Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin lopettaa joulun vieton omalta osaltani, sosiaalinen paine on järjetön

Vierailija
25.10.2022 |

Uskonnoton perhe. Olen jo pitkään inhonnut suunnilleen kaikkea joulussa: pakollista turhan krääsän ostamista ja vastaanottamista, hössöttämisrä, ruuhkassa matkustamista, jouluruokia. Tähän kaikkeen on kuitenkin ikään kuin pakollista osallistua, vaikka sillä ei ole mitään merkitystä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi lähteä ulkomaille. Siellä ei tarvitse joulua hössöttää.

Tämä ei tulisi kuuloonkaan ainakaan omalla kohdallani; rasittavaa ja vaivalloista.

Vierailija
22/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin joulun viettämisen suunnilleen samoista syistä kuin ap. En nähnyt mitään järkeä enää pakata tavaroita, hommata lemmikeille hoitajaa, reissata ruuhkassa yleisillä, olla apuna äidille kun siskoni makasi sohvalla jos yleensä suvaitsi saapua yhteiseen aaton viettoon, saada krääsää lahjaksi ja sitten seuraavana päivänä lähteä kotiin tarpeettoman tavaravuoren kanssa. Hirveä mekkalahan siitä nousi kun en suostunut koko joulua viettämään, mutta ajan kanssa porukat tottui. Olen ollut tosi tyytyväinen ilman joulustressiä ja viettänyt pyhät leväten ja palautuen työkiireistä. Sukulaisia tapaan muuten pitkin vuotta, ei siihen joulua tarvita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää kotiisi jouluksi ja tee tavanomaisia arkisia asioita. Sano että sulla on vaikka ripuli tai korona.

Miksi pitää valehdella? Siinä sitten muut surkuttelisi, että voi harmi kun olet kipeänä. Ensi vuonna sitten. Joka vuosiko pitäisi keksiä uusi sairaus. Vai voisiko vaan olla rehellinen ja sanoa, että ei vietä joulua/joulu sujuu kotona omassa rauhassa.

Ei se ole vale se on taktinen totuus!

Vierailija
24/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vietä joulua ja olen sen hyvin selvästi tuonut esille viimeiset 20v.

Perinteiset jouluruoat on hyviä mutta max 2x syötynä joten kaupasta saa valmista sen verran että tuo tarve täyttyy. Sitten 1 rasia lemppari joulusuklaata ja se on siinä.

Joulu on henkisesti yksinläjälle haikeiden muistojen aikaa joten haluan sen menevän ohi mahdollisimman huomaamatta.

Ärsyttää kun joissain kaupoissa on jo nyt tonnitolkulla joulusuklaita, kalentereita, koristeita, valoja ym krääsää myytävänä.

Jos saisin päättää, niin joulua ei saisi tuoda mihinkään esille ennen joulukuun alkua.

Olen matkaillut useasti joulun aikaan Virossa, he eivät vietä jouluaattoa kuten me, siellä 24.12 on ihan normi päivä, kaupat, kylpylät, ravintolat ym auki normaalisti.

Vierailija
25/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole 50 vuoteen vuoteen viettänyt joulua ja hyvin oon selvinny siitä ajasta.

Vierailija
26/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskalsin kieltäytyä joulun juhlimisesta kunnolla vasta muutama vuosi sitten (nyt 33v). Lapsuudesta asti siinä on ollut mun mielestä jotain todella masentavaa ja ahdistavaa, vaikkei sitä lapsena osannut sanoiksi pukea. Jouluruuistakaan en koskaan juuri tykännyt, joten sekin oli vähän pakkopullaa.

Nyt aikuisena tajunnut, että suurin syy tähän ahdistumiseen oli narsistinen täti, joka kyykytti muita, ja veti luonteensa mukaisesti jäätävät pultit, jos joku kehtasi olla asioista eri mieltä tai sanoa vastaan. Onneksi tuokin on ollut mullan alla jo monta vuotta, mutta silti joulusta on jäänyt ns. paska maku suuhun.  Sen verran monta joulua se ihminen pilasi. Hyvänä esimerkkinä riita, jonka sai äitini kanssa aikaiseksi myöhään illalla jouluaattona. Seurauksena lähdimme ajamaan keskellä yötä monta sataa kilometriä vuokramökiltä takaisin isovanhempien luokse. Mulla oli ikää ehkä 10v.

Mulle ideaali joulu on olla töissä tienaamassa tuplapalkka, illalla katsoa kotona Lumiukko ja kuunnella Raskasta Joulua.  Safkaksi vaikka pizzaa, jos siltä tuntuu.

Joten tee joulusta omasi näköinen, ja haistata pitkät muiden asettamille paineille.

Vierailija
27/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli helpotus kun pääsin joulurumbasta eroon kun ryhdyin Jehovan todistajaksi. Kartan kaikkia jouluun liittyviä tapoja kuten uskontoni käskee. Kun kerroin tämän suvulle ja tuttaville he jättivät minut täysin rauhaan kaikesta jouluhörinöistään.

Vierailija
28/28 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun työssäsi mahdollista olla töissä jouluna? Silloin voisit sanoa, että pomo pyysi töihin ja en kehdannut kieltäytyä kuin muitakaan ei saatu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi