Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys kantorinkoista

03.11.2006 |

Moi kaikille!

Perheemme on vaihtamassa maisemaa uuteen maahan, ja tulevasta kotikaupungistani tiedän, että julkinen liikenne pelaa, mutta sinne ei kannata lastenvaunuilla ryysätä. Siksipä olemme miettineet rattaiden oheksi hankkivamme kantorinkan, jossa voisin aina kahdestaan lapsen kanssa liikkuessani kantaa häntä, jotta pääsisimme vaivattomammin kulkemaan.

Onko utopinen ajatus? Te, joilla on kokemusta sellaisien käytöstä, voisitteko kertoa käyttömukavuudesta, ja muista ominaisuuksista joita minun pitäisi ottaa huomioon, ja yleensäkin, onko mielestänne hassu tai jo syntyessään kuollut ajatus mennä sellaisen kanssa ympäri kaupunkia ja kauppoja, metroja ja busseja? Tuleeko lapsen pää paljon omaa päätä ylemmäksi, ja onko sellaisia joita voisi pitää yhtä hyvin edessä kuin takana?

Taaperomme on nyt n.1.5v ja painaa kai joitain 13kg paikkeilla. Katsoin pikaisesti netistä ja löysin muutaman vaihtoehdon jossa kiloja saisi olla22kg asti. Siihen meneekin varmasti vielä tuokio että ne kertyy, ja tahtoisinkin kannella pikkuista/kuljettaa rattaissa vielä jonkinaikaa, sillä en usko että 2v ikäisenäkään siinä miljoonakaupungin hulinassa kovin turvalliseksi oloni tunnen jos hän pääasiassa kävelee...ei se ole itseasiassa mahdollista...

no, menipä vaan miettimiseksi. Mitäs sanotte?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, uudestaan. :) Kantorinkat ovat niitä kauheita rautaputkihässäköitä, joita en henkilökohtaisesti suosittele, vaan kantoreppua (Patapum, Ergo tms.) Kantoreppu on kevyt, ergonominen ja kantajallekin mukava. Lapsi on lähellä omaa kehoa, joten painopiste on lähellä omaa kroppaa, ikäänkuin olisi selässä mukava reppu.

Meillä kantoreppu oli kovassa käytössä esim. Prahan matkalla. Metroissa kulkeminen rattaiden kanssa olisi ollut täyttä painajaista, hissejä kun ei ole missään. Ja muutenkin monissa suurkaupungeissa rattailla liikkuminen on yhtä tuskaa. Kantorepussa lapsi kulkee kätevästi mukana ja viihtyy myös hyvin (meillä ainakin paremmin kuin rattaissa). Poikani on jo 2 v 2 kk ja painaa sellaiset 12 kiloa, joten repussa on kyllä käyttöikääkin vielä vaikka kuinka pitkälle. Minulla on itselläni Patapumin taaperoreppu.

Vierailija
2/9 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä taas kuulee ja yllätys, yllätys liinailijan taholta... toteanpa vaan että älä todellakaan usko kaikkea mitä kuulet!

Googletapa Deuter Kid Comfort-rinkka! Saat hyvää tietoa ja voin todella suositella!!!

terveisin äiti joka on vienyt lapsiaan sekä rintaroikottimessa että rautaputkihässäkässä niin että lapset ja äiti ovat kummatkin olleet todella tyytyväisiä!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä, jos pääsisit käytännössä kokeilemaan. Mä olen kokeillut Deuterin kantorinkkaa silloin alle 10-kiloiselle tytöllemme. En tykännyt yhtään, hartiat menivät ihan jumiin. Tyttö viihtyi kyllä, ja isä tykkäsi rinkasta. Sama juttu rintarepun kanssa. Kantoliinassa kyllä jaksan kantaa. Olen suht lyhyt, ehkä sillä sitten on vaikutusta.

Vierailija
4/9 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytössämme ollut Deuter Kid Confort 2 reilut puoli vuotta. Tuona aikana rinkkaa käytetty esim. koko kesän metsiä ja kaupenkeja samoten useampaa tuntia kerralla (toki pidetty taukoja välillä, taapero (1v+ ja 11kg) ei ole yhtä kyytiä siellä tunteja istunut:)) Ko rinkka edustaa rinkkojen mersua, ei ole todellakaan putkihässäkkä. Säädöt ovat yhtä hyvät ellei paremmat kuin keskiverto tavaroiden kantorinkassa eli jos tuolla saa paikat kipeäksi ovat säädöt todennäköisesti käyttäjälle pielessä tai fysiikassa vikaa. Oikein säädettynä hartioihin ei pitäisi tulla juuri mitään painetta vaan kantaminen tehdään _lantiolla_.

Mielestäni rinkka on helppo käyttää, nopea asettaa lapsi istumaan, turvallinen ja helppo nostaa myös rinkka yksinkin selkään. Koitettiin kantoliinaa, ei tullut mitään liian pitkän liinan ja kokemattomuuden kanssa sählätessä, lapsi hermostui myös. Edessä olevaa kantoreppua ei koitettu kun niin pienenä ei tullut tarvetta pitkiä aikoja roikottaa ja taas muksua, joka osaa jo itse istua on noin oman ergonomian kannalta parasta viedä takana.

