
Myyjän ammatissa täytyy hymyillä...eli nopeasti piti päästä hoitoon.
Terv. keskuksen hl:ssä ei tietysti aikoja, joten sain ajan heti yksityiselle ja sen palvelusetelin.
Hoito maksoi saman mitä olisi tk:ssa tullut maksamaan.
Liian vaikeaksi mennyt, tuskin muutkaan pääsevät hammaslääkäriin tai parin kerran jälkeen sieltä heitetään ulos. Paikat irtoilevat.
Sillä setelillä ostetaan se peruspalvelu yksityiseltä puolelta.
Jos tarkastuksen hinta ylittää kunnallisen tarkastuksen hinnan, niin se loppuosa on tietenkin maksettava omasta kukkarosta.
Kysykää ensin yksityiseltä hammaslääkäri asemalta, mitä siellä maksaa, hampaiden ns. vuositarkastus.
Ja tilatkaa aika siihen, vasta sitten.
Eihän se ilmaista ole kunnallisellakaan puolella.
Vierailija kirjoitti:
No, minäpä kerron.
Terv. keskuksen hl:ssä ei tietysti aikoja, joten sain ajan heti yksityiselle ja sen palvelusetelin.
Hoito maksoi saman mitä olisi tk:ssa tullut maksamaan.
Tämä on oikeasti helpottava tieto. Mutta miten sen käytännössä teen jos kk päästä tulee seteli?
-ap
Sillä palvelusetelillä sinä nimenomaan pääset nopeammin ja mahdollisesti parempaan hoitoon kuin julkiselle. Voit varata ajan mistä tahansa niistä paikoista, joiden kanssa kunnalla on sopimus palvelusetelin käytöstä. Esimerkiksi pelkopotilas voi etsiä hammaslääkärin, joka on erikoistunut pelkopotilaisiin, ei tarvitse mennä sille kunnalliselle jäärälle, joka ei ymmärrä hammaslääkäripelkoa.
Palveluseteli kattaa osan maksusta, loput maksat itse ja käynti tulee kustantamaan sinulle saman verran kuin jos olisi käynyt julkisella.
Itse en julkiselle enää edes yritä. Viimeksi, kun kyselin akuuttiaikaa kun hampaasta oli lohjennut iso pala ja jäljellä oli törröttävä piikki, joka repi kieltä, kerrottiin että parin viikon kuluttua olisi seuraava vapaa aika. EIKÄ tarjottu palveluseteliä. Kävin yksityisellä ja maksoin itse.
Olen vältellyt hammaslääkärillä käymistä pelon takia, kiva tietää että nyt sinne meno on vielä muutenkin vaikeutunut.
Mitenköhän saisi löydettyä motivaatiota ja rohkeutta käydä. Olen 100% että reikiä löytyy, mutta vältelly jo pitkään :(
Vierailija kirjoitti:
Oletko Turusta?? Koska just sama kävi minulle. Sanottiin että Maaliskuulla 2023 on seuraava aika kunnalliselle (normaalille päivystykselle) joten he lähettää jonkun rahan (setelin?) joka korvaa yksityisen puolen hammastarkastuksen. Tosin siitä jää itselle korvattavaa myös. Ja se kuulemma lähetellään jonnekin nettisivustolle johon pitää kirjautua. Paitsi jos ei kirjaudu niin kuukaudessa he lähéttää postissa sen setelin joka korvaa osan hoitokuluista yksityisellä.
Iiiiiihan sairasta.
Helppoa. Sain setelin ja etsin lääkärin jolle se kelpasi (Julia) ja tarkastus maksoi setelin käytön jälkeen 40 euroa. Kun antaa setelin numeron aikaa varatessa, ei tarvitse kuin maksaa kortilla tarkastuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minäpä kerron.
Hoito maksoi saman mitä olisi tk:ssa tullut maksamaan.Tämä on oikeasti helpottava tieto. Mutta miten sen käytännössä teen jos kk päästä tulee seteli?
-ap
Älä jää odottamaan kuukautta vaan kirjaudu suomi.fi palveluun nyt heti. Sen palvelusetelin yhteydessä on kyllä ohjeet ja on kerrottu, mitkä yksityiset hammaslääkäriasemat kuuluvat palveluun. Valitset niistä mieluisimman ja varaat sinne ajan. Voit vielä puhelimessa, jos puhelimella varaat, varmistaa että kuuluvat palvelusetelin piiriin.
Palveluseteli on oikeasti ehdottomasti parannus palveluihin!
Ihmeellistä käytöstä asiakaspalveluammatissa. Itse olen pienestä kunnasta joka ostaa terveystalolta erikoislääkärin palvelut. Eli kun menen lääkäriin ja tk:ssa tajuaa, että tähän vaivaan tarvitaan erikoislääkäriä niin tekevät lähetteen terveystalon erikoislääkärille ja saan maksusitoumuksen kunnalta eli hoito maksaa minulle sen kunnallisen erikoislääkärin visiitin verran. Niin eikö ne joka kerta katso siellä terveystalolla kuin olisin joku sossun ilmais asiakas. Sellainen nenänvartta pitkin palvelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minäpä kerron.
