Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä koirarotua suosittelette

Vierailija
21.10.2022 |

Noin viisikymppisellä 15-vuotiaan lapsen vanhemmalle. Asuntona kolmio kaupungissa. Koiria ollut lapsuudesta asti, omina terreristä rescue-koiran kautta saksanpaimenkoiraan. Kaikki kanssa meni hyvin koko näiden eliniän ajan.

Harkinnassa oli aiemmin bullterrieri, mutta olen luopunut ajatuksesta näiden kaikkien koirahyöykkäysten vuoksi. En halua koiraa, jolla voi napsahtaa, ja tämä tappaa toisen koiran. Koira saa olla suhtaktiivinen, tykkään tehdä pidempiäkin lenkkejä metsässä. Koulutettavuuden ei tarvi olla helpoin mahdollinen, mutta ei turhan haastavakaan. Koko mielellään keskikokoinen, ehkä 15-35kg painoltaan. Turkin hoidettavuudella ei niin väliä. Mieluiten vähähaukkuinen kerrostalossa asumisen vuoksi. Vahtivietillä ei niin väliä. Metsästysviettiä ei saisi olla.

Tiedän, ettei näin koiraa valita, mutta ajattelin jos tätä kautta tulisi uusia ideoita. Edellisen koiran poismenoata on nyt kaksi vuotta, koen että nyt olisi aika uudelle koiralle. Olen vastuuntuntoinen koiranomistaja, ja panostan koiran tapakoulutukseen.

Kommentit (1103)

Vierailija
261/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labbiksia en suosittele. Et voi jättää ruoan murenaakaan kämppääsi vartioimatta ilman, että elukka nappaa sen. 

Vierailija
262/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystykorva kirjoitti:

Entäs mitäs suosittelisitte pystykorvaisista tykkääville? Koko mielellään n. 10-25kg, aktiivinen ja liikunnallinen saa olla, pitää tulla kissojen kanssa toimeen. Itseä miellyttäisi mm. suomenpystykorva, mutta se on luultavasti liian riistaviettinen. Shiba taas onko liian epäsosiaalinen toisten koirien kanssa. Suomenlapinkoiralla liian muhkea turkki.

Haukkuminen ei niinkään haittaa, edellinen koira oli sisällä hiljainen vaikka oli haukkuherkkää rotua, ulkona sitä ääntä sitten riitti ja ääneen on kyllä totuttu.

Harrastuksena koiran kanssa olisi pitkät metsälenkit ja lyhyet vaelluksetkin mahdollisesti, lisäksi sitten jotain muuta sen mukaan mistä koira sattuu tykkäämään. Edellisen koiran kanssa oli tarkoitus harrastaa ihan muita lajeja kuin nenänkäyttöä, mutta kyseinen kaveri ei halunnut muuta kuin nuuhkia ja oli todella hyvä siinä niin sillä mentiin.

Lapinporokoira, islanninlammaskoira, buhund.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Labbiksia en suosittele. Et voi jättää ruoan murenaakaan kämppääsi vartioimatta ilman, että elukka nappaa sen. 

Mulla olleet kaikenrotuiset koirat tuollaisia. Kultainen noutaja oli varmaan pahin, söi paljon enemmän(olisi syönyt) kuin 25kg isompi koira. Loputon ruokahalu.

Vierailija
264/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolleri

Vierailija
265/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkasmian paimenkoira

Vierailija
266/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle ei sovi mikään jos täältä tulet kyselemään.

Vierailija
267/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle ei sovi mikään jos täältä tulet kyselemään.

Olipa fiksu vastaus. Saahan sitä kysyä, jos löytyisi uusia ideoita. Uskon, että se oli aloittajankin tarkoitus. Itekin kiva lukea roduista, mitkä eivät ole tuttuja.

Vierailija
268/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Basenji, ei hauku ja sopii siksi kerrostaloon. Vai onko liian pieni.

Vierailija
269/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko basenji muuten ainoa haukkumaton rotu?

Vierailija
270/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kultainennoutaja ja se on kyllä koira, joka on aina optimistinen ja valmis mihin vaan. Meillä koira ei tuhonnut mitään ja ruokasäkkikin sai olla ihan rauhassa lattialla. Eka vuosi oli vaativa mutta sen jälkeen koira toimi kuin ajatus. Paljon olen sitä ikävöinyt, lopetettiin vanhuuden vaivojen vuoksi tänä vuonna 12-vuotiaana.

Vierailija
271/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen miettinyt staffin hankkimista, mutta täälläkin ketjussa on sanottu, että ovat sairaita,ja voivat olla vaarallisia toisille koirille. Onko näin? Kokemusta on parista koirasta, ovat olleet eri rotuisia.

Koirapuistossa voivat mennä ihan pentuna, mutta tiedän yhden staffin joka heitettiin pentukerhosta ulos kun oli liian aggressiivinen, tämä kerho oli eläinlääkäri asemalla. Tämä sama pentu ja oli vielä pentu, piti kepin kanssa irrottaa leikkikaveristaan koirapuistossa. Oman koiran päälle meinasi yksi staffi käydä, onneksi omistaja sai pidettyä koiransa, tämä oli narttu ja minulla uros, nartulla tärppipäivät menossa, eli ovat aggressiivisia jopa eri sukupuolta kohtaan

Eihän, mitä toiselle pennulle kävi? Ei kuulosta kovin mukavalta rodulta tuokaan. Itselläni aikuinen Amstaffi kävi pentuni päälle aivan yllättäen, onneki ehti väliin ennenkuin sattui pahasti. Täytyy sanoa, että oli hankala pidellä sitä kaulasta kiinni, eikä omistaja tehnyt mitään. Sen jälkeen olen vähän kavahtanut ko.rotua. Kurja kuulla, että staffitkin ovat sellaisia.

