Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En koe saavani tasavertaista kohtelua terveydenhuollossa lihavuuteni vuoksi

Vierailija
25.10.2022 |

Olen yrittänyt vuosia saada hoitoa erääseen sairauteen, jota yleisesti pidetään lihavuuden liitännäissairautena. Sitä se varmasti onkin, mutta minulla on siihen myös sukutaustaa. Lähisuvustani löytyy useita henkilöitä, jolla on sama vaiva ja kaikki heistä eivät ole lihavia.

Kun itse menen lääkäriin ja yritän saada hoitoa tähän asiaan, niin vastaus on aina sama. Siis että laihduta, kiitos ja näkemiin. Kerran sain yhden käynnin ravitsemusterapeutille ja käynti oli tyyliä "ei kannata olla liian ankara itselleen, kyllä jälkiruokaakin saa kerran päivässä syödä". Siis sellainen, joka ei auta tilanteeseeni lainkaan.

Itselläni on takana traumaattinen lapsuus pahoinpitelevien vanhempien toimesta ja rankka koulukiusaamistausta sekä vuosien syömishäiriökierre, jolloin on tullut rankasti jojo-laihdutettua. Olen viimein saanut jokseenkin normalisoitua suhteeni ruokaan, lisännyt huomattavasti hyötyliikunnan määrää sekä käyn salilla kolmesti viikossa. Tämä ei silti ole korjannut lihavuutta. Pussikeittokuureihin en enää ikinä aio alkaa, sillä kehoni on kärsinyt jo ihan tarpeeksi. Ennemmin olen lihava kuin enää laitan aineenvaihdutaani enemmän sekaisin.

Miksi en siis voi saada sairauteeni hoitoa? En ole mielestäni laiska ja välinpitämätön, vaan työelämässä ja pärjään siellä hyvin. En koe tuhlailevani kenenkään verorahoja ja koitan juuri huolehtia siitä, että pysyisin työkykyisenä pidempään.

Jos ja kun tämä ketju alkaa kerätä vihapuhetta lihavia kohtaan, niin toivoisin, ettette silti ilmoittaisi ketjua asiattomaksi. Jos keskustelut vaiennetaan vihapuheen takia, niin yhteiskunnan ongelmista ei voi puhua vapaasti.

Ja mahdollisille vihaajille vastaan, että kun on peruskoulusta selvinnyt lihavana, niin ei muutaman huonosti voivan nettihuutelijan kommentit tunnu yhtään missään. Toivon, että se syy, miksi voitte huonosti, ratkeaa parhain päin.

Kommentit (254)

Vierailija
1/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väännä mulle ja kaikille meile rautalangasta - mitä hoitoa haluat?

Vierailija
2/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väännä mulle ja kaikille meile rautalangasta - mitä hoitoa haluat?

Lääkityksen, joka auttaa sairauteeni. Kyseessä siis verenpainetauti.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli suvussa on kilpirauhasen vajaatoimintaa, jota sulla ei ole mutta olet nyt vakuuttunut siitä että tyroksiinilääkitys on ratkaisu kaikkeen? Pussikeittokuurit ei ratkaise mitään, siinä olet oikeassa.

Vierailija
4/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se hoito siihen sairauteen on laihdutus.

Oletko mahdollisesti lääketieteen lisensiaatti?

Vierailija
5/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tasolla verenpaine siis on?

Vierailija
6/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta mässäily. Älä syö enemmän kuin kulutat. Itse olet itsesi lihottanut. Ei kukaan muu.

Toivon, että saat apua huonoon oloosi jostakin.

Ap

Vierailija
7/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko hyvä välimalli kuitenkin ravintoterapeutilla käynti, jos tällä voisi hiukan pitemmässä juoksussa oman itsetunnon lisäksi korjata myös mainitsemasi sairauden ilman lääkinnällistä tarvetta? Mieti mitkä edut tuo kaikkineen tarjoaisi.

Painosi silti selkeästi häiritsee sinua, mutta varsin selkeästi tekemäsi yritykset sen korjaamiseksi ovat olleet valitettavasti toimimattomia. Usein tämä johtuu ihan vaan, että oikeaa tiedoa siihen mitä se tarvitsee, ei ole. Sitten mennään pussikeittolinjoille ja hetimullenyt-ratkaisuihin, joista tulee sitä jojoilua, koska eihän sellaista loppuelämäänsä kestä.

