Oma kannassa hammashoito suunitelma?
Mulla on tehty viime aikoina taas tosi paljon paikkauksia ja juurihoitoja hammaslääkärillä ja nyt tilanne on jotenkin kai ok ja seuraava aika vasta maaliskuussa. Nyt kävin katsomassa muuta asiaa oma kannassa ja näin siellä tälläisen suun terveydenhuolto kohdassa viimeisen käynnin jälkeen:
Suunnitelma: 3/23 EBA15+SPE01 max.+mand.
Mulla on seuraava aika tosiaan maaliskuussa ja hammaslääkäri sanoi vain että suunnitellaan sitten tarkemmin mitä jatkossa kannattaisi tehdä. Mitä tuo nyt sitten mahtaa tarkoittaa jatkossa? Osaako joku viisaampi sanoa mitä tuo mahtaa tarkoittaa?
Kommentit (8)
En ole alalla, mutta kanta-asiakas hammaslääkärissä myös, ja alkoi kiinnostaa.
Googlaamalla löysin että nuo taitaa olla jotain koodeja aiheesta Suun terveydenhuollon toimenpideluokitus 2022?
EBA15 Hampaiston saneeraus Vahintaan neljan hampaan poisto leukaa kohden.
SPE01 Limakalvokantoinen hammasosaproteesi
Sitä en tiedä mitä tuo max.+mand. mahtaa tarkoittaa, mutta 3/23 varmaan se seuraava käyntiajankohta tietysti?
En tosiaan ole ammattilainen, mutta tuon perusteella veikkaisin että sinulla on edessä enemmänkin hampaiden poistoja ja tilalle osaproteesien laittoa? Mitä luulet, onko hampaasi niin huonossa kunnossa että voisiko olla? Aika hurjalta kieltämättä kyllä kuulostaa, varsinkin jos hammaslääkäri on tuollaista suunnitellut eikä ole sinulle sitä vielä kertonut.
Tsemppiä ja voimahali, jos tuo tosiaan pitää paikkansa.
max ja mand tarkoittavat maxilla ja mandibula.
Googlaa itse tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
max ja mand tarkoittavat maxilla ja mandibula.
Googlaa itse tarkemmin.
Tarvitseeko edes googlata, kun nuo asiat sulle varmaan selitetään sillä kerralla kun seuraavan kerran hammaslääkärin kanssa tapaatte. Miksi pitää etukäteen miettiä... ja arvailla.
tuon perusteella sulta otetaan keväällä iso kasa hampaita pois ja laitetaan tekohampaat tilalle
Ap täällä.
Loppuviikko meni tuskaisena googlaillessa kun koitin saada hammaslääkäriä jo heti perjantaina kiinni mutta ei onnistunut. Tänään hän sitten soitti takaisin ja tosiaan kertoi että hän on oikeasti alustavasti suunnitellut että multa kannataisi poistaa 5-7 huonoa ylähammasta ja 4-5 huonoa alahammasta ja laittaa sellaiset osaproteesit tilalle!
Puhui juuri tuosta hampaiden saneerauksesta joka kuulemma on useiden hampaiden poisto kerralla ja nuo maxilla ja mandibla on yläleuka ja alaleuka eli molempiin kohdistuu suuniteltu hoito.
Oli aikamoinen järkytys saada tuo varmistus veikkauksille vaikka tiedän että mulla on paljon paikatut ja juurihoidetut yms korjaillut hampaat. Ihmetyttää vaan miksi hän ei aiemminlla käynneillä jo kertonut suunnitelmasta mutta sanoi että ei turhaan halunnut minun miettivän sitä montaa kuukautta nyt etukäteen. Koitti selvästi vähän nyt pehmitellä kun oli järkyttynyt että katsotaan sitten maaliskuussa mikä tilanne on, mutta kuulemma joka tapauksessa silloin hampaita multa tullaan poistamaan mutta määrä katsotaan sitten tarkemmin.
Nyt sitten tosiaan kyllä varmasti mietin ihan tasan sitä seuraavat 4.5 kuukautta! Eipä olisi kannattanut oma kannasta sitä huomata. :(
Tsemppiä! Parempi noin huonot on pois ottaa, kuin suussa pitää. Huonoista hampaista voi tulla pahoja tulehduksia, jotka on ovat vaara yleisterveydelle. Nykyajan proteesit on ihan hyviä kyllä. Vielä kerran tsemppiä, saat hienon hymyn varmasti!
Eikä kukaan osaa auttaa? Onko täällä hammaslääkäreitä tai hammashoitajia?