Onneksi selvisi naarmuilla, tuo staffi oli silloin vasta puoli vuotias, toinen pikkuisen vanhempi. Itse jätin siellä puistossa käynnit siihen, vaikka eri puolella aitausta olin, en halua tuollaista nähdä.

Vierailija
272/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irlantilainen terrieri. Vilkas, uskollinen, hyväluontoinen, terve pääkoppa, terve ruumis, oppivainen, seurallinen, paino noin max 15kg ja säkäkorkeus jossain 45-50cm tienoilla.

Jos kerrostalon hissi menee rikki, voi jopa kantaa senpainoisen koiran.

Vierailija
273/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lathund on erinomainen rotu, täällä ehkä tuntematon.

Vierailija
274/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti Irlanninterrieri.

Meillä kohta 2v täyttävä Irski-uros kerrostalossa.

Karvaa ei lähde käytännössä yhtään, kunhan trimmauttaa 2-3 kk välein. Ei hauku rapusta kuuluville äänille. Luonne aivan ihana. Rakastaa kaikkia ihmisiä ja lähes kaikki koiria.

Rotu juuri sopivan kokoinen, meidän uros painaa 18kg ja säkäkorkeus 50cm.

No aika usein saatte trimmaajalla käydä, ei meillä tarvi cairnterrieriä trimmauttaa kuin pari kertaa vuodessa.  Turkki saakin välillä hieman kasvaa, ei ole tarkoituskaan että cairnterrieri olisi koko ajan nyhdetyn näköinen.  Ylipitkiksi kasvaneet karvat esim. tassuista kynsien väleistä voi itsekin leikata lyhyiksi.  Cairnista ei karvaa lähde oikeastaan ollenkaan.  Ihana tupsukorva.

Olen yleensäkin terriereihin ihastunut, niissä on juuri sopivaa sähäkkyyttä ja iloisuutta.  Aina valmiina leikkiin.  Veljellä oli kiva ihana kettuterrieri.  Ihan Ransun näköinen.

Noutajat on jotenkin särmättömiä koiria.  Kai sen takia niitä onkin sitten joka toisella.  En väheksy niitä, varmasti kivoja koiria, mutta en ottaisi itselleni.  Tutuilla oli labbis, josta ei tullut ilm. koskaan aikuista, se vöyhnäsi jaloissa koko ajan ja pureskeli kaikki tavarat piloille mitä suuhunsa sai.  Kengät piti aina pitää kenkäkaapissa, koko sen koiran eliniän.  Eikä pysynyt yhtään pihassa jos irti pääsi, heti lähti perä keikkuen kylille eikä helposti antanut itseään kiinni.

Voi olla tietysti kasvatuksestakin kiinni.  Meillä kumminkin pennusta asti pysynyt cairn pihassa ilman hihnaa tai valjaita.  

Vierailija
275/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli snautseri joka eli pitkän elämän. Ei mitään sairauksia mutta näköja kuulo heikkeni kun oli n.12 v.Ihana rotu.On älykäs ja innokas ja lempeä. Ainoa negatiivinen puoli on se,että se haukkuu melko paljon.Jos naapurit ei ole seinäntakana niin suosittelenkääpiösnautseria.Se on myös terve rotu.

Vierailija
276/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas aion hankkija noutajan seuraavaksi juuri sen "särmättömyyden" takia. Entiset koirat oli todella metsästysviettinen parson jackrussell, (täälläkin vihattu staffi) ja airedalen terrieri. Kaikki olivat upeita koiria, mutta haluan vähän säyseämmän kaverin seuraavaksi itse. Rakastan terrierin särmäkkyyttä, mutta 25 vuotta niitä omistaneena voisi koittaa jotain muuta välillä. 

Vierailija
277/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terriet on kaikki ihan mahtavia, paitsi nämä "taistelurodut". Nekin olisivat ilman sitä sairasta tappoviettiään.

Vierailija
278/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu sinusta.Jos tykkäät koirasta joka ei ole kovin aktiivinen niin varmaan kultainen noutaja sopii.Jos tykkäät leikkiä koiran kanssa niin skotlannin terrieri,kettuterrieri ja kääpiösnautseri sopii.Jos sulla on pieniä lapsia niin pikkulassie on paras vaihtioehto mutta myös kääpiösnautseri.Noimainitsemani rodut ei pure eikä käyttäydy agressivisesti.

Vierailija
279/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Basenji ei hauku.  Mutta ei se äänetön ole.  Se ulisee.

Ei huskytkaan hauku, mutta ne myös ulvoo ja vinkuu.  Ja husky ei kuulu kerrostaloon, se on ulkokoira.  Voi sen pakottaa elämään sisätiloissa, mutta se ei siitä tykkää.  Ne haluaa maata lumessa, kaivaa siihen kuopan ja lojua siinä.  Hursky on arktinen rotu.  Ja se tarvitsee kavereita.   Jos et harrasta valjakkokoiria, älä ota huskya.

Vierailija
280/1103 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota koira jota ei tarvi käyttää eläinlekurilla usein. On paljon terveitä rotuja jotka elää pitkän koiranelämän.Ensiksi lyhytkuonoset pois.Julman ihmisen jalostamia. Suosittelen terrieriä ja niitä on montaa laatua.Mutta myös skotlannin paimen koira ja pikkuinen ja iso snautseri ovat ok. Muista et pienemmät koiratelääpitempään.