Oletko ikinä jäänyt hissiin jumiin?
Kommentit (55)
Aina kun jokin ihmisen kuljettamiseen tms. tekemisissä oleva kone ei toimi kuten sen kuuluisi toimia, kannattaa hieman huolestua ja olla varuillaan.
Kerran hissi sekosi niin, että se kulki pysähtymättä alas ja ylös joitakin kertoja, ehti jo pientä paniikkia pukkaamaan. En ole onneksi ikinä jäänyt kunnolla loukkuun hissiin.
Olen jäänyt. Pikkiriikkinen vanha hissi, johon tunki kanssani tuntematon nuori. Hän laski reppunsa hissin ovea vasten sillä seurauksella, että repun naru imeytyi sinne oven väliin ja hissi jumitti. Sielläpä sitä sitten kykittiin hyvin vaivautuneessa tunnelmassa reilu puoli tuntia. Välillä yritettiin saada yhteys jonnekin hissin hätänapin välityksellä, mutta en tiedä, toimiko se. Jossain välissä joku oli varmaan siitä taloyhtiöstä tajunnut, että hissi on jumissa, koska huoltomies ilmestyi vapauttamaan meidät. Onneksi en ole kovin ahtaan paikan kammoinen, joten ei jäänyt traumoja.
Pahinta oli kun hissi ei pysähtynyt vaan jatkoi katon läpi avaruuteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen jäänyt. Pikkiriikkinen vanha hissi, johon tunki kanssani tuntematon nuori. Hän laski reppunsa hissin ovea vasten sillä seurauksella, että repun naru imeytyi sinne oven väliin ja hissi jumitti. Sielläpä sitä sitten kykittiin hyvin vaivautuneessa tunnelmassa reilu puoli tuntia. Välillä yritettiin saada yhteys jonnekin hissin hätänapin välityksellä, mutta en tiedä, toimiko se. Jossain välissä joku oli varmaan siitä taloyhtiöstä tajunnut, että hissi on jumissa, koska huoltomies ilmestyi vapauttamaan meidät. Onneksi en ole kovin ahtaan paikan kammoinen, joten ei jäänyt traumoja.
Lisäänpä vielä, että tämä tapahtui joskus vuosituhannen vaihteessa. Minulla on kännykkä mukana, mutta se ei löytänyt kenttää hissistä käsin.
Juu. Ei ollut muuta ikävää kuin joku hysterinen muija, joka alkoi heti paikalla hyperventiloida.
Kerran. En pelästynyt. Ei kauaa kestänyt vaan alkoi toimia uudelleen.
Kerran rullaporras aatteli syödä, ei tapahtunut muuta kuin että kaaduin. Huoltofirmaan soitin mutta ei ollut korjattu parin kk päästä koska kuulin vastaavasta.
Noissa voisi olla yleinen numero valtiolla firmojen sijaan. Ja korjaukset pakollisia.
Juu. Kolme henkeä ja auton renkaat. Liikaa painoa. Päästiin pois kuitenkin ja kevennettiin kertakuormaa.
Olen jäänyt pari kertaa ja saman verran vessaan oven mentyä epäkuntoon. Kauheita kokemuksia tällaiselle ahtaanpaikan kammoiselle. Ne ,jotka ovat kokeneet paniikkikohtauksen kaikkine tuntemuksineen, tietävät mistä puhun!
Hissit vikantuu huomattavasti useammin mitä autot, vaikka hissejä huolletaan säännöllisesti ja huolto-ohjelman mukaan.
Jos nämä tilastoisi, niin kukaan ei haluaisi matkustaa hissillä.
Kerran jäätiin kaverin kanssa jumiin kotitalon hissiin. Painoin hälytysnappia ja ystävällinen päivystäjä kertoi että tunti menenee ennen kuin huoltomies tulee. Hetken mietittyäni keksin, että mehän olemme melkein kerrostasanteen kohdalla ja jotain mekaniikasta ymmärtävänä sain sisäpuolelta vapautettua ovisalvan. Rappuun päästyäni vielä mielenkiinnosta kokeilin alemman kerroksen painikkeesta, mutta jumissa se hissi oli. Mahtoi huoltomies ihmetellä kun ilmoitus tulee hissin sisältä, mutta siellä ei olekaan ketään....