Hoito maksoi saman mitä olisi tk:ssa tullut maksamaan.Tämä on oikeasti helpottava tieto. Mutta miten sen käytännössä teen jos kk päästä tulee seteli?
-ap
Katsot netistä hakusanalla "hammaslääkäri palveluseteli kaupunkisi" ja varaat ajan. Kerrot setelin numeron ja siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Olen vältellyt hammaslääkärillä käymistä pelon takia, kiva tietää että nyt sinne meno on vielä muutenkin vaikeutunut.
Mitenköhän saisi löydettyä motivaatiota ja rohkeutta käydä. Olen 100% että reikiä löytyy, mutta vältelly jo pitkään :(
Voihyväjumala... kun se on päinvastoin helpottunut. Jos teidän kunnassanne on palveluseteli, niin sen palvelusetelin ansiosta sinä voit etsiä sellaisen yksityisen hammaslääkärin, joka on erikoistunut pelkopotilaisiin. Suosittelen. Itse en muilla enää käykään.
Mä oon Helsingissä käyttänyt muuten tuota palveluseteliä, paitsi kerran sain kiireajan ihan julkiselle puolelle. On se palvelusetelinkin kanssa vähän kalliimmaksi tullut, kuin julkisella puolella, mutta ovat kyllä siellä yksityisellä aina tarkasti kertoneet mitä seteli kattaa ja mikä tulisi sitten itselle maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Iiiiiihan sairasta.
Siinä jää itselle maksettavaksi se ihan sama summa kuin mitä joutuisi maksamaan siitä käynnistä kunnallisella puolella. Olen pariin kertaan käynyt ihan paikattavanakin yksityisellä palvelusetelillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minäpä kerron.
-ap
Älä jää odottamaan kuukautta vaan kirjaudu suomi.fi palveluun nyt heti. Sen palvelusetelin yhteydessä on kyllä ohjeet ja on kerrottu, mitkä yksityiset hammaslääkäriasemat kuuluvat palveluun. Valitset niistä mieluisimman ja varaat sinne ajan. Voit vielä puhelimessa, jos puhelimella varaat, varmistaa että kuuluvat palvelusetelin piiriin.
Palveluseteli on oikeasti ehdottomasti parannus palveluihin!
Ei täällä ainakaan voi varata aikaa, ennen kuin on saanut tiedon, että seteli on myönnetty ja siihen on pisimmillään mennä se kuukausi, ei kyllä yleensä mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iiiiiihan sairasta.
Siinä jää itselle maksettavaksi se ihan sama summa kuin mitä joutuisi maksamaan siitä käynnistä kunnallisella puolella. Olen pariin kertaan käynyt ihan paikattavanakin yksityisellä palvelusetelillä.
Täällä kyllä siihen seteliin kuului vaan kaksi paikkausta ja mulla kun olikin 3 reikää (hyi hyi), niin sen yhden suhteen sai päättää maksaako itse sen paikkauksen yksityisellä vai odotteleeko aikaa julkiselle, että tekevät siellä halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iiiiiihan sairasta.
Helppoa. Sain setelin ja etsin lääkärin jolle se kelpasi (Julia) ja tarkastus maksoi setelin käytön jälkeen 40 euroa. Kun antaa setelin numeron aikaa varatessa, ei tarvitse kuin maksaa kortilla tarkastuksen jälkeen.
Mitä jos olen vähävarainen ja tarvitsen sen kk maksuaikaa? Juuri tämän takia käyn kunnallisella kun voin kerätä sen varan ja maksaa pois laskut, mutta akuutisti en saisi ikinä 40 euroa johonkin hätään kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä käytöstä asiakaspalveluammatissa. Itse olen pienestä kunnasta joka ostaa terveystalolta erikoislääkärin palvelut. Eli kun menen lääkäriin ja tk:ssa tajuaa, että tähän vaivaan tarvitaan erikoislääkäriä niin tekevät lähetteen terveystalon erikoislääkärille ja saan maksusitoumuksen kunnalta eli hoito maksaa minulle sen kunnallisen erikoislääkärin visiitin verran. Niin eikö ne joka kerta katso siellä terveystalolla kuin olisin joku sossun ilmais asiakas. Sellainen nenänvartta pitkin palvelu.
Kunta ostaa sen erikoislääkärin palvelun Terveystalolta.
Sinä maksat sen vain sen hinnan, kuin maksaisit kunnallisellakin puolella.
Kunta taas maksaa koko sopimuksesta suuremman määrän Terveystalolle.
Varmaa on, ettei yksityinen Terveystalo lääkäriasema, koskaan häviä noissa sopimuksissa.
Päinvastoin.
Joo ja sitten ne sanoo että sitä seteliä pitää käyttää yksityisiin palveluihin. Tai siis niin itselleni ainakin kävi että iso lasku pershiissä kun katsastutin hampaat. Olis tullut lisää jos olisin korjauttanutkin ne.
En tiedä miten sinun käskettiin käyttää seteliä mutta älä tee kuin minä!