Ihmiset, joiden koteja aurikatariina siivoaa - mikä heitä vaivaa?
Miten ihminen päästää kotiinsa sellaiseen kuntoon?
Oliko ennen tällaisia tyyppejä?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos on fyysisesti sairas. Mutta kyllä henkisedti sairas nyt imuroida pystyy jolkei nyt ole ihan vuodepotilaan tasolla.
Tarviiko sinun sairastua itse masennukseen ennen kuin ymmärrät kuinka tuskaista se on? Elämä opettaa, jos ei itse kykene oppimaan.
Itsestäni olen huomannut, että kun elämä ahdistaa, alan levitellä sanomalehtiä ympärilleni. Joku "tärkeä" artikkeli vielä lukematta ja lehtiä on sohvalla, ruokapöydällä, sängyn vieressä jne. Yhtäkkiä herään siihen, että joka toisella tasolla on lehtiä ja raivaan kaikki pois.
Olen yrittänyt myös luoda sellaista tapaa, että kerran viikossa taittelen lehdistä biojätepusseja, silloin ne eivät mene hukkaan ja taitellessa tulee vielä vilkaistua muutamat jutut.
Kun rutiinit katoavat ja väsyttää, ahdistaa tai masentaa, pikkuasioista tulee valtavia vuoria. Jollekin koti on kaatopaikka, mutta työt hoituvat moitteettomasti. Toinen taas on töissä se ärsyttävä lusmuilija ja saikuttaja ja kotona on siistiä ja lapsilla kaikki järjestyksessä. Joku urheilee tavoitteellisesti, mutta muuten elämä on kaaosta. Ja välillä valitettavasti hallinta menee kaikilla elämän sektoreilla.
Aina näitä on ollut. Muistan kun lapsena käytiin kylässä ja tuntui että haju oli jo sellainen että meinasi pyörtyä. Kaikki eivät vaan ole sisäsiistejä ja viis veisaavat yhtään mistään.
Itse tälläsiä asuntoja siivonneena pitää todeta että päihde ja mielenterveysongelmat ovat usein taustalla. Olipa se lystiä siivota juopon pirinistin kämppää ja raivata röykkiöitä ku asukas itse istui jonkun kasan päällä, veti röökiä ja otti olutta. Se oli hänelle parasta viihdettä. Kauhee duuni ja kuukauden päästä asunto samassa kunnossa. Mun mielestä nää ihmiset pitäis ottaa mukaan siivoukseen, eikä siivota puolesta.
Olen ollut masentunut yläasteelta lähtien eikä mun kämppä oo koskaan ollut tossa kunnossa. Että turha masennusta syyttää. Kyllä noi ihmiset on vaan laiskoja! N33
Ennen luulin että kaatiskämpissä asuvat on vaan jotenkin sairaita eivätkä välitä, mutta nykyään tiedän, että osan kämppä on kaatis vaan koska ne ei oikeesti osaa siivota, yhdellekin annoin joskus levymopin käteen ja näytin miten kannattaa pestä lattiaa ja välillä käydä pytyllä huuhtomassa pikkusuihkulla sitä mopin rättiä... sit hetken päästä tuun takasin niin tää hinkkaa hiki otsalla lattialla kontaten, ja valittaa että hitto kun on raskasta ja vaikeeta ja en osannu levymoppia käyttää..
Monenlaisia syitä siis löytyy kaatiskämpille.
Mieheni veljen asunto oli sellaisessa kunnossa viime vuonna. Toinen veli oli tunkeutunut asuntoon puoliväkisin kun rappukäytävässä haisi eikä veli päästänyt häntä sisälle. Järkytys oli melkoinen, mutta saivat suvun talkoilla asunnon raivattua ja siivottua pohjamutia (aika kirjaimellisesti) myöten.
Taustalla alkoholiriippuvuus, uhkapeliriippuvuus ja ahdistuneisuushäiriö.
Kun kämppä alkaa olla edes lähellä niitä mitä Auri siivoaa, omat voimat eivät enää riitä. Tarvitaan apua. Siitä iso hatunnosto Aurille.
Vierailija kirjoitti:
Ennen luulin että kaatiskämpissä asuvat on vaan jotenkin sairaita eivätkä välitä, mutta nykyään tiedän, että osan kämppä on kaatis vaan koska ne ei oikeesti osaa siivota, yhdellekin annoin joskus levymopin käteen ja näytin miten kannattaa pestä lattiaa ja välillä käydä pytyllä huuhtomassa pikkusuihkulla sitä mopin rättiä... sit hetken päästä tuun takasin niin tää hinkkaa hiki otsalla lattialla kontaten, ja valittaa että hitto kun on raskasta ja vaikeeta ja en osannu levymoppia käyttää..
Monenlaisia syitä siis löytyy kaatiskämpille.
Mopin käytön osaamattomuudesta ei ole kyse kaatiskämppien synnyssä. Ei niissä voi mitään moppia edes käyttää ennen kuin on raivattu roskalavallinen roinaa pois edestä.
Noissa kämpissä ei ole kyse siitä että perussiisteyttä ei ole osattu ylläpitää, vaan siitä ettei ole viety mitään roskia ulos kuukausiin (tai vuosiin). Elämänhallinnan puutteesta on kyse, ei siitä ettei jonkun tietyn mopin käyttö luonnistu.
Onhan näitä. Itse vanhuspalveluissa palveluohjaajana, ja on toisinaan tullut käytyä mökeissä, joita ei ole siivottu vuosikymmeniin ja viimeisen 10 vuoden aikana kun fysiikka ja muisti on pettänyt, niin siellä on ihan rehellistä pa skaa ja kus ta lattiat täynnä. Se haju ja sisällä pörräävät kärpäset ja tuhoeläimet on sellainen sekoitus, että heikompaa hirvittäis. Itse olen kerran yrjönnyt työkeikalla, kun löydettiin 2 vuorokautta lattialla maannut juoppo likainen vanhus ripulit allaan kotoaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä. Itse vanhuspalveluissa palveluohjaajana, ja on toisinaan tullut käytyä mökeissä, joita ei ole siivottu vuosikymmeniin ja viimeisen 10 vuoden aikana kun fysiikka ja muisti on pettänyt, niin siellä on ihan rehellistä pa skaa ja kus ta lattiat täynnä. Se haju ja sisällä pörräävät kärpäset ja tuhoeläimet on sellainen sekoitus, että heikompaa hirvittäis. Itse olen kerran yrjönnyt työkeikalla, kun löydettiin 2 vuorokautta lattialla maannut juoppo likainen vanhus ripulit allaan kotoaan.
Ihan menee nyt ohi aiheen, mutta kiitos kun jaoit tämän. Oma alkoholinkäyttö alkaa taas lähteä lapasesta ja tälläiset sopivasti herättää.
Niinpä,mutta samanlaiset säännöt myös masentuneille. Häätö ilman muuta ,jos tuhoaa yhtiön tai yksityisen omaisuutta. Tällaiset ihmiset vaarantavat myös naapureiden turvallisuuden ja terveyden esim. Ötökät ja suuri tulipalon tai palavan materiaalin riski. Itse olen sopinut vuokraehtoihini,että tulen tarkastamaan omistamani asunnon kerran vuodessa vuoden vaihtuessa eikä se ole aiheuttanut mitään ongelmia.
Varmaan lavastettuja tilanteita.
Ei kukaan oikeasti voi asua tuollaisissa sikoläteissä.
Mitä järkeä heittää roskat lattialle kun ne voi viedä roskikseen?
Musta tuo on hienoa, että ovat päässeet ns otsikoihin, ja Auri näyttää että tilanteesta voi selvitä ja siihen saa apua.
Ne jotka aloittaa tällaisia ketjuja on niitä, jotka ei tajua että ihan normaalitkin ihminen voi romahtaa vaikka eron tai kuoleman takia, tai siksi että joillain on erittäin heikot lähtökohdat elämään.
Kuukauden ällöttävin avaus.