Kannattaa kysellä josko jollain tutulla olisi koekäyttöön kantovarusteita niin saisi tuntumaan mitä haluaa hankkia?

Vierailija
5/9 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1½v. kulki kätevästi. Rinkan hyvä puoli oli myös se että sen saattoi tarvittaessa laskea selästä lapsi kyydissään ja lapsi saattoi istua rinkassa kun se oli maassa. Toisaalta itse myös kantoliinailen ja jos tuntuu siltä että lasta haluaa kantaa myös etupuolella on kantoreppu hyvä vaihtoehto. Tosin meillä minä en pysty enää edessä 1v9kk ikäistäni kantamaan. Kannattaa tosiaan käydä liikkeessä kokeilemassa miltä kantoväline tuntuu oli se sitten mikä tahansa.

Vierailija
6/9 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin Ergolla (tai Patapum-repulla, ovat samanlaisia) voi kantaa lasta myös selässä, eli ei ole sama kuin rintareppu.

Ergon hyviä puolia:

+pieni kuljettaa mukana

+kätevä esim. kaupassa, kun ei vie niin paljon tilaa hyllyjen välissä kulkiessa

+lapselle hyvä asento istua

+jaksaa hyvin kantaa isoakin lasta (minä kannan toisinaan 15kg)

+rinkkaan verrattuna hinta (Patapum on vielä halvempi)

+voi kantaa myös etupuolella

ja huonoja:

-mitään tavarataskuja ei ole

-selkään laitto vaatii opettelua

Deuterin hyviä:

+lapsen saa rinkkaan helposti, koska lapsi voi istua rinkassa jo lattialla

+tavaraa saa mukaan (oiskohan Deuterin taskun tilavuus 10l)

+tosi tukeva kantolaite, ei väsy hartiat

+lapsi näkee hyvin

+sadesuojan saa viriteltyä hyvin

ja huonoja:

-kaupungin vilinässä vie aika paljon tilaa

-hinta

-rinkka painaa lapsen jalkoja, eli välillä pitää päästä jaloittelemaan, että veri kiertää

Molemmissa on puolensa. Tutustu tuohon reppuun kuitenkin vielä, ennen kuin ryntäät rinkkakauppaan. Meillä käytetään rinkkaa metsässä ja reppua kaupungilla/messuilla.

Vierailija
7/9 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos monista vastauksista!!!

Olin nimenomaan kiinnostunut kantorinkasta, kantoliinailu loppui tämän kaverin kanssa aikaa sitten, ei tykkää enää olla siinä, eikä se ole vaihtoehto ollenkaan enään. Kantoreppu taas, jos ne on niitä baby bjorn tyylisiä, samalla tekniikalla toimivia? Niin, sellaisella kantaessa mulla meni hartiat ihan hajalle jo vuosi sitten, kun vauva oli n.9kg.

Siksipä mietinkin nimenomaan kantorinkkaa. Mutta jos sellaisessa lapsen pää on kantaessa korkeammalla kuin oma pääni, niin sitten sekin on varmaan poissuljettu vaihtoehto...

Olisi tosiaan kiva kokeilla, tiedän vain että lapsiperheystävilläni ei sellaista ole.

Vierailija
8/9 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ne BB:n reput on tarkoitettu lähinnä vauvoille. Ergo ja Patapum sekä vastaavat ovat myös isommille lapsille! Ja ovat siis kantomukavuudessaan aivan omaa luokkaansa vrt. BB:n reppuihin, joita en suosittele kenellekään!

Meillä käytössä Ergo, jossa viihtyvät sekä 3v että 1,5v lapsemme!

Rinkkaa ei olla vielä hankittu, koska toi Ergo ollu niin hyvä.

Mutta siis ei kannata mieltää Ergoa ja BB:n rintareppua samankaltaisiksi - ovat niin kaukana toisistaan :)

t. liinailija-ergoilija Desico

Vierailija
9/9 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän rinkka on 90-luvun alussa hankittu Savotan lapsirinkka, nykyisin nähden hyvin yksinkertainen. Esikoinen kulki siinä niin kotimaan metsäretket kuin Portugalin ja Eteläisen-Afrikan reissut. Rinkka on erityisen hyvä just siinä, kun siinä saattoi taaperon laskea maahan ilman, että nosti rinkasta pois. Meillä poika useasti nukahti rinkkaan ja niin oli helppo sankari kumota sopivaan paikkaan rinkkoinen päivineen. Nuorenpi on rinkkailut kotimaassa niin kesällä, kuin talvellakin. Itse pienikokoisena en ole paljonkaan kantanut poikia, mutta tarvittaessa sekin onnistui rinkan hyvin säätöjen ansiosta. Etenkin ruuhkaisessa Lissabonissa rinkka oli aivan verraton kapine, samoin Afrikassa, jossa hiekkateillä ei olisi rattailla tehnyt mitään. Itse pojat ovat todella nauttineet rinkkailusta, kuputtivat vain isän olalle, että vauhtia lisää esim hiihtoretkillä.

Mukavia rinkkailuja teille!