Miten suomalaisten työvoimapula ratkeaa, jos syntyvyys jatkaa laskuaan? Miksi lapsia hankitaan nykyään niin vähän?
Mistä Suomessa saadaan veronmaksajia tulevaisuudessa?
Miksi lapsia hankitaan aiempaa vähemmän?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Relevantti kysymys, jolle palstamammoilta ei ymmärrystä ja sympatiaa heru. Ikävä juttu.
Se on helppo miehen lässyttää kun on 100% vapaamatkustaja lapsenteossa. Ai niin ei ihan vaan miehen osa on nautinnon ruiskaus.
Ei se ratkea mitenkään. Vanhukset jää hoitamatta. Julkinen terveydenhoito loppuu. Palveluita ei ole.
Vanhainkodista takaisin TE-toimiston työttömäksi työnhakijaksi tai karenssi estää eläkkeen maksamisen.
Sinänsä mielenkiintoinen tämä työvoimapula. Työttömyyskortistossa on tohtoreista lähtien paljon koulutettuä väkeä työttömänä, mutta eivät kelpaa työntekijöiksi. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vanhainkodista takaisin TE-toimiston työttömäksi työnhakijaksi tai karenssi estää eläkkeen maksamisen.
Näin tulevaisuudessa. Trade Hönö Tiainen ikuisesti karenssissa.
Ei siihen varmaan yhtä syytä ole - muutenhan se olisi helppo korjata. Luulisin että kaikki yleisen hyvinvoinnin heikennykset on yksi tekijä kuten asuntojen hinnat, liikkuminen jne. Yhdessä yleiseen epävarmuuteen varsinkin nuorten työllistymisessä. Kun itselläkin on vaikea pärjätä, niin lasten hankinta voi kauhistuttaa. Huoltosuhteen heikkeneminen tietää automaattisesti edellistäkin kireämpiä aikoja. Vaikka itse elin nuoruutta 90 luvun laman aikoihin, tulevaisuus näytti kuitenkin hyvältä. Valmistuin koulusta laman lopulla. Nyt tilanne on erilainen.
Yhä useammalla ihmisellä on aika negatiivinen kuva lapsista ja lapsiperhe-elämästä tai perheiden hajoamisista, yksinhuoltajien ongelmista jne. Olen kohtuu nuori äiti, lapset jo koululaisia ja useimpien ikäisteni ollessa lapsettomia kuullut monta hyvää läppää kuinka lapsia saaneet elää seksittömissä liitoissa suunnilleen ainoana tarkoituksenaan heräillä tuhat kertaa öisin ja maksaa asuntolainan korkoja. Jonkun mielestä varmaan läppää kun moni on kuitenkin lapsia mennyt sitten tekemään, mutta osalla ottaa tuollaiset jutut ihan oikeasti tosissaan. Että elämä on parempaa vain ilman lapsia, että lapset tai lapsettomuus on suurin tekijä ja ratkaisee kaiken elämässä. Ei kaikki, ei välttämättä edes moni nykyään ajattele, että lapsuus on mielenkiintoista ja perhe oikeasti rakas tai tärkeä. Ajatellaan vaan, että mitä se maksaa. Ei koeta mitään tarvetta sille.
Jokainen ihminen tuottaa vuodessa noin 1000 kiloa hiilidioksidia ja tämä on aivan järkyttävä määrä, minun moottoripyöräni tuottaa vuodessa paljon vähemmän hiilidioksidia. Vähentämällä ihmisten määrää maapallolla pystymme helposti saavuttamaan ilmastotavoiteemme. Intian ja Kiinan ihmiset tuottavat siis lähes 3000000000000 kg hiilidioksidia ihan vaan hengittämällä, ihmisiä nyt vaan on liikaa. Se ei kuitenkaan mitenkään oikeuta Putin pyrkimyksiä tappaa kaikki ukrainalaiset, muitakin keinoja ilmaston pelastamiseksi varmasti löytyy.
Olen 168cm mies eikä naisia paljoa kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 168cm mies eikä naisia paljoa kiinnosta.
Olen 145 cm nainen ja niin pieni ettei miehet edes nää minua vaan pitävät pikku tyttönä
Automaatio. Meidän taloudessa robotti on hoidellut pari vuoden ajan 50 % viikkosiivouksesta. Eli työvoiman tarve on puolittunut.
Osittain varmaan siksi että nykyään on ehkäisy mahdollisuus käytössä, ennen sitä lapset olivat aika pitkälti seksin seurausta vaikka toki ainakin osa lapsista oli varmaan vilpittömästi toivottujakin siitä huolimatta.
Ajat ovat muuttuneet myös asenteissa, ennen ajateltiin että pariskunnat saavat automaattisesti lapsia jossakin vaiheessa. Jos lapsia ei ilmestynyt parisuhteeseen, ajateltiin sen johtuvan muista syistä kuin siitä ettei niitä haluta. Lapsia toivottiin kaikille pareille mutta samalla naimattomien naisien raskauksista vaijettiin ja se oli häpeällinen asia.
Onneksi ajat on muuttuneet.
Tuosta syntyvyys huolestuneisuudesta, olisipa mukava kertoa lapselle myöhemmin että teimme sinut vain paikkaamaan syntyvyys vajetta.
Se kun synnytät.
Isäksi on helppo haluta, äiti tekee työn.
Huonot tai olemattomat parisuhteet.
Viimeinen arvostus meni sen myötä, kun äiti-sanaa ei saisi käyttää, vaan pitäisi puhua synnyttävästä vanhemmasta.
Yhteiskunta kuolee omaa tyhmyyttään.
Todellisuudessa Suomella EI mene kovin hyvin. Moni muu maa mennyt ohi (esim. Viro) ja täällä suunta taas laskee, kaikessa.
Esim. ajatellaan vaikka hoitoalaa: on säästetty ns. tyhmissä kohdissa (esim. kiirrettömissä ajoissa) ja saatu toiseen kohtaa enemmän ongelmia ja kuluja (esim. tehohoito)
Tavalliset työntekijät eivät saa kunnollista palkkaa (esim. kaupanala) ja saamaan aikaan firmat tienaa isoja voittoja.
Julkinen hallinto on todella (siis ihan todella!) pöhöttynyt.
Itse tein yhden harjoittelujakson muutama vuosi sitten yhdessä yksikössä, ja se toiminta on mielestäni lähellä 'korruptiota'. Ensinnäkin kahvitauot ja lounaat veivät puolet päivästä, toisekseen pidettiin näennäisiä tapaamisia "yhteistyökumppaneille" (=syötiin ja juotiin ja oltiin hotellissa jne. käytännössä juhlittiin omalla porukalla) ja kaikki tuo veronmaksajien piikkiin. Niin, ja palkkaa noille maksettiin n. +5000e/kk, -käytännössä ei mistään.
Rahaa on, se kohdennetaan vain väärin. Ja tavalliset ihmiset kärsivät.
Yksityisellä puolella työntekijöitä VARMASTI löytyy (jos ei vaadi erikoisosaamista, tarjoilijan työn oppii helpommin mitä kirurgin työn) kunhan palkka on kohdillaan.
Vaikea saada lapsia, kun naisille ei kelpaa työtön amis.
Naiset kyllä saa tehdä lapsia ilman miehiä, mutta miehillä ei ole samaa ETUOIKEUTTA!
Pituutta on 161.5 senttiä.
Voitte arvata, että kelpaanko naisille Tinderissä...
Miksi aloittaja itse et tee vaikka 16 lasta? Niinpä kun on helppo vinkua muita tekemään jotain jota itse ei halua tehdä.
Itse erehdyin tekemään kaksi. Jos voisin vielä perua asian niin peruisin. Maailmassa on todella pahoja ihmisiä.