M 47
Kyllä kun tuli sähkökatkos. Söin sitten Arnoldsin donitseja pimeässä hississä :D noin 15 min siinä meni.
Jäin kerran vanhan talon pieneen hissiin jumiin. Hissin ovet ei auenneet, mutta liikkui kyllä muuten normaalisti kerrosten välillä. Ikävintä oli, kun 8-kerroksisessa talossa asukkaat kutsui hissiä kun eivät tienneet sen olevan rikki, joten hissi seilasi koko ajan ylös-alas. Eikä vanhan hissin kulku ja pysähtyminen ollut kovin sujuvaa ja mukavaa kyytiä. Olin jumissa varmaan tunnin ennen kuin huoltomies tuli.
Nuorena opiskelijana Saksassa, hankin lisäansioita mm. siivoamalla. Silloinkin, kun jäin jumiin rähjäiseen, pieneen verkkohissiin, kerrosten välille, olin menossa siivoamaan vanhaa, suurta toimistorakennusta, jossa valaistusten oli muuten tosi huono.
Hissi pysähtyi ykskaks eikä liikahtanut mihinkään. Yleensäkin pelkäsin vähän siellä siivotessani; aina jostakin kuului jonkinlaista kolahtelua ja kumahtelua. Siinä, hississä ollessani, kuului taas, kuinka joku availi kaappien/ laatikoiden ovia; siihen aikaan siellä ei pitänyt olla ketään. Yhtäkkiä hissi rupesi taas toimimaan; liikkui hitaasti nytkähdellen ja keinahdellen. Menin nopeasti lähimpään toimistohuoneeseen piiloon.
Seuraavana päivänä sanoinkin sitten itseni siitä työpaikasta irti.
Olen jäänyt, lapsena jäin en pelännyt. Painoin vaan sitä hälytys nappii ja joku naapuri soitti palokunnan joka avasi hissin. Aikuisena jäi kerran hissiin se oli vuonna 2017. Oli kai joku sähkövika ja hissi pysähtyi. Soitin itse palokunnan paikalle ja joku 45 minsaa jouduin olee hississä.
Olen jäänyt pieneen hissiiin, ja jouduin odottamaan jonkin aikaa avun saamista ja pois pääsemistä. Ei jäänyt pelkoa silloin heti, mutta se aktivoitui vuosia myöhemmin vaikeassa ja ahdistavassa elämäntilanteessa enkä ole päässyt siitä eroon. En mene hissiin ellei ole pakko.
Kerran jäin jumiin psykiatrisen osaston hissiin. Sillä hissillä pääsi kulkemaan vapaasti virka-aikaan, eli klo 8-16, jonka jälkeen sen ovet lukittuivat eikä sitä päässyt käyttämään kuin kulkulätkällä. Minä onneton ehdin sinne hissiin mennä 15.59 ja painaa nappia, hissi juuri ehti lähteä liikkeelle, kun kello tuli tasan neljä. Ei sitten enää ovet auenneet siellä pohjakerroksessa, josta olisi pitänyt mennä ulos...
Aikani siellä kolistelin, painoin hätänappia (siitä tuli myöhemmin ilmoitus, että se ei toiminut) soitin huoltofirmaan, jossa puhelu meni vastaajaan jne. Suurin osa henkilökunnasta oli jo lähtenyt klo 15.30, ja pohjakerros oli tyhjä. Se hissi ei suostunut myöskään liikkumaan mihinkään niistä sisällä olevista nappuloista, kun ei mulla ollut sitä kulkulätkää (vierailijakortti ei riittänyt). Onneksi joku lekuri oli sitten niin laiska, ettei jaksanut kulkea yhtä kerrosväliä ja tilasi hissin :-D Pääsin sitten lekurin saattelemana pihallekin sieltä.
Mietin vaan, että olisin soittanut pomolle että sori, en nyt pääsekään töihin kun olen jumissa "Hullulassa" eli se oli tietyllä nimellä tunnettu rakennus, kaikki tiesi, että siellä on psykiatrian poli.
Sisareni jä Ruotsissa korkeassa kerrostalossa. Ei ole tämän jälkeen astunut hissiin vaan kulkee aina portaita pitkin. Aina.
En oo jäänyt.