Siihen aineenvaihduntaa sekoittamattomaan laihdutukseen riittää suht minimaalinen energiavaje, joka ei häiritse päivittäistä elämää ollenkaan. Se kestää tietysti pitkään, mutta sama aika siinä kuluu kuin lihavanakin ollessa.

Vierailija
8/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että sinä et koe saavasi tasavertaista hoitoa tai apua terveysongelmiisi, koska et saa itsellesi mieluisaa vastausta asiaansa ja myös sinun asioihisi perehtyneiltä, ei suinkaan tarkoita, ettetkö saisi tasavertaista hoitoa tai apua.

Vika on omassa asenteessasi sekä korviesi välissä.

Jos sinulle on annettu ns. "laihdutuskäsky" niin silloin sinulle on annettu se ainoa apu, mikä tilanteessasi on antaa ja sinä, joko noudatat sitä ja alat laihduttaa, tai sitten vingut ja väniset vääränlaisesta kohtelusta uhriutuen.

Valinta on yksinomaan sinun.

Vierailija
9/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että sinä et koe saavasi tasavertaista hoitoa tai apua terveysongelmiisi, koska et saa itsellesi mieluisaa vastausta asiaansa ja myös sinun asioihisi perehtyneiltä, ei suinkaan tarkoita, ettetkö saisi tasavertaista hoitoa tai apua.

Vika on omassa asenteessasi sekä korviesi välissä.

Jos sinulle on annettu ns. "laihdutuskäsky" niin silloin sinulle on annettu se ainoa apu, mikä tilanteessasi on antaa ja sinä, joko noudatat sitä ja alat laihduttaa, tai sitten vingut ja väniset vääränlaisesta kohtelusta uhriutuen.

Valinta on yksinomaan sinun.

Toivon, että saat apua huonoon oloosi jostakin.

Ap

Vierailija
10/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vihapuhetta se on, jos sanon, että lihavalla puolisollani laski verenpaineet normaalitasolle laihduttamalla?

Samaa suosittelen sinulle, koska kuormitat ympäristöä ja valtiontaloutta ja hyvinvointialueiden surkeita rahakirstuja asialla, joka on korjatttavissa.

Ei varmaan helposti, mutta sitäkin palkitsevammin. Mikä olisi sinulle sopiva keino?

Vierailija
11/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisikin olla provo tämäkin aloitus Toivottavasti ap saat apua huonoon olosi jostakin.

Tämäkin provo tosin perustuu tositapahtumiin. Tuhansiin ja taas tuhansiin tarinoihin suomalaisesta terveydenhuollossa.

Vierailija
12/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ongelma saattaa johtua ylipainosta on luonnollisesti ensimmäinen hoitokeino laihdutus. Siinä on ihan logiikkaa ettei heti ensimmäisenä tyrkytetä lääkkeitä vaan yritetään saada ongelma ratkaistua helpommin ja pysyvämmin (loppuelämä lääkityksellä vs. laihdutus ja ongelman katoaminen). Voi olla ettei laihdutus auta mutta mitään haittaakaan siitä ei voi olla jos ylipainoa kerran löytyy.

Vierailija
13/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta roskaruoka ja ala kasvissyöjäksi. Kävele 4-5km joka päivä. Itse laihduin 15kg puolessa vuodessa. Ei tarvita mitään salitreeniä.

Vierailija
14/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas on kokemus, että verenpainelääkkeitä määrätään hyvinkin helposti. Toki laihdutusohjeiden kanssa, mutta määrätään kuitenkin. Parempi tietysti olisi pärjätä ilman lääkitystä.

Vierailija
15/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikseipä kirjoitti:

Olisiko hyvä välimalli kuitenkin ravintoterapeutilla käynti, jos tällä voisi hiukan pitemmässä juoksussa oman itsetunnon lisäksi korjata myös mainitsemasi sairauden ilman lääkinnällistä tarvetta? Mieti mitkä edut tuo kaikkineen tarjoaisi.

