Te, jotka käytte vain kerran viikossa kaupassa, ettekö koskaan unohda ostaa mitään?
Vai onko teillä aina ostoslista mukana ja tiedätte mitä syötte viikolla?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ostoslistaa, en yleensä unohda mitään tärkeää ja kerran viikossa kaupassa käydessä oppii kyllä muistamaan kaiken tarpeellisen. Ruokaostokset on yksi helpoimpia asioita, miksi tehdä siitä rakettitiedettä.
Joskus vielä nuorena kävi kyllä niinkin, että suolaa piti mennä ostamaan ja kotiin tullessa oli kassillinen tavaraa mutta suola oli taas unohtunut. Tästä ollaan saatu monet naurut tuttavapiirissä kun muillekin on samaa tapahtunut. Ostoslistan kun tekee, hyvin harvoin unohtuu mitään.
Mä en suunnittele mitään etukäteen, joten mitään ei voi unohtuakaan. Ostan viikon ostokset kerralla. Sitten kun teen ruokaa katsahdan kaappiin ja totean täällä olis kanaa, paprikaa, sipulia ja tortillalättyjä. Teenpäs tortilloja. Eli lähden ideoimaan siitä pääraaka-aineesta, että mitähän tekis. En koskaan mieti, että "tänään teen makaronilaatikkoa, menenpäs ostamaan aineksia" -tyylillä. Kaapissa ja pakkasessa on aina valikoima perusjuttuja: tomaattimurskaa, jauhoja, riisiä, makaronia, pastaa, tonnikalaa, papuja jne.
Meillä on ostoslista reaaliajassa koko ajan. Kun on käyty kaupassa, se tyhjennetään ja uusi päivittäminen aloitetaan heti. Ei mitään erikoisempia sovelluksia, ihan vain Google drivessa on ja sekä minä että mies nähdään se. Joskus voi olla tilanne, että kaupassa ei ole mitä tarvitaan, se haetaan sitten toisesta kaupasta myöhemmin ellei korvaavaa tuotetta löydy. Meillä myös tilanne, että ei ihan loppuun asti käytetä vaan on sellainen kriittinen piste, eli kun esim. pesuainetta tai kuivaruokatarvikkeita on noin viikoksi tai muutamaksi käyttökerraksi, ostetaan uusi paketti odottamaan. Mutta ihan ei pidä paikkaansa että käydään kerran viikossa, joskus saatetaan lähikaupasta hakea vaikkapa kahvileivät ihan siksi kun tekee mieli tai tulee vieraita, jos ei huvita leipoa.
En käy edes joka viikko. Jos jotain unohtuu, niin sitten ollaan ilman.
Mutta nytkin siis tilasin laatikollisen pikanuudelipusseja.
Eli tiedän että selviän 24 päivää, jos nyt tiukka paikka tulee.
Vierailija kirjoitti:
En käy edes joka viikko. Jos jotain unohtuu, niin sitten ollaan ilman.
Mutta nytkin siis tilasin laatikollisen pikanuudelipusseja.
Eli tiedän että selviän 24 päivää, jos nyt tiukka paikka tulee.
Ja kun kysyit tiedänkö mitä syön viikolla, niin en, minä syön sitä mitä on.
Ja jos ei ole muuta niin noita nuudeleita. Yleensä pidän myös jauhoja kaapissa, joten voin leipoa leipää, jos ei muuta ole.
Muitakin hätävara-aineksia pyrin ostamaan varastoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inköpslistorna är hela tiden med. Alltid då något tar slut, skriver man in det i Keep som en krysslista. En för mat & dryck och annat som köps ur mataffären och en för andra prylar.
Då man går till mataffären behöver man inte köpa allt som fattas. Vill man t.ex. röka flundra och koka ris till, visar listan att flundran saknas men ris finns, då det inte är på listan. Kommer man inte ihåg om man har rökspånor, kollar man den andra listan.
Vanligtvis går man till affären just en gång per vecka och köper en shoppingvagn full, eller två och kryssar av i mobilen an efter.
Flundra ja rökspånor piti katsoa sanakirjasta. Mä kirjoitan kaikki samaan listaan, en muista montaa listaa lukea kaupassa ollessani. Kun kävin useammalle taloudelle ostoksilla koronan ollessa pahimmillaan, niin kolmen listan yhtäaikainen käyttö oli kyllä minulle yhtä tuskaa. Ei toimi mulla, mutta toisille se on varmaan loogisempi.
Allt är i telefonen (och datorn och plattan) i "Keep". Det som man får ut mataffären (inkl. alkohol) är med vitt botten och det som kommer från andra affärer har ett ljusblått botten. Mataffärens lista innehöll tydligen 181 produkter av vilka 117 finns hemma. Den andra listan som innehåller verktyg, batterier, lim, bildelar, rökspånor och dylikt har 81 prylar totalt, av vilka 63 ser ut att finnas.
Bägge listorna minskar svinn. Tidigare brukade jag köpa saker som jag gillade i mataffären med den påföljden att det fanns väldigt mycket av sådant som man tycker om och sådant som man brydde sig mindre om, kanske saknades. Det var inte så bra om bägge behövdes för matlagning.
Vierailija kirjoitti:
Mä en suunnittele mitään etukäteen, joten mitään ei voi unohtuakaan. Ostan viikon ostokset kerralla. Sitten kun teen ruokaa katsahdan kaappiin ja totean täällä olis kanaa, paprikaa, sipulia ja tortillalättyjä. Teenpäs tortilloja. Eli lähden ideoimaan siitä pääraaka-aineesta, että mitähän tekis. En koskaan mieti, että "tänään teen makaronilaatikkoa, menenpäs ostamaan aineksia" -tyylillä. Kaapissa ja pakkasessa on aina valikoima perusjuttuja: tomaattimurskaa, jauhoja, riisiä, makaronia, pastaa, tonnikalaa, papuja jne.
