Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikuttaako KELAN tukiin?

Vierailija
20.10.2022 |

Olen työttömyyspäivärahalla tällä hetkellä (korona-aikana jouduin työttömäksi työnhakijaksi). Siskoni on perustamassa yritystä, jonka hän omistaisi yksin. Hän tarvitsisi kuitenkin (osakeyhtiö) paperiin nimeni kohtaan "hallituksen jäsen". Vaikuttaako tämä jotenkin tukiin? En siis omistaisi yrityksestä euroakaan. Olemme siskoni kanssa läheisiä, joten mielelläni autan häntä, mutta aloin miettimään, vaikuttaako tämä jotenkin omiin tukiini.

(Siskoni on myös työtön, mutta nyt yrittää työllistää itseään)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta.

Vierailija
2/24 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siskolle ehdottaa, että tekee ensin toiminimen ja jos bisnes lähtee käyntiin niin muuttaa osakeyhtiöksi. Osakeyhtiö on helppo perustaa, mutta kettumainen lopettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa siskolle ehdottaa, että tekee ensin toiminimen ja jos bisnes lähtee käyntiin niin muuttaa osakeyhtiöksi. Osakeyhtiö on helppo perustaa, mutta kettumainen lopettaa.

toinen taas on jos perustaa säätiön ja ottaa itselleen palkkiota joka on taas verotonta tuloa.

Vierailija
4/24 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kiitos vastauksista! Pitääkö minun ilmoittaa TE-toimistoon tästä "varajäsen" asiasta jotenkin?

Siskoni puheista ymmärsin, että osakeyhtiötä miettii sen vuoksi, että toiminimellä  vastaisi omalla omaisuudellaan kaikesta, mikäli yritys menisi joku päivä konkurssiin. Mutta täytyypä asiasta sitten hänen kanssaan vielä enemmän keskustella.

Vierailija
5/24 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo TE-toimistolle ilmottaminen?

Vierailija
6/24 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa.

Vierailija
7/24 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin määräaikaisyheydenotoissa kysytään ainakin yrittäjyydestä ja mahdollisesta osallisuudesta osuuskunnissa. Pyydä kirjallinen vastaus tukien myöntäjältä / työkkäristä ennen kuin kirjoitat nimeäsi mihinkään alle.

Vierailija
8/24 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvassa sinut voidaan katsoa yrittäjäksi seuraavissa tapauksissa

Sinulla on YEL- tai MYEL-vakuutus

yksityisenä elinkeinonharjoittajana (ammatin- tai liikkeenharjoittaja, toiminimi),

maatalousyrittäjänä,

avoimen yhtiön yhtiömiehenä, tai

kommandiittiyhtiön yhtiön vastuunalaisena yhtiömiehenä olemisen vuoksi.

Olet johtavassa asemassa osakeyhtiössä, josta

omistat itse vähintään 15 %

omistat yhdessä perheesi kanssa vähintään 30 %.

Työskentelet osakeyhtiössä, josta

omistat itse vähintään 50 %

omistat yhdessä perheesi kanssa vähintään 50 %.

Työskentelet olematta työ- tai virkasuhteessa omistuksesta ja asemasta huolimatta.

Omistusta laskettaessa huomioidaan osakkeiden äänimäärä tai muutoin vastaava päätösvalta. Sinun katsotaan olevan johtavassa asemassa, mikäli olet toimitusjohtaja, hallituksen jäsen tai muutoin vastaavassa asemassa.

https://kokokassa.fi/yrittajan-maaritelma-tyottomyysturvassa/

Siinä yksi määritelmä

Vierailija
9/24 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko hän saavansa osakeyhtiölle velkaa ilman henkilökohtaista takausta? Ei onnistu, sillä kyllä osakeyhtiön veloille vaaditaan vakuus. Miten ajattelit selvittää tilanteen sitten, jos joudut maksuvelvolliseksi?

Vierailija
10/24 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä hänellä on laittaa itseltään summa X osakeyhtiöön, kun on sen saanut perustettua. (Vanhempamme myös lainaavat hänelle pienen osan). En osaa sen paremmin perusella, miksi hän valitsi osakeyhtiön yhtiömuodoksi.

Minä en tule omistamaan yrityksestä yhtään mitään. Omistan 0%, olen vain varajäsenenä. JOS siskollani lähtee yritys hyvin toimiin, hän sanoi, että voisi opettaa työhön myös minua jossain vaiheessa. MUTTA tällä hetkellä olisin vain nimi paperilla. Lisäksi, jos saisi minut työllistettyä niin silloinkin olisin normaalisti "vain" työntekijänä, en omistusoikeudessa.

Pitääkö tälläistä siis TE-toimistolle ilmoittaa?

-ap

Vierailija
11/24 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään kokemusta?

Vierailija
12/24 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä, joka antaa työvoimapoliittisen lausunnon.

Vierailija
13/24 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi olla Kelaan yhtään ylimääräistä yhteydessä. 

-ap

Vierailija
14/24 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään ei taida olla omakohtaista kokemusta? 

Vierailija
15/24 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko siis hallituksen jäsen vai varajäsen? En ymmärtänyt.

Vierailija
16/24 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä varajäsenyys ei vaikuta tukiin, koska et työskentele yrityksessä. Itse en ilmoittelisi asiasta mitään. Jos joku jostain syystä kysyisi, kerrot miten asia on. Mutta älä myöskään osallistu varajäsenenä mihinkään päätöksiin, laita nimeäsi alle. Silloin saat pidettyä luottotietosi puhtaana, jos firma sattuisi menemään nurin.

Vierailija
17/24 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-tsto antaa lausunnon onko sinulla enää oikeutta työttömyysturvaan. Ei kela. Kela toimii ihan niin kuin te-tsto "määrää".

Vierailija
18/24 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista!

Olisin VAIN ja ainoastaan varajäsen. Minulla ei olisi mtn omistuksessa, en omistaisi yhtään prosentti yrityksestä. Varajäsen tarkoittaa vain ja ainostaan sitä (tai näin siskoni puheista ymmärsin), että jos hänelle tapahtuu jotain peruuttamatonta (kuten kuolema), niin silloin minulla (hallitutuksen varajäsenellä) olisi oikeus kirjoittaa jotain papereita tai päättää, jatkaako yritys toimintaansa vai ei.

Siskoni eli puheenjohtaja ja yrityksen perustaja omistaa yrityksestä 100%. Aluksi työ on sellaista, että hän tekee töitä yksin. Jos jossain vaiheeessa pystyy edes osittain minua työllistään niin asiasta tehtäisiin tottakai työsopimus ja silloin ilmoittaisin TE-toimistolle tilanteeni muutosta. Toki toivon, että työllistyn ihan oman alani töihin mahd. pian.

Olemme aina auttaneet toisiamme, olemme hyvin läheisiä. Ja siskoni tarvitsee osakeyhtiön perustamista varten varajäsenen ja tähän kysyi minua. Hänen mielestään asia ei vaikuta tukiin eikä asiaa pidä mihinkään ilmoittaa. Itseäni tottakai tämä mietityttää, koska omista tuistanihan tässä on kyse. JOS ei vaikuta mihinkään, niin mielelläni autan. Mutta en voi tukia tämän takia menettää.

-ap

Vierailija
19/24 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy joltain lakimieheltä

Vierailija
20/24 |
28.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tässä kävi? Ite tulossa samaan tilanteeseen