Painosi silti selkeästi häiritsee sinua, mutta varsin selkeästi tekemäsi yritykset sen korjaamiseksi ovat olleet valitettavasti toimimattomia. Usein tämä johtuu ihan vaan, että oikeaa tiedoa siihen mitä se tarvitsee, ei ole. Sitten mennään pussikeittolinjoille ja hetimullenyt-ratkaisuihin, joista tulee sitä jojoilua, koska eihän sellaista loppuelämäänsä kestä.

Siihen aineenvaihduntaa sekoittamattomaan laihdutukseen riittää suht minimaalinen energiavaje, joka ei häiritse päivittäistä elämää ollenkaan. Se kestää tietysti pitkään, mutta sama aika siinä kuluu kuin lihavanakin ollessa.

Itse en kokenut tuota yhtä ravintoterapeutilla käyntiä hyödyllisenä, mutta ehkä se johtui siitä, että kyseessä oli vain yksi käynti, jossa ei päästy syvälle syömishäiriötaustaani tai traumataustaani.

Koen, että voisin mahdollisesti saada hyötyä terapiasta jossakin syömishäiriöihin erikoistuneessa paikassa. En tosin tiedä, miten helppoa tällaiseen paikkaan olisi päästä asiakkaaksi. Koitan ottaa siitä selvää.

Ap

Vierailija
16/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas on kokemus, että verenpainelääkkeitä määrätään hyvinkin helposti. Toki laihdutusohjeiden kanssa, mutta määrätään kuitenkin. Parempi tietysti olisi pärjätä ilman lääkitystä.

Minäkään en usko, ettei ap saa verenpaineeseen hoitoa lihavuuden takia. Vp hoidetaan aina.

Vierailija
17/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta mässäily. Älä syö enemmän kuin kulutat. Itse olet itsesi lihottanut. Ei kukaan muu.

Tässä taas mainio näyte todellisen älyvapaan idiootin ajatuksenjuoksusta ! 

Kerroitko nyt jotain todella uutta, tärkeää ja kannustavaa ?

Tähän ap:n aloitukseen maailman typerin kommentti, et sitten parempaan pystynyt typerys ?

Vierailija
18/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en usko, ettei ap saa verenpaineeseen hoitoa lihavuuden takia. Vp hoidetaan aina.

Hoidetaan aluksi elämäntapamuutoksella ellei painetta ole oikeesti paljon.

Itselläni vähän korkea ja ohje on elämäntapamuutokset, ruoka ja ulkoilu. 

Vierailija
19/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää että et saa hoitoa sairautesi. Pätevä lääkäri neuvoisi miten voit terveellisesti pudottaa painoa esim. painonhallintaryhmässä. Totuus on että verenpaine laskee laihtumisen myötä mutta lääkitys pitäisi kyllä aloittaa heti. Jos haluat laihdutusleikkaukseen kuten minä niin kerro se lääkärille. Tv entinen ylipainoinen

Vierailija
20/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vihapuhetta se on, jos sanon, että lihavalla puolisollani laski verenpaineet normaalitasolle laihduttamalla?

Samaa suosittelen sinulle, koska kuormitat ympäristöä ja valtiontaloutta ja hyvinvointialueiden surkeita rahakirstuja asialla, joka on korjatttavissa.

Ei varmaan helposti, mutta sitäkin palkitsevammin. Mikä olisi sinulle sopiva keino?

"Mitä vihapuhetta se on, jos sanon, että lihavalla puolisollani laski verenpaineet normaalitasolle laihduttamalla?"

Tulkitset tekstiäni haluamallasi tavalla. En nimittäin sanonut noin.

"Samaa suosittelen sinulle, koska kuormitat ympäristöä ja valtiontaloutta ja hyvinvointialueiden surkeita rahakirstuja asialla, joka on korjatttavissa."

Et tiedä minusta mitään muuta kuin sen, mitä olen kertonut ulkomuodostani ja taustastani ja se saa sinut selvästi vihaiseksi. Toki saat valita tehdä näin, mutta asenteesi olisi korjattavissa ja mielestäni olisit silloin miellyttävämpi ihminen.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä