Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajia paikalla?

Vierailija
23.10.2022 |

Jos opiskelee opettajaksi onko pakollista käydä työharjoittelu sellaisessa paikkaa missä on lapsia? Voiko sen suorittaa jossain aikuiskoulutus opistossa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/15 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, miksi opettajaksi valmistus. Jos puhut luokanopettajasta, siihen kuuluu monta harjoittelua. Jos aineenopettajasta peruskoulu/lukio, siihen kuuluu pari harjoittelua ja soveltava. Soveltavan voi tehdä haluamallaan oppilaitoksessa yleensä.

Opetusharjoittelussa muut opettajaksi opiskeltavat seuraavat oppitunteja/oppituntiasi ja antavat siitä yhdessä ohjaavan opettajan kanssa palautetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, miksi opettajaksi valmistus. Jos puhut luokanopettajasta, siihen kuuluu monta harjoittelua. Jos aineenopettajasta peruskoulu/lukio, siihen kuuluu pari harjoittelua ja soveltava. Soveltavan voi tehdä haluamallaan oppilaitoksessa yleensä.

Opetusharjoittelussa muut opettajaksi opiskeltavat seuraavat oppitunteja/oppituntiasi ja antavat siitä yhdessä ohjaavan opettajan kanssa palautetta.

eli on mahdollista?

-Ap

Vierailija
4/15 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, jos opiskelee aineenopettajaksi ja suorittaa pedagogiset opinnot vasta tutkinnon suorittamisen jälkeen ammatillisessa opettajankoulutuksessa, jolloin harjoittelut voi tehdä aikuiskoulutuksessa.

Vierailija
5/15 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli on mahdollista?

Siinä tapauksessa joo, että opiskelet pedagogiset johonkin ammattiaineeseen tai aikuiskasvatuksesta liittyvään juttuun.

Vierailija
6/15 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eli on mahdollista?

Siinä tapauksessa joo, että opiskelet pedagogiset johonkin ammattiaineeseen tai aikuiskasvatuksesta liittyvään juttuun.

Eli esim sähköala, kokki, kampaaja, lähihoitaja tms ?

En ole ap mutta itseänikin kiinnostaa.

Ap:lle kysymys oletko varma että sovellut opettajaksi jos et lähtökohtaisesti tule toimeen lasten kanssa. Ei kaikki aikuisetkaan ole mitenkään helppoja opetettavia. Eikö opeksi ole mitään psykologisia testejä? Miten sinne pääsee läpi ihmisiä jotka ei osaa olla lasten seurassa ?

Vierailija
7/15 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla ammattiaine eikä aikuiskasvatus. Ammatillisen opettajankoulutuksen tarjoamilla pedagogisilla opinnoilla saa täysin saman opettajan kelpoisuuden kuin yliopistojenkin pedagogisilla. Itse opiskelin suomen kieltä ja yleistä kirjallisuustiedettä ja tein pedagogiset valmistumisen jälkeen ammatillisessa opettajankoulutuksessa. Nyt olen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori.

Vierailija
8/15 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli on mahdollista?

Ap:lle kysymys oletko varma että sovellut opettajaksi jos et lähtökohtaisesti tule toimeen lasten kanssa. Ei kaikki aikuisetkaan ole mitenkään helppoja opetettavia. Eikö opeksi ole mitään psykologisia testejä? Miten sinne pääsee läpi ihmisiä jotka ei osaa olla lasten seurassa ?

Kun puhut ammattiopinnoista, kuten sähköala, kokki, kamppaaja ja suoritat amk:n alalta ja luet pedagogiset siihen päälle, et ole pätevä opettamaan lapsia, eli et saa peruskoulun opettajanpätevyyttä vaan ainoastaan ammattikoulun. Peruskouluun, lukioon ei riitä pelkät pedagogiset opinnot, vaan perustutkinnon tulee olla soveltuva ylempikorkeakoulututkinto eli maisterin tutkinto ja aineenopetuksessa aineenopettajalle määrätyt pakolliset kurssit suoritettuna.

Vierailija
9/15 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla ammattiaine eikä aikuiskasvatus. Ammatillisen opettajankoulutuksen tarjoamilla pedagogisilla opinnoilla saa täysin saman opettajan kelpoisuuden kuin yliopistojenkin pedagogisilla. Itse opiskelin suomen kieltä ja yleistä kirjallisuustiedettä ja tein pedagogiset valmistumisen jälkeen ammatillisessa opettajankoulutuksessa. Nyt olen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori.

No, ei sillä samaa opettajakelpoisuutta saa, vaan vain ainostaan pedagogisen pätevyyden toimia opettajana olemassa olevan tutkinnon kelpoisuusvaatimukset täyttäviltä osin.

Parturikampaajan suorittaessa pedagogisen pätevyyden hän saa opettaa ammattikoulussa parturikampaajia, mutta pätevyyttä ei peruskouluun, lukioon ole.

Vierailija
10/15 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli on mahdollista?

Mainitsemasi alat on toisen asteen aloja joihin on "lapsia" opiskelemassa koska opinto velvollisuus pidennettiin.

Kaikki on aina sanoneet että minun pitäisi alkaa opettajaksi koska olen niin rauhallinen ja selkeä. Lisäksi suhtaudun kaikkeen uteliaan intohimoisesti. Rakastan lapsia mutta nykyään kotikasvatus on jäänyt tekemättä niin en ala kasvattaa vieraita lapsia.

-Ap

Vierailija
11/15 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuislukion?

Vierailija
12/15 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ei sillä samaa opettajakelpoisuutta saa, vaan vain ainostaan pedagogisen pätevyyden toimia opettajana olemassa olevan tutkinnon kelpoisuusvaatimukset täyttäviltä osin.

Parturikampaajan suorittaessa pedagogisen pätevyyden hän saa opettaa ammattikoulussa parturikampaajia, mutta pätevyyttä ei peruskouluun, lukioon ole.

Olet väärässä. Kun opiskelee aineenopettajaksi vaaditut opetettavan aineen opinnot yliopistossa ja sen jälkeen pedagogiset opinnot ammatillisessa opettajankoulutuksessa, on kelpoinen opettamaan kaikilla kouluasteilla peruskoulusta lukioon.

Vierailija
13/15 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuislukion?

Ei, vaan tavallisen yleissivistävän päivälukion. Olen täysin kelpoinen myös ylä- ja alakouluun.

Vierailija
14/15 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuislukion?

Ei, vaan tavallisen yleissivistävän päivälukion. Olen täysin kelpoinen myös ylä- ja alakouluun.

eikös lukiolaiset silloin ole teinejä?

Vierailija
15/15 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "opetusharjoittelu" on tosi iisi. valtaosaltaan tuntien seuraamista ja jokunen itse pidettävä tunti. Noin niin kuin minimimäärinä. Jos ei ketään tapa, niin läpi menee, että heilahtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän