Pikkulinnut repii taas kaikki! Miten estää, päästä eroon niistä!?
Taas on se aika kun pikkulinnut tonkivat ja repivät kaikki paikat, aamulla yrittivät repiä hyönteisverkkoa ikkunasta 😡
Todella raivostuttavaa.
Miten estää?
Kommentit (66)
Ne etsii pesänlämmikettä. Itse vien hiusharjasta irtohiukset jonnekin puskaan, käyvät siitä napsimassa pesämatskua.
Muutat kerrostaloon. Luonnon läheisyys ei selvästikään sovi Sinulle.
Parvekekoristeita ei voi yrittääkään. Huovutetuista istuintyynyistä repivät villaa pesäänsä materiaaliksi jne. Sellaisia ne on :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne pikkulinnut kerrostalossakin hakkaavat ikkunoiden verkot rikki joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Aloittamalla talviruokinta.
Sitten tulee riesaa rotista.
Vierailija kirjoitti:
🤭
Asun kerrostalossa luonnon lähellä. Harmittaa tuo ikkunaverkkojen repiminen kun ei ollut mitenkään helppo niitä laittaa ikkunaan. Ja luulisi täällä olevan muitakin paikkoja repiä, kun mun verkot!
Ne hakevat syömistä, ruokaa.
Nyt madot ja kaikki hyönteiset ovat jo kadonneet, tähän aikaan syksystä.
Linnuilla on kova pula ruuasta.
Maaseudulla on mm. asetettu linnuille ruokaa, joskus jopa ikkunalaudalle.
Sitä en tiedä, miten kaupungeissa pikkulintujen ruokinta onnistuisi, etenkään kerrostaloissa.
Minä ratkaisin sen tänäkin vuonna aloittamalla talviruokinnan. Täällä on ollut pakkasöitä ja päivälämpötilatkin on laskeneet viiden asteen tienoille, joten hyönteiset eivät enää juuri liiku. Laitoin rasvapötköt tarjolle keskiviikkoiltana, ja siihen loppui talitiaisten ruuan etsintä ihmisen kannalta ikävistä paikoista.
Mun äidillä oli lampaantalja parvekkeen oven edessä ihan pikkulintuja varten. Tulivat sisäpuolellekin siis nyppimään sitä, niin siirsi sen välillä ulos.
Vierailija<br />
[quote=Vierailija kirjoitti:Aloittamalla talviruokinta.
Ne lintujen ruokajutut laitetaan yleensä puiden oksille ja korkeille paikoille.
Ei niihin rotat ylety.
Lintuhan ei kulje maantasalla, vaan lentelee ilmassa, joten niitä ruokintajuttujinkin on oltava korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Minä ratkaisin sen tänäkin vuonna aloittamalla talviruokinnan. Täällä on ollut pakkasöitä ja päivälämpötilatkin on laskeneet viiden asteen tienoille, joten hyönteiset eivät enää juuri liiku. Laitoin rasvapötköt tarjolle keskiviikkoiltana, ja siihen loppui talitiaisten ruuan etsintä ihmisen kannalta ikävistä paikoista.
Aloitimme talviruokinnan muutama viikko sitten ja eilenkin, kun olin täyttämässä lintulautaa ja ripustamassa puun oksaan uutta talipalloa, kuului taustalta koko ajan tinttien ääniä. Tänään klo 9:20 tinttejä pyrähteli mieheni ja minun laskujen mukaan ainakin 20 kappaletta, myös mustarastaita istui pihlajissa ja tikka lenteli lähellä.
Etsivät hyönteisiä. Sulalla ei saa lintuja ruokkia, taudit leviää.
Suomalaiset ruokkii vaan talitinttejä, jyväsänsyöjät varpunen ja keltasirkku unohtuivat.
Talitiainen valtasi markkinat, varpunen om uhanalainen mm; tehomaatalouden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija<br />
[quote=Vierailija kirjoitti:Aloittamalla talviruokinta.
Ne lintujen ruokajutut laitetaan yleensä puiden oksille ja korkeille paikoille.
Ei niihin rotat ylety.
Lintuhan ei kulje maantasalla, vaan lentelee ilmassa, joten niitä ruokintajuttujinkin on oltava korkealla.
Voi sinua rakas lapsi <3
Mei ei voida ruokkia lintuja koska hiiret tulevat sen jälkeen. Rottia ei täällä päin ole. Vielä. Naapureiden kanssa on sovittu yhdessä ettei ruokita pihaan, vaan viedään lähimetsään jos on haluja ruokkia lintuja.
Hyttysverkot pitää ottaa ajoissa pois ennen syksyä, koska linnut rakentelee pesiä ja tulee repimään verkot tarpeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤭
Asun kerrostalossa luonnon lähellä. Harmittaa tuo ikkunaverkkojen repiminen kun ei ollut mitenkään helppo niitä laittaa ikkunaan. Ja luulisi täällä olevan muitakin paikkoja repiä, kun mun verkot!
Ne nyppivät ikkunaverkoista siihen jääneitä ötököitä, eli ruokaa etsivät nälkänsä.
Vierailija kirjoitti:
Hyttysverkot pitää ottaa ajoissa pois ennen syksyä, koska linnut rakentelee pesiä ja tulee repimään verkot tarpeiksi.
Näin olisi hyvä tehtävä, jos ikkunoissa on irroitettavat hyttyspuitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin olisi hyvä tehtävä, jos ikkunoissa on irroitettavat hyttyspuitteet.
Aika hölmöä jos kiinteät verkot, eihän ne kauaa ehjänä pysy.
Harjaan koirani aina ulkona ja jätän karvapallot johonkin puun alle. Nyt tintit käyvät niitä karvapalloja nyppimässä.
Aloittamalla talviruokinta.