tasa-arvoisen risteyksen säännöt
Oikealta tulevaa väistetään ja niin edelleen, se on tiedossa. Mutta sellainen asia mikä tuli vastikään eteen niin tässä IS kuvassa:
https://www.is.fi/autot/art-2000005129188.html
leikitään, että sinisen auton oikealla puolella on myös auto (siis kaksi kaistaa) ja sininen auto on menossa vasemmalle ja se toinen auto oikealle. Lisäksi mukana ovat kuvassa näkyvät vihreä ja punainen auto.
Missä vaiheessa "se toinen auto sinisen vieressä" saa kääntyä oikealle ja kuka sitä väistää ja ketä sen pitää väistää? Koska luonnollisesti vihreä auto menee ensin ja sitten voi punainen kääntyä ja sininen menee vasta punaisen mentyä, mutta mites "se toinen auto sinisen vieressä"? Väistääkö se vihreää vai väistääkö vihreä sitä koska "se toinen auto sinisen vieressä" tulee oikealta vaikkakin kääntyy oikealle? Koska eihän vihreän tarvitse väistää oikealta tulevaa koska vastaan tulee kääntyvä auto ,mutta miten kun se on kuitenkin oikealta tuleva auto, joka kääntyy sen eteen samalle kaistalle?
Kommentit (15)
Se toinen auto tulee oikealta suhteessa vihreään, joten se saa ajaa huolettomasti ensin. Eli vihreä ei luonnollisesti mene ensin, vaan luonnollisesti väistää oikealta tulevaa ja eteensä kääntyvää, koska "sen toisen auton" kuski ei ole väistämisvelvollinen muihin nähden.
ei ole tasa-arvoinen risteys mikäli transihmiset eivät voi kävellä siitä ensin
Vierailija kirjoitti:
Röyhkein ajaa ensin, tai se kuka oli ensin risteyksessä, tai jos itse olen tulossa risteykseen ja näen että nuo kaksi on paikallaan niin ajan. Ei ole mitään järkeä enää kolmannen eli minun pysähtyä tuohon ihmettelemään.
No minä saan uudet takavalot, koska törmäät perääni, sinä kun olet väistämisvelvollinen minuun nähden, mutta minun ei periaatteessa tarvitse väistää muita.
terveisin sen toisen auton kuski siitä sinisen oikealta puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Röyhkein ajaa ensin, tai se kuka oli ensin risteyksessä, tai jos itse olen tulossa risteykseen ja näen että nuo kaksi on paikallaan niin ajan. Ei ole mitään järkeä enää kolmannen eli minun pysähtyä tuohon ihmettelemään.
No minä saan uudet takavalot, koska törmäät perääni, sinä kun olet väistämisvelvollinen minuun nähden, mutta minun ei periaatteessa tarvitse väistää muita.
Sun kannattaa pysyä pois kaupunki liikenteestä.
Vaikka ois 2 kaistaa vierekkäin (ne siniset), väistetään oikelta tulevia, eli tässä vihreä odottaa, että 2 sinistä menee.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ois 2 kaistaa vierekkäin (ne siniset), väistetään oikelta tulevia, eli tässä vihreä odottaa, että 2 sinistä menee.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaa pysyä pois kaupunki liikenteestä.
Ja sinun kannattaa pysyä poissa tasa-arvoisista risteyksistä, koska niissä suoraa ajavalla ei ole etuajo-oikeutta.
Oikealta tulevaa väistetään. Punainen menee ensin, kun sen oikealla puolen ei ole ketään. Seuraavaksi menee sininen.
Näitä voit miettiä kanssa liikennevaloissa seistessä, jos valot ei joku päivä toimi, miten sitten toimittaisiin. On sellaisia isoja risteyksiä, joissa ei olekkaan toiminu valot ja liikennettä on. Silloin olenkin lähtenyt mielummin vastakkaiseen suuntaan ( siis jos pitäisi kääntyä vasemmalle risteyksestä, menen oikealle) käännyn jonkun matkan päässä liikenneympyrässä mutkan ja pääsen paremmin omaan suuntaan valottomasta risteyksestä.
Oikealta puolelta tulevia väistetään, huolimatta kääntyykö oikealle, vasemmalle vai lähteekö lentoon.
Tää muistuttaa risteystä, josta kuljen lähes päivittäin.
Punainen menee siinä yleensä ensin, sitten sininen ja lopuksi vihreä.
Se sinisen vieressä oleva voi kääntyä omalla kaistallaan oikealla, kun eihän sen tarvitse väistää.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit sen kääntyvän punaisen, koska sininen ei voi mennä koska punainen kääntyy ja punainen ei voi mennä, koska muuten menisi vihreän eteen ja mitä tekee vihreä, kun "se toinen auto" tulee oikealta?
Jos oot homppeli tai akka niin se pitää päästää ensin, noinhan se "tasa-arvo" Suomessa toimii?
Onko maksanut kolmiomerkki liikaa vai miksei sitä voi laittaa asiaa helpottamaan.