Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HSL ehdottaa lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaismatkojen lopettamista

Vierailija
21.10.2022 |

HSL esittää lippujen hintoihin korotuksia ja lopetusta lastenvaunujen kanssa liikkuvien ilmaisille matkoille.

Näin pitää toimia! Kaikkien pitää maksaa.

Kommentit (967)

Vierailija
301/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan Mersullani bussista poistuvien eläkeläisten päälle :). Eläkemaksut pienenevät.

Mitä sinulla on eläkeläisiä vastaan? Hehän ovat sinunkin ilmaismatkojesi maksuihin osallistuneet, kun ovat omat matkansa maksaneet.

En ole käyttänyt julkisia kun koronan takia ei suositeltu. Mihinkäs minun palkasta peritty verot on sitten menneet ja eläkemaksut? Ja puolisolta samat.

Ai nyt te olette sitten työssäkäyviä veronmaksajia? Ja silti ei olisi varaa bussilippuun.

Miten niin nyt? Koko ajan olen ollut. Maksamme eläkkeet ja verot. Kyllä jotain kuuluu saada vastineeksi omille rahoille.

Mitä vastinetta me muut saamme veroillemme? Emme ainakaan ilmaisia bussimatkoja. Miksi sinun pitäisi saada?

Mua niin kiukuttaa yleisesti (ohis tälle bussimatkahintakeskustelulle), että aikuiset näkee lapsiperhe-etuudet vanhempien etuuksina, vaikka ne annetaan lapselle ja jokainen suomalainen (myös ne, jotka ovat jo aikaa sitten aikuiseksi ehtineet) ovat saaneet lapsilisän, ilmaisen koulutuksen, halvan päivähoidon, ilmaista terveydenhoitoa jne. Mummoni toimi neuvolantätinä jo 40-luvulla. Ei nämä ole nykyvanhempien juttuja, vaan ne saa lapset ja ne on sinustakin, aikuinen, maksettu.

Vierailija
302/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt päästäänkin siihen että kaikkien lastenvaunullisten on mahduttava kyytiin, koska he ovat maksaneet matkasta. Koska eläkeläiset matkustavat halvemmalla eläkeläislipulla, heidän tulee antaa paikkansa, mikäli lastenvaunujen kanssa matkustava ei muutoin mahdu kyytiin.

Mutta ihan kuinka haluatte.

Niin kun se lippu pitää olla ostettuna ennen kuin astuu kyytiin. Jos ei rattaa mahdu niin HSL korvaa lipun varmati eikö vaan? Siihen ei ole mitään syytä miksi eläkeläisen pitäisi päästä halvemmalla.

Ai HSL korvaa kuukausilipun? Korvaako myös menetetyn työpaikan?

Tuskin vanhempainvapaalla olevalla on kk-lippua. Siihen ei heru mitään korvausta jos ei bussia tule. Menetetyn matkalipun se korvaa.

Kuukausilipun ostaminen ei ole kannattavaa.

Jos työpaikasta on huolisaan niin älä mene HSL:n bussilla. Minä myöhästyin tarpeeksi monta kertaa ja lopetin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan Mersullani bussista poistuvien eläkeläisten päälle :). Eläkemaksut pienenevät.

Mitä sinulla on eläkeläisiä vastaan? Hehän ovat sinunkin ilmaismatkojesi maksuihin osallistuneet, kun ovat omat matkansa maksaneet.

En ole käyttänyt julkisia kun koronan takia ei suositeltu. Mihinkäs minun palkasta peritty verot on sitten menneet ja eläkemaksut? Ja puolisolta samat.

Ai nyt te olette sitten työssäkäyviä veronmaksajia? Ja silti ei olisi varaa bussilippuun.

Miten niin nyt? Koko ajan olen ollut. Maksamme eläkkeet ja verot. Kyllä jotain kuuluu saada vastineeksi omille rahoille.

Mitä vastinetta me muut saamme veroillemme? Emme ainakaan ilmaisia bussimatkoja. Miksi sinun pitäisi saada?

Mua niin kiukuttaa yleisesti (ohis tälle bussimatkahintakeskustelulle), että aikuiset näkee lapsiperhe-etuudet vanhempien etuuksina, vaikka ne annetaan lapselle ja jokainen suomalainen (myös ne, jotka ovat jo aikaa sitten aikuiseksi ehtineet) ovat saaneet lapsilisän, ilmaisen koulutuksen, halvan päivähoidon, ilmaista terveydenhoitoa jne. Mummoni toimi neuvolantätinä jo 40-luvulla. Ei nämä ole nykyvanhempien juttuja, vaan ne saa lapset ja ne on sinustakin, aikuinen, maksettu.

Ilmaiset bussimatkat ovat aika uusi juttu, niistä eivät minun vanhempani päässeet nauttimaan. Samoin äitiysloma oli tosi lyhyt aikoinaan eikä vanhempainvapaata ollut lainkaan.

Vierailija
304/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[no miten sitten? Otettaisko sairaat lapset töihin? Kato kun hoitoon ei voi viedä. Vitsi että lapsettomat on kapeakatseisia. Suomi on maailman lapsivihamielisin maa. Hävetkää!

quote=Vierailija]Lapselliset saavat myös jäädä täydellä palkalla töistä kotiin, kun kullannupullaan on nuha. Muut eivät ja joutuvat tekemään vielä näiden lapsellistenkin työt omiensa lisäksi.[/quote]

Vierailija
305/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei itseäni haittaa, jos lastenvaunujen kanssa pääsee matkustamaan ilmaiseksi. Mutta, se haittaa, että se muksu/muksut otetaan sieltä rattaista pois ja viedään istumaan penkeille. Varsinkin ruuhka-aikaan tai täpötäydessä bussissa. Siinä vaiheessa pitäisi sen rattaiden kanssa liikkuvan maksaa matkastaan, jos lapsi viedään vaunuista penkille istumaan. Silloin on myös kykeneväinen näyttämään lippu kuljettajalle.

Ai vitsi vastineeksi niille, ketkä itkee, että vaunut vie tilaa, niin ei muuten vie yhtäkään penkkiä! En itse ole koskaan ottanut lasta pois vaunuista. Usein itsekin seison sen matkan, koska pidän kiinni niistä vaunuista, etteivät esim. kaadu jarrutuksissa tms. Mutta kyllä on taas joltain penkillä istuvalta minä-minä-itse-enkä-lisäänny -ihmiseltä pois.

Vierailija
306/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kateus aina se nostaa päätään joka paikassa. Mun puolesta uusien veronmaksajien kasvattajat voi ihan hyvin saada matkustaa ilmaiseksi julkisilla. Sitäpaitsi olen ymmärtänyt että sen takia on tämä järjestelmä, ettei vaunuja tarvitse jättää valvomatta mennäkseen etuosaan maksamaan. Ihan turvallisuus-syistä siis. T. Lapseton

Vierailija
307/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otankin tuplarattaat uudestaan käyttöön niin reissataankin sitten ihan koko rahan edestä.

Emmehän me muutkaan kulje tuplarattailla huvin vuoksi, vaikka maksamme matkastamme.

Ette. Miksi kävelyttämäni pikkulasta turhaan? Koko rahan edestä eli molemmat rattaisiin.

Senkus kuljetat, siinähän laiskistuvat.

Ovat hoikkia ja urheilullisia, kuten vanhempansakin. Meillä on muuten kaksi autoa. Käytämme silti julkisia :).

Ja kuitenkin olet niin persaukinen, että suunnittelet jotain naurettavia perseilyjä tuplarattailla ihan vaan siksi jos joudut maksamaan pari euroa matkastasi kuten muutkin?

Olen tyytyväinen että voin tehdä näin ja teenkin.

Pienet (ja varsin kieroutuneet) on huvit sinullakin.

Vierailija
308/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kateus aina se nostaa päätään joka paikassa. Mun puolesta uusien veronmaksajien kasvattajat voi ihan hyvin saada matkustaa ilmaiseksi julkisilla. Sitäpaitsi olen ymmärtänyt että sen takia on tämä järjestelmä, ettei vaunuja tarvitse jättää valvomatta mennäkseen etuosaan maksamaan. Ihan turvallisuus-syistä siis. T. Lapseton

Se on vanha juttu. Enää ei ole mitään perusteita pitää tätä etua yllä.

Vierailija
309/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia on todella vähän. Minä olen uhrautunut ja hankkinut lapsia. Lapsiperheitä ei tueta muilla tavoin. Ansaitsee kunnioitusta ja myös otan sen.

Oletpas harhainen. Huh huh.

"Lapsiperheitä ei tueta muilla tavoin"

Lapsilisät, kotihoidontuki, vanhempainpäiväraha, lapsille on ilmainen kouluruoka ja ilmaiset lääkärikäynnit ja ilmainen hammashoito...

Verorahoistamme maksamme lastemme kouluruuat ja neuvolakäynnit ja vanhempainpäivärahamme. Vailuuletko ettei perheellisten palkoista mene veroja lainkaan?

Tehän niistä myös hyödytte. Sitä paitsi silloin kun te olette äitiyslomilla ja vanhempainvapailla, lapsettomat ovat töissä ja maksavat niistä veroistaan em. asiat, vaikkeivät niistä edes itse hyödy.

Eikö miestä löytynyt vai maho muuten vaan? Minun lapsenko saavat maksaa sinun vanhuuden hoivasi? Määrätä masennuslääkkeesi?

Turhaan teet päätelmiä minusta, jos et osaa ottaa kantaa asioihin, joita viestissäni luettelin.

Oikeaan osun silti.

Katsoit peiliin? Se, miksi toista haukut, kertoo enemmän sinusta itsestäsi.

Mutta sama ei pädesinuun? En voi olla vanhapiika koska olen naimisissa. Peilistä ei katso kitkerä neitsyt.

En ole nimitellyt sinua täällä. Sinä sen sijaan olet haukkunut minua mahoksi ja väittänyt, että käytän masennuslääkkeitä - vain sen takia, että olet eri mieltä kuin minä. Onko se sinusta kypsän aikuisen toimintaa? Jos sinulla on lapsia, opetatko heitä samanlaiseen käytökseen?

Nohnoh, ei mennyt ihan noin. Ilmeisesti ilen aika hyvä kirjoittaja kumminkin.

Ymmärrän että sinusta tuntuu pahalta, koska olet köyhistä oloista ja jäänyt ilman oikeaa perhettä. Ei pidä siltä puhua perättömiä tuista ja muista, vaan nöyränä elää niillä korteilla jotka sinulle on käteen jäänyt.

Kenestä oikein puhut?

Itsestään se puhuu.

Vierailija
310/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän koskee tietenkin vain valkoisia kantasuomalaisia.

Vierailija
311/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiset bussimatkat ovat aika uusi juttu, niistä eivät minun vanhempani päässeet nauttimaan. Samoin äitiysloma oli tosi lyhyt aikoinaan eikä vanhempainvapaata ollut lainkaan.

Itse olen esim. syntynyt 80-luvulla. Saanut lapsilisät, ilmaisen koulutuksen, ilmaista terveydenhoitoa ja jotenkin vanhempani (ketkä opiskelivat vielä silloin) onnistuivat pitämään minut kotona n. 1-vuotiaaksi, eli taisi olla perhevapaatkin (en edes jaksa kaivaa faktoja, kyllä ne nyt vaan olivat). Hirveetä jenkkimeininki-itkemistä, että saisi vanhemmat itse maksaa kaiken, vaikka sinulle on kaikki tarjottu.

Vierailija
312/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä kauhisteli, että voi voi kun opintotuilta pudonnut opiskelija ei saa enää opiskelija-alennusta.

Nämä ikuisuusopiskelijat siirtyvät sosiaalitoimen asiakkaiksi ja saavat HSL-lippunsa valtion piikkiin maksusitoumuksina. Teen näiden kanssa töitä.

Vierailija
313/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista on ylipainoisia. Auttaisi tähän ylipainoepidemiaan, kun äitylit alkaisivat reippaasti kävelemään eivätkä aina matkustaisi loisena bussissa.

Olet harvinaisen tyhmä ja tympeä. Eiköhän ne pitkäjänteiset läskit löydy ihan muista ihmisryhmistä. Nautit näköjään tunti tolkulla negatiivisesti äyhäämisestä. Työtön pummi?

Tuo oli ensimmäinen kommenttini tähän ketjuun. Hae apua harhoihisi.

Kerran sinäkin olit lapsi, mutta ilmeisesti et saanut rakkautta äidiltäs kun on noin paljon jäänyt kalvamaan. Kestikö kauankin pudottaa se ylipaino, jonka lapsuutes jätti jälkeen?

Akateemisten vanhempien lapsena en asioinut työläisperheiden epäterveellistä ruokavaliota noudattaneiden lasten kanssa. Vielä 45-vuotiaanakaan ei ylipainoa, sitä podotellessa.

Silti 45-vuotiaana akateemisena luuserina roikut mammapalstalla ulisemassa anonyyminä perjantai-iltana lasten kanssa. Ottiko noin koville kun et päässyt kaupunginvaltuustoon, takana loistava menneisyys?

En ehdi nyt valtuustoihin kun minulla on pienet lapset. Menkää te vanhatpiiat sinne itkemään puutettanne.

Aika epämiellyttävää, kun haukut muita äitejä noin rumasti ollessasi itsekin äiti. Sorrat vapaaehtoisesti omaa asemaasi. Olet muuten aika paljon onnistunut kertomaan itsestäsi profiloitaviksi tiedoiksi. Et taida olla ihan penaalin terävin kynä.

Vierailija
314/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lippujen hinnat tulevat nousemaan, sillä HSL:n talous on heikoissa kantimissa. Mikäli ilmaismatkoista ei luovuta, maksaville asiakkaille on luvassa tuplakorotus lippujen hintoihin.

Vierailija
315/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt päästäänkin siihen että kaikkien lastenvaunullisten on mahduttava kyytiin, koska he ovat maksaneet matkasta. Koska eläkeläiset matkustavat halvemmalla eläkeläislipulla, heidän tulee antaa paikkansa, mikäli lastenvaunujen kanssa matkustava ei muutoin mahdu kyytiin.

Mutta ihan kuinka haluatte.

Niin kun se lippu pitää olla ostettuna ennen kuin astuu kyytiin. Jos ei rattaa mahdu niin HSL korvaa lipun varmati eikö vaan? Siihen ei ole mitään syytä miksi eläkeläisen pitäisi päästä halvemmalla.

Täälläkin paljon siitä miten ne rattaa vie tilaa joten totta kai korvaus tulee siitä kun lippu on ostettu mutta matka ei tapahtu. HSL voisi jo valmiiksi saamansa tukirahat käyttää korvauslomakkeen tekemiseen sivuilleen.

Vierailija
316/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lippujen hinnat tulevat nousemaan, sillä HSL:n talous on heikoissa kantimissa. Mikäli ilmaismatkoista ei luovuta, maksaville asiakkaille on luvassa tuplakorotus lippujen hintoihin.

Millä tollalla sinun talous on kun sait tällaisen laskelman aikaiseksi?

Vierailija
317/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuskien on vaan sitten bussissa odotettava että vanhemmat saavat rauhassa maksaa lipun ja pääsevät takaisin lapsen luokse, ennen kuin bussi lähtee liikkeelle. Sama toki muidenkin matkustajien kohdalla. On odotettava että pääsevät omalle paikalleen ennen kuin lähtevät liikkeelle. Niin monta kaatumista nähty

Lippu ostetaan ennen kulkuvälineeseen astumista.

Vierailija
318/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue lehtiä niin tiedät itsekin enemmän ja voit jättää tyhjänpäiväisen länkytyksen vähemmälle.

Vierailija
319/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue lehtiä niin tiedät itsekin enemmän ja voit jättää tyhjänpäiväisen länkytyksen vähemmälle.

Huonolla siis. Se oli selvää jo edellisestä viesteistäsi.

Vierailija
320/967 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni julkisilla matkustamisen voisi tehdä Stadissa ilmaiseksi kaikille asukkaille samaan tapaan kuin on tehty Tallinnassa. Koska kuulemma nykysysteemillä ei voida irroittaa yhtä kaupunkia moiseen ja Vantaa ja Espoo vastustaa jyrkästi, niin sitten kaikille samat säännöt. 

Enää ei lastenvaunujen kanssa tarvitse könytä eteen ostamaan lippua kuljettajalta, joten matkustusturvallisuus ei lipun ostosta kärsi ja on takuulla köyhempääkin väkeä joiden pitäisi päästä liikkumaan, kuin keskiverto vaunumamma. Alennus- tai ilmaislippu varattomille olisi huomattavasti parempi tapa tukea vähävaraisia, kuin jokaiselle lisääntyjälle annettu vapaamatkustusoikeus.