Precis, men så märker du att guacamolen och ostsåsen fattas och att det inte finns avokadon hemma. Det blir en butiksresa eller att improvisera lite till, vilket oftast går helt väl. Med en lista skulle de finnas hemma.
Kahvi ja vessapaperi on oikeastaan ainoat mikä on vähän ongelmallista jos unohtuu. Muuten aina pystyy soveltamaan.
Ja asun kyllä sen verran yhteisöllisessä naapurustossa, että noitakain saisi tarpeen tullen lainaksi
Perustarvikkeita yksi kassi. Toinen kassi suunniteltua ruokaa. Kolmas kun on tarjouksessa. Peruskassi on helppo kirjaa lapulle mikä on lopussa. Sit suunnittelee muutaman euron viikolle. Loput voi kasata kolmannesta kassista.
En unohda. Meillä on ostoslista johon kirjoitetaan sen tuotteen nimi josta on otettu viimeinen käyttöön. Lisäksi on lista tilipäivän ostoksiin jolloin tehdään suuremmat säilyvien tuotteiden ja taloustavaroiden kuten wc-paperien ostokset. Synttärit yms. juhlat suunnitellaan etukäteen. Meillä käydään kaupassa 1-2 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ostoslistaa, en yleensä unohda mitään tärkeää ja kerran viikossa kaupassa käydessä oppii kyllä muistamaan kaiken tarpeellisen. Ruokaostokset on yksi helpoimpia asioita, miksi tehdä siitä rakettitiedettä.
Joskus vielä nuorena kävi kyllä niinkin, että suolaa piti mennä ostamaan ja kotiin tullessa oli kassillinen tavaraa mutta suola oli taas unohtunut. Tästä ollaan saatu monet naurut tuttavapiirissä kun muillekin on samaa tapahtunut. Ostoslistan kun tekee, hyvin harvoin unohtuu mitään.
Minä kerran hoin mielessäni varalta koko reissun "suola, suola, suola". Kas muistin onneksi :D
On pohja jota ostan ja siihen lisään mitä tarvii esim. Porsaan ulkofileestä voi tehdä piffejä, kastikkeita.,pata ruokaa riippuen mitä aion tehdä ostan lihaan sen mukaan lisukkeet. Jauheliha, kokonainen kana ja lohi on myös monikäyttöisiä. Ostan aina perunoita ja paljon kasviksia, juustoja, vaihtelevasti leikkeleitä yms. Maitoa välillä joudun hakee lähikaupasta mutta muuten aika hyvin pärjätään viikko niillä ostoksilla mitä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Precis, men så märker du att guacamolen och ostsåsen fattas och att det inte finns avokadon hemma. Det blir en butiksresa eller att improvisera lite till, vilket oftast går helt väl. Med en lista skulle de finnas hemma.
Minä olen tottunut improvisoimaan paljonkin. Sushia en tee, jos ei ole nori-levälevyjä ja soijakastiketta, mutta kaiken muun voikin kaivaa kaapeista (tai kasvimaalta, mulla kasvaa piparjuurta kasvimaalla, hätätilassa kelpuutan sen wasabin korvikkeeksi - piparjuurtahan suurin osa wasabin nimellä myytävistä muutenkin on). Avokadoja ei syödä, ne on pahoja. Juustodippiä en voi syödä, koska niissä kaikissa (löytyi joku vegaani, jossa ei ole) on sipulia, jota en voi syödä... Mutta allergioiden takia olen opetellut tekemään kaiken alusta alkaen, tai sitten ei sitä voi meillä syödä - meillä on muitakin allergikkoja kuin minä. Mutta jos meillä olisi tapana käyttää guacamolea tacojen kanssa, niin veikkaan, että sitä sitten aina löytyy kotoa hyllystä (tai pakastimesta, käsittääkseni sitä voi pakastaa, tai ainakin avokadoja voi pakastaa).
En siis ole tuo alkuperäinen kanatortillan tekijä.
Jos kerran lista on piiitkä, niinkuin tässä on kommentoitu niin varmaan maksukin on aikamoinen. Paljonko teidän ostokset on per päivä jos jaatte laskun seitsemällä? Haluaisin tietää tuleeko oikeasti halvemmaksi käydä kerran viikkoon kaupassa. Itse käyn useamman kerran viikkoon, mutta ostan aina vaan sen tarpeellisen, eli rahaa menee muutamasta eurosta 20 euroon. Btw liikun muuten pyörällä tai kävelleen, en tosiaan autolla lähde joka päivä kauppaan.
Meillä on kanssa tuo tapa, että tehdään mitä kaapista löytyy. On tietty voitu suunnitella, että tänään makaronilaatikkoa, mutta jos kaapissa ei olekaan makaroneja, lisätään ne puute listalle ja sitten tehdään vaikka perunoita ja jauhelihakastike. Meillä ei ole pieniä lapsia, joten ei tarvitse luvata lapsille mitään. Eli jos joku aine puuttuu ruokakaapista, aina on kotivaraa sen verran, että voi tehdä jotain muuta. Kotivaraa pidetään ihan heräteostosten varassa, otetaan vain jotain kaupasta kaappiin ja sitten välillä tehdään kotivarasta jotain, ettei mene vanhaksi.
Tuttu kauppa ja aina lähes samat ostokset. Jos on tuote puutoksia tai jotain unohtuu, haetaan toisesta kaupasta. Harvoin on puutoksia toisin kuin prismassa, joka saattaa ehkä olla halvempi mutta ei hermo kestä juosta monessa paikassa.