Ruotsia äidinkielenään puhuvien poikien elinajanodote oli yli kaksi vuotta pidempi kuin äidinkielenään suomea puhuvien poikien
Tytöillä ero oli samansuuntainen, mutta ei yhtä suuri.
https://www.verkkouutiset.fi/?p=510824#91fe6de4
Mistähän tuo voisi johtua? Tuskin se kieli itsessään vaikuttaa elinajanodotteeseen.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muut persut voivat keskuudessaan miettiä, miksi miehet elävät lyhyemmän ja huonomman elämän sovinistisissa kulttuureissa.
Tuon 'huonomman' vetäisit hatusta, eihän se huonompi ole.
Kulttuuri. Ainaisen ruikutuksen ja valituksen sijaan elämään suhtaudutaan positiivisesti. Samasta syystä kun minä olen ruotsinkielisissä Martoissa vaikka äidinkieli on suomi, tykkään enemmän heidän ajattelutavastaan.
Pakkoruotsin tuoma vitutus vie yhden vuoden suomenkielisten miesten eliniästä ja ruotsinkielisten opiskelijakiintöiden ja muiden etuuksien tuomat paremmat palkat lisäävät yhden vuoden ruotsinkielisille.
Joku saattaa väitää että yhteisöllisyys ja terveemmät elintavat vaikuttavat myös, mutta ne ovat marginaalisia tekijöitä yllä mainittuihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinkieliset pääsee jonon ohi, suomalaisten tulee jonottaa
Suomenkieliset ovat oppineet uhriutumaan. Ruotsinkieliset pyrkivät enemmän eteenpäin.
Persut vs. RKP -asetelma aivan suoraan.
??? Siis sosiaalisia, koulutettuja jne. ovat mutta että eteenpäin??? Ei, kyllä nimenomaan konservatiivisesti pidetään kiinni tietyistä jutuista.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalisuus ja yhteisöllisyys
No mutta ovathan romanitkin sosiaalisia ja yhteisöllisiä, osaavat puhua ruotsiakin, mutta silti heidän elinajanodotteensa on paljon matalampi kuin valtaväestöllä.
Vierailija kirjoitti:
Intersektionaaliset feministit eivät arvatenkaan noteeraa tätä asiaa, koska silloin pitäisi tunnustaa suomenruotsalaisten etuoikeutettu asema.
Voitko avata tätä ajatusta, että miksi intersektionaaliset feministit eivät olisi kiinnostuneita siitä, että suomenruotsalaiset miehet elää pidempään?
Kun yksi ideahan intersektionaaliseuudessa on se, että nimenomaan tunnistetaan tekijöitä, jotka vaikuttavat ihmisryhmien asemaan ja elämään.
Onko persujen elinikää tilastossa? Väkivalta, rikollisuus, kouluttamattomuus ja negatiivisuus lyhentävät elämää.
Suomenruotsalaiset myös syövät terveellisemmin, esimerkiksi kalaa enemmän ja lihaa vähemmän.
Eivätkä juo maitoa, joka ei ole aikuisten juoma.
Vierailija kirjoitti:
Yhteisöllisyys. Onhan se tutkittu jo aikoja sitten, että länsirannikon ruotsinkielisillä alueilla elinikä kaiken kaikkiaan on pitempi, ja syyksi on löydetty yhteisöllisyys.
Mulla on tästä empiirisiä havaintoja. Muutin ruotsinkieliselle Pohjanmaalle perheineni etelän suuresta kaupungista. Esimerkkejä asioista, joita ei olisi edellisessä kotipaikassani tapahtunut:
- Työväenopiston kurssien alussa pidetään esittelykierros. Tavallisia itsestä kerrottavia juttuja ovat asuinpaikka (kylä), lapsiluku ja työpaikka. Tässä yhteydessä on ihan luontevaa mainita esim. leskeydestä tai lapsen kuolemasta.
- Päiväkodista tulee kesken päivää viestiä, että lapsi haluaisi kovasti kertoa, minne hän on menossa viikonloppuna, mutta selitykset eivät oikein avaudu. Kysytään vanhemmalta, mistä on kyse, jotta keskustelu lapsen kanssa sujuu.
- Kirjaston teemapäivässä menin tiskille kaksi minuuttia lainauspisteen sulkemisen jälkeen. Paikalla ollut henkilökunta yritti käynnistää järjestelmää pari kymmentä minuuttia ja kun tämä ei onnistunut, he soittivat kotiin lähteneelle työntekijälle.
- Menin vahingossa verinäytteelle väärään laboratorioon, joten lähete ei näkynyt tietokoneella. Laborantti aloitti soittokierroksen ja järjesti asian, joten minun ei tarvinnut paastota uudelleen.
- Lapsi ei osannut ruotsia mennessään päiväkotiiin. Leikki-ikäiset lapset ottivat hänet mukaan leikkeihin puhuen YouTubesta oppimaansa englantia.
Ja niin edelleen. Väki ei ole täällä rikasta muutoin kuin henkisesti. Aika yleistä on sellainen nöyrä halu tehdä työnsä hyvin, on se työ mikä hyvänsä. Lisäksi harrastus- ja yhdistyselämä kukoistaa. Mua eivät nuo tutkimustulokset yllätä yhtään.
Vanha raha takaa mielekästä tekemistä, toisin kuin mielekkään tekemeisen puutteessa pulloon tarttuville kantasuomalaisille.
Suomenruotsalaiset ovat monessa suhteessa äärettömän etuoikeutettuja. Tottakai hyvissä puitteissa kasvaa paremmin eläviä ihmisiä.
Vähän sama (mutta ei täysin) kuin miksi amerikkalaiset valkoihoiset menestyvät paremmin kuin mustat. On orjat ja orjien omistajat. Vaikka ei enää kirjaimellisesti, niin yhteiskunnallisella tasolla. Meille Suomeen on jäänyt Ruotsin orjuuttamisajoilta mm. razzzziztinen jäänne pakkoruotsi. Kun taas amerikkalainen orjakansa saa helpotuksia ja etuja. Niin missä on suomenkielisten edut?
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin pääsee helpommin, siloteltu tie kohti hyvää ammattia ja peritty raha
Vaikka tämä olikin aika radikaalisti yleistetty, niin osittain totta. Esim. Espoon vähän "hienompien" alueiden ruotsinkielisissä kouluissa on käytössä ilmeisesti jostain kumman syystä enemmän rahaa kuin suomenkielisissä.
Mutta tämäkin minusta vaikuttaa: olen kotoisin Uudenmaan pikkukaupungista joka on kaksikielinen, niin minulla on paljon suomenruotsalaisia tuttuja ja yhteistä heille on se, että esim. miehet ovat paljon positiivisempia, puheliaita, avoimempia ja itsevarmempia, eli ehkä joku kasvatus asia siinä takana. Ja taitaa olla niin, että yleensäkin postiviinen ihminen elää terveempänä ja pidempään kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ja muut persut voivat keskuudessaan miettiä, miksi miehet elävät lyhyemmän ja huonomman elämän sovinistisissa kulttuureissa.
Tuon 'huonomman' vetäisit hatusta, eihän se huonompi ole.
Naiset kilvan alapeukuttaa, "sun elämä on huonompaa, olitpa itse mitä mieltä tahansa".
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin pääsee helpommin, siloteltu tie kohti hyvää ammattia ja peritty raha
Lääketiede Hki 2022 raakapisteet 157 Hki ruotsinkieliset 136,05 Tampere 148,75 Turku 146,50
Kuopio 137,93 Oulu 138
Vierailija kirjoitti:
Eivätkä juo maitoa, joka ei ole aikuisten juoma.
itse tehty lämmin pulla, korvapuusti ja kylmä maito, nam Huom! aitoon voihin, käyttävätkö ruottalaiset sitten margariinia kun elävät pitempään, noo tämä on jo sitä rankempaa huumoria
Tiedetään myöskin, että mm. korkea koulutus ja varallisuus pidentävät keskimääräistä elinikää, koska silloin on älykkyyttä ja mahdollisuuksia tehdä terveyden kannalta järkeviä ratkaisuja. Korrelaatio tulee varmaan tätä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsin tuoma vitutus vie yhden vuoden suomenkielisten miesten eliniästä ja ruotsinkielisten opiskelijakiintöiden ja muiden etuuksien tuomat paremmat palkat lisäävät yhden vuoden ruotsinkielisille.
Joku saattaa väitää että yhteisöllisyys ja terveemmät elintavat vaikuttavat myös, mutta ne ovat marginaalisia tekijöitä yllä mainittuihin nähden.
Mutta, onhan ruotsinkielisilläkin pakkosuomi. Vielä turhempi kieli kansainvälisissä ympyröissä kuin ruotsi.
Naiset elävät pidempään. Yleistietoa. Ja sitäpaitsi poikia ei ole enää muutenkaan, on vain henkilöitä.