Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon lenkitätte pieniä koirianne?

Vierailija
23.10.2022 |

Naapurissa on coton de tulear, joka pääsee lenkille kerran päivässä. Muuten pissattavat todella pienellä rivarin takapihalla. Olen juuri muuttanut tähän ja teen etätöitä. Olen kiinnittänyt tähän huomiota nyt. Jotenkin tuntuu vähäiseltä, vaikka koira onkin pienikokoinen. On siis aikuinen koira eikä pentu. Sama koira haukkuu ja ulvoo aina yksin ollessaan ja jotenkin on tullut fiilis, ettei tämän hyvinvoinnista oikein huolehdita.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ulvoo, on luultavasti eroahdistunut. Voi hyvin olla, että kyseiselle koiralle tuo on sopiva määrä.

Meillä on kaksi kääpiövillakoiraa. Toiselle riittäisi 15 min ulkoilua päivässä, koska on niin laiska, mutta toinen viihtyisi ulkoilun parissa vaikka kuinka paljon.

Esitä huolesi naapurille, älä täällä.

Eikö eroahdistukseenkin auttaisi, jos koiraa aktivoitaisiin enemmän ja olisi väsyneempi yksin ollessaan? Ei jaksaisi ulvoa koko päivää.

Toki, mutta eihän kukaan tiedä onko naapuri edes tietoinen tällaisesta. Täälläkin tuomitaan herkästi, vaikka kukaan ei edes tunne ap:n naapurin koiraa tai tilannetta.

Enkä jaksa uskoa, että ap näkee kaikki naapurin tulemiset ja menemiset. Jos näkee, menee se jo kyttäyksen puolelle.

Vierailija
42/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä paksuturkkinen pikkukoira ulkoilee aidatussa pihassa (2ha) niin paljon kuin päivässä haluaa, useimmiten varmaan +6h :D Päivittäin/joka toinen päivä töistä riippuen käydään vakiolenkki 5,5km. Välillä on tullut morkkis siitä, kun ei pääse joka päivä lenkille, mutta tätä palstaa lukiessa taitaa meidän koira saada aika ruhtinaallisesti liikuntaa muihin verrattuna...

Tietty helvetinmoinen etuoikeus on, kun asutaan maalla. Kaupungissahan tämä ei onnistuisi ja pitäisi lenkkeillä päivittäin useamman kerran. Silloin varmaan pyrkisin tekemään aamuisin lyhyemmän lenkin, iltapäivällä lyhyen pissalenkin korttelin ympäri ja illalla sitten pitkän lenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran vähäisempään lenkkeilyyn voi olla myös jokin syy. Vanhuus, toipilaana oleminen tai esim. kiputila, jonka takia suositellaan vähäisempää lenkittämistä. Aina asia ei ole niin mutkaton.

Meillä esim. 12v käy sellaiset lenkit, kuin itse haluaa. Olen huomannut, että kostealla kelillä ja kuumalla haluaa liikkua vähemmän. Muuten vielä innostuu. 4km on kuitenkin maksimi, koska muuten on seuraavana päivänä jo selkeästi jäykkä.

4v taas pääsee 4km-20km lenkeille säännöllisesti vaihdellen, muista treeneistä riippuen ja sitten tietysti 1-3km pissilenkkejä siihen päälle. On liikuntahirmu, joka nauttii kun saa juosta.

Irti molemmat ovat päivittäin pihalla useamman kerran.

Vierailija
44/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös naapurissa tällainen pikkukoira, jota ei viedä lenkille juuri koskaan. On muistaakseni Havanna. Kuulemma sen takia, koska ei pidä toisista koirista vaan haukkuu ja haastaa riitaa muiden kanssa. Aivan kauhea koira kyllä, mutta on syytön siihen millaisessa perheessä elää. On todella reaktiivinen koira ja yrittää haastaa aidan takaa riitaa meidänkin koiran kanssa, jos ollaan joskus pihalla samaan aikaan. Omistajat huutavat älyttömästi aina, kun koira haukkuu jollekin. Koira ei kuulemma ole vieläkään sisäsiisti, vaikka on 1,5v. Lisäksi tuhoaa kotona kaiken minkä vaan mitenkään pystyy. Kaikki vähän sellaisia ongelmia, joihin voisi ehkä vaikuttaa koiraa aktivoimalla ja kouluttamalla.

