Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu jos kerron terapiassa harhoista?

Vierailija
22.10.2022 |

Kuulen välillä miehen puhetta etenkin stressantuneena. Aina en saa sanoista selvää mutta välillä erotan syyllistäviä sanoja, toisaalta joskus myös kannustavia. Huokailua kuulen myös joskus selkäni takaa. Tuntoharhoja myös, välillä tunnen aidosti kuinka sukkani ovat litimärät mutta kun kosketan niitä käsillä niin kuivat ovat. Anteeksi sekava teksti. Mietin mitä tapahtuu jos kerron näistä ammattilaiselle vai kannattaako edes kertoa? Voiko jokaisella olla silloin tällöin harhoja?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat ketipinor lääkityksen vaivaasi. Sitä määrätään joka ikiseen ongelmaan

Vierailija
2/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle stressi aiheutti nuorena tuollaisia kuuloharhoja. Töissä kuulin työkaverien puhuvan pahaa työsuorituksistani. Siis kuulin heidän puhuvan siitä kahvihuoneessa, kun itse olin omassa huoneessani. Työkaverit siis olivat seinän takana. Kerroin asiasta ystävälle, joka väitti, etten voi oikeasti kuulla, mitä toisessa huoneessa puhutaan.

Stressi on se, joka laukaisee minulla tuon eikä sen tarvitse tapahtua töissä. Kotona olen joskus kuullut pihalla kulkevien puhuvan pahaa, vaikka tiedän, että sekin kuulostaa naurettavalta: periaatteessa en voisi oikeasti kuulla sitäkään.

Kun tilanne meni kovin pahaksi, puhuin asiasta lääkärille ja sain kokeiltavaksi psykoosilääkkeen. Muuten jatkoin elämää entiseen tapaan. Lääkäri katsoo tilanteen.

Aikoinaan luin, että äänien kuuleminen itse asiassa on aika yleistä. Silloin oli myös jokin ääniä kuulevien yhdistys tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle stressi aiheutti nuorena tuollaisia kuuloharhoja. Töissä kuulin työkaverien puhuvan pahaa työsuorituksistani. Siis kuulin heidän puhuvan siitä kahvihuoneessa, kun itse olin omassa huoneessani. Työkaverit siis olivat seinän takana. Kerroin asiasta ystävälle, joka väitti, etten voi oikeasti kuulla, mitä toisessa huoneessa puhutaan.

Stressi on se, joka laukaisee minulla tuon eikä sen tarvitse tapahtua töissä. Kotona olen joskus kuullut pihalla kulkevien puhuvan pahaa, vaikka tiedän, että sekin kuulostaa naurettavalta: periaatteessa en voisi oikeasti kuulla sitäkään.

Kun tilanne meni kovin pahaksi, puhuin asiasta lääkärille ja sain kokeiltavaksi psykoosilääkkeen. Muuten jatkoin elämää entiseen tapaan. Lääkäri katsoo tilanteen.

Aikoinaan luin, että äänien kuuleminen itse asiassa on aika yleistä. Silloin oli myös jokin ääniä kuulevien yhdistys tms.

Moniääniset.

Vierailija
4/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin etsitään syy ja sitten hoidetaan. Ikäihmiset voivat nähdä ja kuulla harhoja virtsatietulehduksessakin. Monilla skitsofreenikoillakin on harhoja. Syitä löytyy

Vierailija
5/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa puhua lääkärille, koska harhat eivät ole normaali juttu. Se kertoo että olet psykoottinen. Näihin on nykyään hyvät lääkkeet, jotka poistaa harha-aistimukset.

Vierailija
6/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti sehän on sinun asiasi kerrotko vai et. Se joka puhumattomuudesta lopulta kärsii olet sinä itse. Itse suosittelisin kyllä kertomaan, koska ammattilaisen olisi hyvä tietää ja seurata missä mennään. Kyse voi olla kovasta kuormituksesta ja paineesta ja psykoottistasoisesta masennuksesta, taikka sitten ihan psykoosisairaudesta. Et voita mitään sillä että et kerro, pahimmillaan pahoinvointisi saa muhia rauhassa piilossa odottamassa kunnon ryöpsähdystä. Kaikkea hyvää sinulle ja tsemppiä <3

Vierailija
7/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nuo mitään harhoja ole kun et itse usko niihin.

Vierailija
8/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jättää kertomatta. Ei lääkärikään osaa auttaa, jos oireita ei kerrota. Nyt saat varmaan väärää hoitoa.

Vierailija
9/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuu se, että voit saada apua niihinkin. Kannattaa kertoa.

Vierailija
10/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa tällainen yhdistys kuin Moniääniset ry. Tänä syksynä ainakin on ollut verkkokursseja asian tiimoilta. Siellä mm. opetellaan hallitsemaan harhaisten äänien aiheuttamia pelkoja. En ennättänyt valitettavasti osallistua kurssille niin en tiedä enempää.

Ottakaa rohkeasti yhteyttä!

