Mitä/millaista toimintaa vaaditta 8 vuotiaalta?
Normaalilta 8 vuotiaalta lapselta?
Esim. itse aamupalan ottaminen, kouluun lähteminen, kotityöt (millasia, kuinka usein?), suihkussa käynti, omatoimisuus hammaspesulla..? Jne.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Eli ehkä on sittenkään tee liikaa lapsen eteen/lapsen puolesta. Tuntuu, että niin moni luokkalaisensa lähtee yksin kotoa, jolloin noi kaikki pitää itse osata. -ap
Me oltiin yksin pienina. Hoidettiin kaikki toimet itse koko paivalta pitkalti. Ei se tehnyt meista menetyjia.
Tosin sanoen jos et paasaa lastasi pilalle ole lapsellesi aiti. Lapsi osa ja kykenee, jos on pakko. Mutta jokin merkitys vanhemmallakin on
Lapsi 8 v poika. Pakkaa itse repun, mutta katson vaatteet valmiiksi ja varmistan, että oikeasti ottaa takin ja hanskat ym. Osaa tehdä välipalaa, mutta on tosi vaivalloista eikä usein siksi tee, joten laitan lähes aina aamu- ja välipalan. Olen yrittänyt, että veisi roskat vähintään kerran viikossa, mutta ei yleensä onnistu, lapsi saa väkivaltaisia raivareita jos painostan. On pari kertaa vahtinut pienempää sisarusta onnistuneesti ja siitä selvästi ylpeä. Tykkää auttaa ruuanlaitossa ja hoivaa lemmikkiä.
Suihkuun pitää painostaa ja muistuttaa hiusten pesusta. Hammasharja kannan käteen aamuin illoin tahnan kanssa ja vahdin, että pesee. Kynnet leikkaan. Ei osaisi tehdä monia juttuja. Kaikki tavarat aina hukassa ja rikki. Ottaa itse paljon vastuuta harrastuksestaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivon asiallisia vastauksia.
Herätän aamulla kouluun ja teen aamuapalan valmiiksi. Muistutan useasti hampaiden pesusta. Muistutan, että syö ripeämmin, että ehtii kouluun. Muistutan aamulla, että kypärä mukaan, hanskat käteen, muista kotiavain.
Lapsi vie roskat, jos pyydän. Tyhjentää pyynnöstä myös tiskikoneen.
Illalla pitää patistaa suihkuun ja muistutella oven raosta, että muista pestä saippualla. Patistella suihkusta pois. Kuivata hiukset suihkuun jälkeen.
Täytyykö tämä edelleen tehdä 8 vuotiaalle?
Ihan samanlaista meillä on 9-vuotiaan kanssa. Riippuu lapsesta, meillä 11-v on aloitekykyisempi ja itsenäisempi ja teiniä täytyy myös patistella.
Kiitos ihanasta viestistä, nro 20 <3
-ap