Mistä massapukeutuminen oikeasti johtuu?
Siis mikä siellä on takana että pukeudutaan samalla tavalla? Itselleni tulee ainakin sellainen olo etten varmasti osta jotakin esim. Fjällravenin reppua jos se on joka toisella tms.
Kommentit (35)
Täällä nyt ei ymmärretä. Ajatellaan että minulla on takki A. Joku silmäilee sitä takkia ja haluaa ostaa samanlaisen. Miksi samanlaisen? Varmaan on muitakin malleja ja takkeja jotka on hyviä. Miksi pitää olla juuri samanlaista kuin jollakin toisella? Varmaan on muitakin reppuja kuin Fjällravenin reput jne. Miksi kaikilla pitää olla se juuri samanmerkkinen reppu? Miksei Adidaksen reppu käy tms.?
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt ei ymmärretä. Ajatellaan että minulla on takki A. Joku silmäilee sitä takkia ja haluaa ostaa samanlaisen. Miksi samanlaisen? Varmaan on muitakin malleja ja takkeja jotka on hyviä. Miksi pitää olla juuri samanlaista kuin jollakin toisella? Varmaan on muitakin reppuja kuin Fjällravenin reput jne. Miksi kaikilla pitää olla se juuri samanmerkkinen reppu? Miksei Adidaksen reppu käy tms.?
Groupthink is a psychological phenomenon that occurs within a group of people in which the desire for harmony or conformity in the group results in an irrational or dysfunctional decision-making outcome. Cohesiveness, or the desire for cohesiveness, in a group may produce a tendency among its members to agree at all costs. This causes the group to minimize conflict and reach a consensus decision without critical evaluation.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Groupthink
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Conformity
Kopiodaan tyylit mitkä jollain näyttää hyvälle.
En itse jaksa miettiä jotain rättejä, ostan vaan sitä mitä lähikaupoissa myydään. Ja toisaalta haluankin hukkua massaan, en ole huomionhakuinen. Tästä syystä väreinäkin suosin mustaa ja harmaata.
Niin mutta kukaan ei kertonut miksi pitää olla Fjällravenin reppu että miksi Adidaksen reppu ei käy, tai vaikkapa Niken?
Jos joku sanoo että yksilöllisyys niin miten on yksilöllistä jos joka toisella on Fjällravenin reppu??
Käytän energiani mieluummin johonkin oikeasti luovaan kuin shoppailuun, eli ostan vaatteita jotka saa helposti ja näyttävät ok:lta ilman vaivaa. Usko tai älä, niin maailmassaon muitakin tapoja erottua tai toteuttaa yksilöllisyyttään kuin vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Ja ikää oli? :D
Itseäni huvitti, kun Huippumalli haussa 2022:ssa kadulla pysäytetty nuorisolainen selitti, että nykyisin uskalletaan pukeutua erilailla! Ai jaa, ei sitä niitä haastateltuja nuoria katsomalla kyllä mitenkään huomannut :D
Todella tavallisten nuorten tavoin oli jokainen pukeutunut. toki oli hiukan erilaisia tyylejä, mutta missä oli erilaisuus??? :D Ei missään
t. vm 1972
Siitä se massautuminen lähtee liikkeelle. Aluksi on vain kourallinen nuoria tai minkä tahansa ikäisiä, ketkä eivät pukeudu massan mukaan. Hetken päästä toinen kourallinen huomaa että hei, on ihan okei olla erilainen ja tyyli vaihtuu. Tätä kun jatketaan tarpeeksi niin yhtäkkiä pidetään itseä niin erilaisena, mutta todellisuudessa massapukeutuminen on muuttunut yhdestä tyylistä toiseen. Lopuksi ollaan taas yhtä isoa massaa.
Ostaisin mielelläni vähän erilaisia vaatteita (boho yms). Kuitenkin hinta pomppaa niin, ettei moiseen ole varaa. Tokmannin vimppa hyvä ostos kelpaa ja näillä mennään:).
Vierailija kirjoitti:
No katsopa huviksesi kauppojen tarjontaa. Nettikaupoissa enemmän valikoimaa mutta koot taas arpapeliä.
Riippuu merkistä ja tuurista. Mulla on pitänyt paikkansa nettikaupan vaatteen koko ja kokotaulukko. Uskon silti että on mestoja joissa asia ei ole niin justiinsa.
Osa ihmisistä ei tilaa netistä. Mutta vaikka tilaisikin, sen saman vaatteen voi oikein hyvin ostaa kuka tahansa muukin jos se kerran on kaikkien nähtävillä.
Muodissa on se vinkeä puoli että jos jokin asia on in, sitä löytyy variaatioina ties kuinka monelta merkiltä.
Ja toisaalta, jos jokin näyttää yhden mielestä kivalta, on turhan suuri todennäköisyys että se näyttää kivalta monen muunkin mielestä. Pukeutumista ei harrasteta pelkästään toisia varten vaan myös oman itsen takia. Minkä sille voi jos työkaveria miellyttää sama vaate kuin itseä. Piru vie, sama työpaikkakin miellyttää!
Kovasti yritetään kierrellä kaikin keinoin sitä että totuus on että matkitaan toisia.
Vierailija kirjoitti:
Menkää Tukholmaan, niin näette massapukeutumista. Suomessa näkee kyl eri tyylejä verrattuna moneen muuhun maahan.
T. Ulkomailla asunut (Pariisi, Milano)
Todella totta. Ihan kuin lauma kloonattuja Tukholman kaduilla.Jopa hiukset samanlaiset.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että jokaiselle ihmiselle ei ole mahdollista tehdä omia vaatteita. Oletko Ap hieman vajaa?
Sinulla se vintti on pimeänä.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta kukaan ei kertonut miksi pitää olla Fjällravenin reppu että miksi Adidaksen reppu ei käy, tai vaikkapa Niken?
Jos joku sanoo että yksilöllisyys niin miten on yksilöllistä jos joka toisella on Fjällravenin reppu??
No mä en noista repuista osaa sanoa mitään koska olen viimeksi omistanut repun joskus koululaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en noista repuista osaa sanoa mitään koska olen viimeksi omistanut repun joskus koululaisena.
Ja silloin koululaisena ne reput ostettiin nuorten osastolta, tai nuorisolle tarkoitetuista liikkeistä. Olisihan sitä voinut ostaa jonkun tätien käsiveskan, mutta siitä olisi voinut tulla sanomista. Kyllä se varsinkin nuorilla on tärkeää olla kuin muut, muuten joutuu heti kiusatuksi ja syrjityksi. Ei meillä aikuisilla niin enää kukaan välitä miltä näytetään. Lähinnä vaan en halua erottua ja siksi pukeudun niin että hukun harmaaseen massaan eikä mitään kurveja minusta näy.
Tekeehän ne kristinuskossakin mitään vaan kun kaiken saa lopulta kuitenkin anteeksi...