Vierailija
11/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meediolle tai henkiselle ihmiselle tuo olisi täysin normaalia, että kuulee tai aistii jotain. Joskin alkoholia ei kannata käyttää ja lääkkeiden haittavaikutus joskus on voimistaa aistimuksia, kuten stressikin tai trauma. Jotkut ovat uupuneena enemmän yhteydessä alitajuntaansa tai jollekin "taajuudelle". Ei se ihan epätavallista ole, kunhan ei ala tottelemaan jonkun sanoja mitä sieltä kuuluu ja ei usko kaikkea. Jotkut tekevät selkään eli chakrojen takaosaa puhdisuksen, esim. merisuolapussi. Rukous jne. Omaa kotia voi siivota myös, raikastaa, sänkykin.

Vierailija
12/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse voi olla myös hengistä, ei kaikki ole aina mielisairautta

Vierailija
13/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo mitään harhoja ole kun et itse usko niihin.

No onhan.

Vierailija
14/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani psykoosissa, kuulin kannustavaa puhetta, jota ei oikeastaan ollut. Kerroin ja lääkitystäni lisättiin.

Vierailija
15/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutille kertoisin, lääkärille en.

Jos ymmärrät harhat harhoiksi, en lähtisi syömään niihin mitään psykoosilääkkeitä, joita lääkäri todennäköisesti tyrkyttäisi. Niillä lääkkeillä on voimakkaita haittavaikutuksia, enkä itse söisi niitä kuin pakon edestä.

Pakkohoitoon sinua ei laillisesti voida määrätä, mutta sekin riski on olemassa, lääkäristä riippuen. Pakkohoidon kriteerit ovat a) olet psykoosissa b) olet vaaraksi itsellesi tai muille. Molempien tulee täyttyä. Pakkohoidossa sinut voidaan pakottaa syömään (tai annetaan injektiolla) esimerkiksi psykoosilääkettä, josta saat enemmän haittoja kuin hyötyjä.

Vierailija
16/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ymmärrät harhat harhoiksi, en lähtisi syömään niihin mitään psykoosilääkkeitä, joita lääkäri todennäköisesti tyrkyttäisi. Niillä lääkkeillä on voimakkaita haittavaikutuksia, enkä itse söisi niitä kuin pakon edestä.

Pakkohoitoon sinua ei laillisesti voida määrätä, mutta sekin riski on olemassa, lääkäristä riippuen. Pakkohoidon kriteerit ovat a) olet psykoosissa b) olet vaaraksi itsellesi tai muille. Molempien tulee täyttyä. Pakkohoidossa sinut voidaan pakottaa syömään (tai annetaan injektiolla) esimerkiksi psykoosilääkettä, josta saat enemmän haittoja kuin hyötyjä.

Pakkohoitoon ei kovin helposti joudu, joten sitä en pelkäisi.

Enemmänhän tossa on ongelmana se, että jos tila pahenee, et välttämättä tajua sitä ja jossain vaiheessa et todellakaan ymmärrä tai erota niitä harhoiksi.

Vierailija
17/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, jotenkin sain käsityksen että käyt terapiassa.

Tässä tapauksessa hakeutuisin ehkä vertaistukiryhmään, mutta lääkäriä välttelisin edelleen sekä muita terveydenhuollontahoja. Eri asia, jos asia oikeasti tutkittaisiin, mutta psykiatrialla (varsinkin) valtava resurssipula, joten todennäköisesti lopputulos olisi että psykoosilääkkeet ja ulos. Vaikka et todellisuudessa olisi edes psykoottinen. Muo harhat voivat johtua monesta muustakin syystä.

Vierailija
18/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulen välillä musiikkia tai vaimeaa radio-ohjelmaa, siis sellaista josta ei aivan saa selvää. Tämä siis silloin kun talo on ihan hiljainen, vaikka nukkumaan mennessä. Olen joskus käynyt tarkistamassakin, ettei radio ole jäänyt päälle. Ja asun korvessa, että ei tule naapurista.

Vierailija
19/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulen välillä musiikkia tai vaimeaa radio-ohjelmaa, siis sellaista josta ei aivan saa selvää. Tämä siis silloin kun talo on ihan hiljainen, vaikka nukkumaan mennessä. Olen joskus käynyt tarkistamassakin, ettei radio ole jäänyt päälle. Ja asun korvessa, että ei tule naapurista.

Tuollainen on tosi yleistä.

Vierailija
20/46 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkohoitoon ei kovin helposti joudu, joten sitä en pelkäisi.

Enemmänhän tossa on ongelmana se, että jos tila pahenee, et välttämättä tajua sitä ja jossain vaiheessa et todellakaan ymmärrä tai erota niitä harhoiksi.

Se on totta, että jos ap on oikeasti psykoosissa niin tuo on vaarana. Kirjoituksen perusteella ( en tietenkään voi sen perusteella arvioida onko joku psykoottinen enkä ole lääkäri, hoitoalalla kylläkin ja kohdannut sekä työssäni että lähipiirissäni psykoottisia ihmisiä) teksti on kuitenkin koostunutta, asiallista. Yleensä psykoottinen ihminen ei ole tällainen.

Kiinnostaisi tietää kaunko ap:lla on noita harhoja ollut ja kuinka usein niitä on?

Merkittävä tekijä on myös se, että stressi laukaisee harhat ja ilmeisesti niitä ei muuten ole. Kuulostaa enemmän diagnoosina stressireaktiolta kuin psykoosilta.

Ehkä ap:n olisi hyvä kertoa asiasta jollekin läheiselleen, joka voisi ohjata tai toimittaa ap:n tarvittaessa hoitoon jos tila alkaa paykoottiselta näyttämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme