Työkaveri haisee joka päivä, miten ottaa asia puheeksi?
Oikeasti tämä hien löyhkä on jo huomattu useamman kollegan toimesta ja haju lemahtaa paikalle aina kun hän on lähellä ja läsnä. HR pesee tästä kätensä mutta henk. koht. hygienian ylläpitäminen on kunnioitusta koko työyhteisöä kohtaan
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän että henkeni haisee kamalalle. Käytän suuvettä, suihkeita, pastilleja. Silti kärsin asiasta. Yritän aina pitäö väliä ihmisiin puhuessani. Jos joku vaikka laittaa käden jasvoille, tai perääntyy tms kun keskustellaan lähekkäin ajattelen aina että haisen. Ja menen heti kauemmas. Kärsin asiasta paljon. Suu on tutkittu. Vatsa on tähystetty. Mitään syytä ei ole löytynyt.
Tässä vain yksi haisulin kanta asiaan.
Onko suun tutkimisen yhteydessä katsottu myös nielurisat? Nehän keräävät bakteerimassaa, joka sitten irtoilee välillä itsekseen. Osalla bakteerimassaa kertyy aika reilustikin, jolloin se alkaa myös haista hengityksessä. Nielurisojen painelu esim. pumpulipuikolla voi irrottaa näitä kertymiä, mutta joskus parempi hoito on nielurisojen poisto.
Joka tapauksessa ikävä vaiva sinulla, toivottavasti apu löytyisi vielä.
Puhu asiasta henkilön kanssa kahdenkesken ystävällisesti.
Hän ei välttämättä itse tiedä asiasta, kun kukaan ei kerro.
Mielenkiintoinen kysymys! Voi hyvin olla, että "haisuli" ei itse ole edes tietoinen asiasta. Omiin hajuihinsa sitä on siinä määrin tottunut, ettei niitä välttämättä edes huomaa. Aika monelle olisi kauhistus, jos saisi tietää, että itse haisee pahalta. Mutta kuinka vihjaista jollekin tällaisesta.
Mutta ennen kaikkea, mihin vetää raja? Aivan varmasti jonkun ulkonäkö, mielipiteet, liian paljastava pukeutuminen jne. saattaa jotain - tai kenties useampaakin ärsyttää.
Jos jollain on esim. joku tatuointi, jonka näkeminen useampaa työyhteisön jäsentä hiertää, niin olisiko heillä oikeus toivoa, että tatuointi pidettäisiin piilossa työaikana.
Tupakointi, paljastava pukeutuminen, esillä olevat tatuoinnit ovat epämiellyttäviä
Vuonna hakku ja kirves lähihoitajaopintojen aikana luokallani oli yksi haisulinainen.
Henkilö itse saattaa pesytyä ja vaatteetkin ovat varmaan pesty, mutta jokin haju sieltä kotoa tarttuu kaikkeen; hiuksiin ja vaatteisiin. Ongelma voi olla kotona oleva kellarinhaju, tupakanhaju tai muuten vain tunkkainen koti, jossa ei pysy mikään raikkaana. Henkilön oma nenä turtuu siihen omassa kodissa olevaan hajuun, mutta muut haistavat.
Kysy siltä.
Vai onko ihmispelkoa?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla sama kuin minun työkaverillani, eli tilanne ei korjaannu edes suihkulla. Tyyppi käy salilla aamulla ja peseytyy tietysti, mutta hien katku on kamala. Hänen ratkaisunsa on holvata hajusteita ylenmäärin itseensä. Hirveä haju niistäkin. Kamala rasite varmaan henkisesti ihmiselle itselleen. Ja työkavereille sietämätöntä.
Ojenna hänelle tuoppi vettä ja kerro, että jos et haisisi niin väkevälle kun juot tarpeeksi.
Tai kysy vain, että unohditko pestä kainalosi.
Vaihda ämmä työpaikkaa äläkä valita.
On niin suuri loukkaus, jos ihmiselle sanotaan: "Haiset pahalta", että en neuvoisi ottamaan puheeksi. Sellainen ei koskaan unohdu. Mieluummin kiristele hampaita ja kestä haju, vaikka ihanaa tuoksuvaa kahvia voit pitää lähelläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda ämmä työpaikkaa äläkä valita.
Miksi ämmittelet? Muistathan netiketin.
Vierailija kirjoitti:
Puhu asiasta henkilön kanssa kahdenkesken ystävällisesti.
Hän ei välttämättä itse tiedä asiasta, kun kukaan ei kerro.
Ei tällaisesta asiasta voi puhua ystävällisesti, ellet ole esim. lääkäri, jonka kuuluukin tehdä havaintoja kaikenlaisista asioista liittyen potilaaseen. Huomauttaja ei voi tietää onko kohde tietoinen asiasta jo valmiiksi, eikä huomauttaja voi tietää, että onko henkilön ympärillä paljonkin ystävällisiä huomauttelijoita: Ihminen voi mennä kyllä pahasti rikki jos ympäristössä olevat ihmiset jatkuvasti huomauttelee mahdollisesti asiasta jolle kohde ei edes voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minua aina jaksaa hämmentää syvästi nämä haisevat ihmiset. Minä RAKASTAN suihkua, suihkugeelejä, shampoita... Rakastan pestä itseni ihanan raikkaaksi, pukea ihanan raikkaat, puhtaat vaatteet päälle. Pestä hampaat niin, että suussa on raikas tunne. Lopuksi pari suihkausta hajuvettä ilmaan ja kävelen siitä läpi. Aivan ihana fiilis. Miten joku voi kulkea haisevana missään?!? Miten joku voi olla rakastamatta suihkunraikasta fiilistä?!
