Vieläkö on valokuvaajan ammattia? Kuka tahansa voi nykyään räpsiä kuvia!
Äsken räpsin 20 kuvaa ja vähän sitä ennen 100. Miksi kuvaajia enää tarvitaan, kun räpsiä voi kuka vaan? Räps. Ja taas tuli 10 kuvaa
Kommentit (11)
Kännyköissä on nykyään jopa 200 megapikselii niin onko missään järkkärissä samaa? häh??!
Ei ne pikselit tarkoita mitään jos optiikka ja suoritin ei ole samalla tasolla. Yhdessäkään kännykässä ei ole kinokoon kennoa, mikä on vähimmäisedellytys kunnon kameralle.
Kuka tahansa voi räpsiä, muttei ottaa valokuvia.
Tiesitkö että henk. koht. kameroita on ollut ihmisillä jo melkein 100 vuotta? Kuka tahansa on aika pitkään jo voinut räpsiä mitä tahansa kuvia sattuu. Valokuvaaminen sen sijaan on edelleen ammatti. Sommittelu, taiteellinen vaisto, tekniikka ja jälkikäsittely on yhä sellaisten ihmisten näpeissä jotka sen taitaa.
Siksi palkataan esim. hääkuvaajia sen sijaan että ne räpsii Ella-serkku jonka kamerassa on jotain mystisiä automaattitoimintoja joiden hän uskoo tekevän kuvista kivoja ja värikkäitä.
Ne somevaikuttajatkin joilla on tuhansia seuraajia palkkaa joko alusta asti ammattikuvaajan tai sitten lähettävät omat räppäykset ihmiselle joka osaa kuvankäsittelyn.
Nykyään valokuvaaja tekee sen tietokoneella mikä ennen tehtiin pimiössä. Photoshoppauskin on ollut olemassa 1800-luvulta lähtien, koska kuvien haluttiin näyttävän hyvältä. Niitä saatettiin siihen aikaan ottaa vain yksi tai kaksi jopa julkimoista.
Eli jos haluaa laatua niin palkkaa valokuvaajan.
Itse olen kaikki kuvat ottanut ja ollut tyytyväinen.
AP
Vierailija kirjoitti:
AP
Niin, kysymyshän on nimenomaan siitä mihin tasoon on tyytyväinen. Sinulle riittää kännykällä räpsiminen, minä haluan parempaa laatua.
Joitakin Tori-ilmoituksia katsellessa voin sanoa että ei todellakaan osaa. Kuvauksen kohde tuskin näkyy kuvassa, kädet vatkaavat ja kuva on sumea, valaistus on päin prcttä tai kuva on napattu Jeesuksen aikaisella perunalla ja kuva on pikselimössöä.
Eikä ketään kiinnosta vaikka räpsisit 300 kuvaa minuutissa omasta pärstästäsi.
Jep jep, se valokuvaus onkin vain sitä räpsimistä...
Vierailija kirjoitti:
AP
Kirjoitat varmaan kirjatkin, joita luet?
Eiku, ethän sä lue kirjoja.
Kyllähän se vähän naurattaa, kun sukulaisten häissä valokuvat ottaa se 16-vuotias sukulaistyttö joka sai rippilahjaksi järkkärin. Ja kuvat aivan sekundaa. Valokuvaajan ammatti on esim. häissä aika paljon muutakin kuin kuvien räpsimistä sieltä täältä. Tiedän myös perheen jossa esikoislapsen ylioppilasjuhlista ei ole ainottakaan kuvaa, kun perheen äiti päätti oikein panostaa ja osti järkkärin juhlia varten - ja kuvasi kaikki kuvat mustia pimeitä kuvia.
T: 30 vuotta valokuvausta harrastanut filmillä ja diginä, en lähtisi häitä kuvaamaan vielä tällä harrastuneisuudella
Niinpä niin😆