Mies väkivaltaisesta kodista suuttuu kaikesta
Mieheni ei ole saanut hyvää lapsuutta. On ollut henkistä väkivaltaa, nolaamista, alkoholismia. Tämä kaikki vaikuttaa, että muutoin ihana mieheni ärsyyntyy helposti. Hän pelkää että hänet nolataan ja varmuudeksi puolustautuu piikeillä.
Rakastan miestäni, mutta kun riidassa uhkaillaan, otan sen hurjan raskaasti.
Olen yrittänyt keskustella hyvänä hetkenä ja tilanne on parantunut, mutta jatkuu. Vertaisvinkkejä?
Kommentit (14)
Vaihtamalla loppuu, ihan kokemuksesta.
Muista, että mies on perheen pää. Älä kyseenalaista hänen käyttäytymistään, vaan hoida oma roolisi :)
Kokemuksesta sanon, että pahenee vaan. Jätä tuollainen kiukkupetteri.
Mun exällä ei ees lapsuus selittänyt mitään. Oli vaan pienestä kilahtava, kehitteli ties mitä outoja ajatusmalleja päässään ja mielestään oli ihan täysin normaali kaikin puolin. Huhhuh.
Exällä oli vaikea lapsuus. Mm. väkivaltainen isä joka oli alkoholisti. Vanhempien ero hänen ollessaan tosi nuori. Mies oli parhaimmillaan herttainen, lämmin ja todella analyyttinen.
Kuitenkin turhautuessaan, suuttuessaan tai loukkaantuessaan osasi olla todella myrkyllinen. Ei ollut oppinut terveitä tapoja käsitellä tunteita, kun lapsuudenkodissa ne kiellettiin. Myönsi minulle kerran, että kun suuttuu, niin pyrkii aivan tarkotuksella olemaan mahdollisimman ilkeä ja myrkyllinen ja satuttamaan toista. Lapsuudesta opittu, todella myrkyllinen toimintamalli joka oli yksi niistä syistä, että lopulta erosimme. Uskon, että hän voi antaa parisuhteessa jollekin paljonkin, jos vain saa apua ja käsittelee traumansa.
Oliskohan tässä taas yksi lisää näitä itkiöitä joilla mustat silmät ja jatkaa suhdetta hautaan asti.
Älä ainakaan tee lapsia tuon kanssa!
Onko kukaan suuttuessaan mukava en vielä ole tavannut tälläistä.
Ei minunkaan lapsuus parhaimmmasta päästä ole, muttei se oikeuta toimimaan edes suuttuessa hyvin myrkyllisesti. Minä itse olen ollut suuttuessani oikein inhottava, mutta teen töitä sen eteen, etten olisi. Käyn siis terapiassa ja hyvä suunta. Se lähti siitä, että myönsin toimivani väärin. Jos miehesi aina selittää syyksi huonot perheolot eikä yritä muuttua, kannattaa lähteä. Tuhoat vain itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan lapsuus parhaimmmasta päästä ole, muttei se oikeuta toimimaan edes suuttuessa hyvin myrkyllisesti. Minä itse olen ollut suuttuessani oikein inhottava, mutta teen töitä sen eteen, etten olisi. Käyn siis terapiassa ja hyvä suunta. Se lähti siitä, että myönsin toimivani väärin. Jos miehesi aina selittää syyksi huonot perheolot eikä yritä muuttua, kannattaa lähteä. Tuhoat vain itsesi.
Minäkin opetellut paljon olemaan iisimpi riidassa.
Mutta molempien pitää nöyrtyä opettelemaan.
Heivaa se ulos. Etsi pariterapeutti joka on tarpeeksi pätevä, jos miestä kiinnostaa se. Eivät kaikki huonosta kodista olevat muutu, vahinko tapahtui jo, muttei piikkikäytöstä voi selitellä jos on yli 30v. Tai sitten sanot takas ja elät jännityksessä. Kommunikaatio voisi sujua toisin, paljon kivemmin. Juoko.
Ainoa vinkki on, että lähde ja äkkiä! Pelasta itsesi ja päätä suhde.