On olemassa ihmisiä, joiden hien haju on vain pahempi tai hikeä erittyy tavallista enemmän. Silloin ei suihkunraikas fiilis kestä kovin pitkään, vaan alkaa haista uudelleen parin tunnin jälkeen. Kyse ei ole todellakaan pelkästään hygieniasta. Toki niitäkin on, jotka eivät syystä tai toisesta halua käydä suihkussa, mutta varmaan nykyaikana vähemmistö.
Mullakin oli haiseva työkaveri, lisäksi sellainen joka liimautui kiinni minuun aina kun oltiin samassa vuorossa, joten jouduin sitä hikeä haistelemaan. Yritin kohteliaasti ilmaista, että haluaisin käydä rauhassa esim. vessassa ilman että hän tulee mukaan, mutta ei vaan jotenkin tajunnut. Kyseessä oli erittäin lihava ihminen, joka saattoi pitää samoja vaatteita monta päivää. Vaatteet olivat joskus myös reikäisiä ja väärän kokoisia. Hänellä oli selvästi jotain häikkää elämänhallinnan kanssa. Mietin monta kertaa, miten sanoisin asiasta, mutta en keksinyt kohteliasta keinoa. Onneksi olen nyt toisessa työpaikassa.
Voisiko joku neuvoa mikä auttaa pahaan hajuun? Menen aamulla suihkuun, laita Deorantti, mutta hiki alkaa tuoksua parin tunnin jälkeen. Mistä apu? Jo nuoresta asti hien haju ollut tosi voimakas, kitkerä. Syön myös terveellisesti ja urheilen, olen hoikka siisti nainen. Ainoa syy mikä keksin minulla on hormoni toiminta päin mönkään eli sairastan endoa. Mutta olisiko vinkkejä miten ei haisisi? En haluaisi haista mutta en työpaikalla ei pääse pesulle parin tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän että henkeni haisee kamalalle. Käytän suuvettä, suihkeita, pastilleja. Silti kärsin asiasta. Yritän aina pitäö väliä ihmisiin puhuessani. Jos joku vaikka laittaa käden jasvoille, tai perääntyy tms kun keskustellaan lähekkäin ajattelen aina että haisen. Ja menen heti kauemmas. Kärsin asiasta paljon. Suu on tutkittu. Vatsa on tähystetty. Mitään syytä ei ole löytynyt.
Tässä vain yksi haisulin kanta asiaan.
Miten suu on tutkittu? Käytkö suuhygienistille säännöllisesti puhdistuttamassa hampaasi? Se nimittäin on tarpeen aikuisella ainakin vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi, paljastava pukeutuminen, esillä olevat tatuoinnit ovat epämiellyttäviä
Tulikohan tämä ehkä väärään ketjuun?
Meillä oli töissä tyyppi, joka haisi hielle ihan käsittämättömän voimakkaasti.
Eikä mille tahansa hielle, vaan sellaiselle silmät kirvelevään laittavan pistävän väkevälle.
Tämä haju valtasi kaikki tilat missä hän toimistolla liikkui.
Koko satojen neliömetrien toimistokerros, missä hänen työpisteensä oli, haisi.
Onneksi hän vaihtoi sittemmin työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku neuvoa mikä auttaa pahaan hajuun? Menen aamulla suihkuun, laita Deorantti, mutta hiki alkaa tuoksua parin tunnin jälkeen. Mistä apu? Jo nuoresta asti hien haju ollut tosi voimakas, kitkerä. Syön myös terveellisesti ja urheilen, olen hoikka siisti nainen. Ainoa syy mikä keksin minulla on hormoni toiminta päin mönkään eli sairastan endoa. Mutta olisiko vinkkejä miten ei haisisi? En haluaisi haista mutta en työpaikalla ei pääse pesulle parin tunnin välein.
Millä saippualla peseydyt ja miten? Esim Sebamed tai Lactoline ja pesusieni käyttöön.
Pyyhkeet kannattaa pestä 90 asteessa. Ja haisevat pyyhkeet ja mahdollisesti haisevat vaatteet heittää roskiin. Vaatteet saattavat haista pestyinkin, jos haju pinttyy niihin.
Vierailija kirjoitti:
Minun paras työkaveri täräytti koko työyhteisön kuullen, että sä sitten haiset aina pahalle.
Tuntui hirvittävästä. Tuntuu vieläkin, vaikka on pari vuotta.
Ootteko vielä kamuja?
Työkaveri selvästi ottanut tosissaan energian- ja vedensäästötalkoot. Se on ap nyt voi voi ja take that Putin!