Vierailija
45/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on myös naapurissa tällainen pikkukoira, jota ei viedä lenkille juuri koskaan. On muistaakseni Havanna. Kuulemma sen takia, koska ei pidä toisista koirista vaan haukkuu ja haastaa riitaa muiden kanssa. Aivan kauhea koira kyllä, mutta on syytön siihen millaisessa perheessä elää. On todella reaktiivinen koira ja yrittää haastaa aidan takaa riitaa meidänkin koiran kanssa, jos ollaan joskus pihalla samaan aikaan. Omistajat huutavat älyttömästi aina, kun koira haukkuu jollekin. Koira ei kuulemma ole vieläkään sisäsiisti, vaikka on 1,5v. Lisäksi tuhoaa kotona kaiken minkä vaan mitenkään pystyy. Kaikki vähän sellaisia ongelmia, joihin voisi ehkä vaikuttaa koiraa aktivoimalla ja kouluttamalla.

Surullinen, mutta tyypillinen esimerkki mitä on, kun ihmiset ovat ongelmaihmisiä. Koirien saamiseksi pitäisi kyllä olla jokin pakollinen kurssi.

Vierailija
46/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

''Jotenkin tuntuu vähäiseltä, vaikka koira onkin pienikokoinen''? Miten niin vaikka? Eihän koiran koolla ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka paljon liikuntaa se tarvitsee.

No on sillä koolla tekemistä siinä mielessä, että esim. 5 km lenkki vaatii aika paljon enemmän vaikka chihuahualta kuin tanskandoggilta.

- Eri

Minä taas luulen, että pikkukoiralle ihan helppo lenkki, mutta taskandogilta ottaa enemmän vaivaa ja voimaa. 

Vierailija
47/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla pieni pissalenkki, lapsi käyttää kun tulee koulusta, klo 16.30 puoli tuntia, klo 20 puoli tuntia ja iltapissa.

Nämä vähintään arkipäivänä. Viikonloppuna ja lomalla tuntien ulkoilut ja retket. Ja usein pari kertaa viikollakin.

Koira itse välillä jumittaa eikä halua pitemmälle. Huonosta ilmasta ja märkyydestä ei tykkää.

Havanna 6kg, okt

Miksi aamulla vaan pieni pissalenkki pitkä yön jälkeen? Onko koiralle kiva laittaa taas nukkumaan pitkä yön jälkeen? 

Vierailija
48/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ottako koiria, jos ette halua niitä lenkittää kunnolla. Sääliksi käy koirat, jotka pääsevät vain pikaiselle pissalenkille aamulla ja sitten koko päivä yksin. Ei ole kyllä mitään kunnon koiranelämää. 

Vierailija
49/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulla pieni pissalenkki, lapsi käyttää kun tulee koulusta, klo 16.30 puoli tuntia, klo 20 puoli tuntia ja iltapissa.

Nämä vähintään arkipäivänä. Viikonloppuna ja lomalla tuntien ulkoilut ja retket. Ja usein pari kertaa viikollakin.

Koira itse välillä jumittaa eikä halua pitemmälle. Huonosta ilmasta ja märkyydestä ei tykkää.

Havanna 6kg, okt

Miksi aamulla vaan pieni pissalenkki pitkä yön jälkeen? Onko koiralle kiva laittaa taas nukkumaan pitkä yön jälkeen? 

Olen eri, mutta minun koira on aamu-uninen. Jaksaa aamulla raahautua 100m päähän pissalle ja haluaa sitten takaisin kotiin ja jatkaa uniaan. Eläkkeellä oleva äitini käy linkittämässä 10-11 aikaan koiran 30-45min. Sen lisäksi koira pääsee kahdelle 30-90min lenkille päivästä ja säästä riippuen. Meilläkin koira vihaa sadetta.

Viikonloppuisin koira nauttii, kun kukaan muukaan ei halua herätä aikaisin lenkille.

Vierailija
50/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltaisiin koko ajan pihalla, jos et kyttäisi siellä.

Se piha on käytännössä työhuoneeni vieressä. Näen ja kuulen, kun käyvät siellä. En kyttää. Ja olen kuvitellut, että pieniäkin koiria pitäisi lenkittää monta kertaa päivässä. Ap

Kyllä tuo kovasti kyttäämiseltä kuulostaa. Mitä jos pitäisit huolen omista asioistasi?

Vierailija
51/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Havanna 6kg, okt

Olen eri, mutta minun koira on aamu-uninen. Jaksaa aamulla raahautua 100m päähän pissalle ja haluaa sitten takaisin kotiin ja jatkaa uniaan. Eläkkeellä oleva äitini käy linkittämässä 10-11 aikaan koiran 30-45min. Sen lisäksi koira pääsee kahdelle 30-90min lenkille päivästä ja säästä riippuen. Meilläkin koira vihaa sadetta.

Viikonloppuisin koira nauttii, kun kukaan muukaan ei halua herätä aikaisin lenkille.

Pääsee kuitenkin lenkille jo aamupäivällä eikä tarvitse odottaa iltapäivään asti yksin.

Vierailija
52/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Havanna 6kg, okt

Pääsee kuitenkin lenkille jo aamupäivällä eikä tarvitse odottaa iltapäivään asti yksin.

Joo, mutta ymmärrän hyvin, jos jonkun koira ei halua lenkkeillä ennen töihin lähtöä enempää. Ei meilläkään haluaisi, vaikka ei pääsisi lenkille myöhemmin aamupäivällä. Onneksi on lenkkiseuraa kaipaava vanhus lähipiirissä, niin saatiin tällainen järjestely tehtyä. Kaikki voittaa, kun lenkittävät toisensa arkisin.

Vierailija
53/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pieni koira 2kg. Kolme kertaa päivässä käymme lenkillä. Aamu lenkki 5-10min. Päivälenkki 30-40min ja ilta lenkki yleensä 15min. Käymme myös useasti koirapuistossa niin saa vapaana juosta ja leikkiä.

Vierailija
54/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3-vuotias cottoni käy noin 4-5 kertaa päivässä ulkona, lenkkeillään yhteensä noin 1-3 h päivässä, lisäksi leikit, pallonheitto, nenätyöskentely myös ulkona ja muut harrastukset. Koen jatkuvaa huonoa omatuntoa siitä, että koiralla on liian vähän ohjelmaa vaikka sillä loppupeleissä on aika paljonkin ja sen täytyy saada myös levätä. Koiran kaikki ohjelma on kuitenkin riippuvaista omistajasta eikä se saa sitä itse päättää, siksi huono omatunto. Se varmasti touhuaisi vielä enemmän jos saisi siitä itse päättää.

Vierailija
55/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltaisiin koko ajan pihalla, jos et kyttäisi siellä.

Se piha on käytännössä työhuoneeni vieressä. Näen ja kuulen, kun käyvät siellä. En kyttää. Ja olen kuvitellut, että pieniäkin koiria pitäisi lenkittää monta kertaa päivässä. Ap

Kyllä tuo kovasti kyttäämiseltä kuulostaa. Mitä jos pitäisit huolen omista asioistasi?

Olen eri, mutta minulla on työpöytä ikkunan edessä. Siinä töitä tehdessä ehtii nähdä vaikka mitä naapureiden touhuja. Yhdellä naapurin teinillä vaihtuu poikaystävä hyvin tiuhaan. Aina pussailee näitä heidän ulko-oven edessä. Toinen naapuri on jatkuvasti tupakalla. Kolmas antaa koiran tehdä tarpeensa meidän taloyhtiön grillikatoksen viereen eikä koskaan korjaa kakkoja pois. Neljännen vauvasta on tullut taapero joka karkailee jatkuvasti. Viides tilaa ruokaa woltilla useamman kerran viikossa. Eikä tosiaan tarvitse edes kytätä, kun kaikki tapahtuu oman ikkunan edessä.

Jotkut rivitaloyhtiöt on todella tiiviitä ja naapureita ei edes tarvitse kytätä, kun näkee jo liikaa.

Vierailija
56/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pieni koira 2kg. Kolme kertaa päivässä käymme lenkillä. Aamu lenkki 5-10min. Päivälenkki 30-40min ja ilta lenkki yleensä 15min. Käymme myös useasti koirapuistossa niin saa vapaana juosta ja leikkiä.

Ihan oikeesti koira tarvitsee noin vähän lenkkeilyä? 

Vierailija
57/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehtiikö koira edes pissata kunnolla viidessä minuutissa?

Vierailija
58/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehtiikö koira edes pissata kunnolla viidessä minuutissa?

Eiköhän koirakin opi, että on pakko pissata nopeasti tai jää pissat pissaamatta.

Vierailija
59/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4,5kg mäyräkoira, joka halvaantui 2 vuotta sitten. Pyörii mukana pihalla. Auttaa karsinoiden putsauksessa (eli yrittää varastaa kakkapalleroita) ja vie hevoset tarhaan. Tänään oli fiksaamassa venettä kolme tuntia ja pyöri pitkin pihaa. Lenkitetään kerran päivässä pihahommien lisäksi. Kävely on hidasta edelleen, mutta koira näyttää olevan iloinen ja hyväntuulinen. 20-30min lenkillä käydään tai ei käydä ollenkaan, jos koira on touhunnut pihalla tunteja. Ei viitsi liikaa rasittaa koiraa kun ei ole 100% kunnossa ja ikääkin alkaa olla. Ennen halvaantumista käveltiin 5-10km lenkkejä useamman kerran viikossa. Helposti jaksoi 10km painaa ja juoksi välillä mukana juoksulenkeillä.

Vierailija
60/71 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona käydään 5x päivässä. Kaksi lenkkiä: n. 30-60min/lenkki ja loput ulkoilut muutaman minuutin pikapissatuksia. Lisäksi leikkiä sisällä ja ulkona

Oma koira 5kg kääpiövillis.