Miksi Suomeen halutaan tulla lämpimistä maista kun täällä on umpisurkea sää 7-8 kuukautta vuodesta?
On pimeää, kylmää, pilvistä, lumista, sateista, harmaata ja ankean näköistä. Moni varmaan tulee tukien perässä mutta mitä hienoa on asua näin kurjassa ilmastossa?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englanti kuuluu lauhkeaan vyöhykkeeseen ja sää on paljon parempi ympäri vuoden kuin Suomessa. Tuota vanhaa jargonia Englannin sateista ja harmaudesta saa aina kuulla, vaikka meillä sataa vuodessa paljon enemmän. Mutta kuka uskoo mitäkin, ne tietävät, jotka ovat siellä asuneet.
Ps miksiköhän sinne on aina pyritty isoin joukoin, siitä 'hirveästä' säästä huolimatta?Siellä asuneena voin kertoa että heille sää on surkea. Lentokentät suljetaan parin pakkas asteen vuoksi koska kiitoradat ovat liukkaita. Bussit eivät kulje jos tulee 2 senttiä lunta, koulut suljetaan. Autot ojassa, liukkailla ei osata ajaa. Koko eteläinen osa maata kaaoksessa kun keli menee miinukselle.
Suomalainen voi vain katsoa menoa huuli pyöreänä.
Ei Helsingissä ja Turussakaan oo kunnon talvea. Rovaniemellä on.
Kaikilta tulijoita kun kysyy, vastaus on että suomessa ovat asiat niin paljon paremmin. Muuttaisitko itse paikkaan jossa on aina 25 astetta lämmintä ja aurinkoa, valoisaa? Ensimmäisenähän alkaisi kaivata pakkasta, lunta suksia ja luistimia. Ja tilaa. Itsellä ainakin nopeasti on ahtaanpaikankammo jos ei ole tilaa, joka puolella ihmisiä ja hökkeleitä, luontoon kun menee niin vuoristoa. Jokamiehenkoikeuksia ei ole paljon missään.
Vierailija kirjoitti:
Ajatteleppa Englantiin muuttaneita.
Siellä oppii nopeaan puhumaan englantia, toisin kuin Suomessa. Lisäksi, kuka haluaa oppia puhumaan suomea? Lähes kaikki tänne tulleet puhuvat englantia. Vertailuna vaikka Ruotsi, jossa maa han muuttajat opettelevat ruotsin kieltä. Suomi liian vaikeaa? Vai onko Ruotsissa pakkoruotsin opettelu? Miksi ei Suomessa jos tänne haluaa jäädä.
Miksi ihan kaikki, kuten minä itse ei halua muuttaa talveksi lämpimiin maihin? Ei ole töistä eikä rahasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilta tulijoita kun kysyy, vastaus on että suomessa ovat asiat niin paljon paremmin. Muuttaisitko itse paikkaan jossa on aina 25 astetta lämmintä ja aurinkoa, valoisaa? Ensimmäisenähän alkaisi kaivata pakkasta, lunta suksia ja luistimia. Ja tilaa. Itsellä ainakin nopeasti on ahtaanpaikankammo jos ei ole tilaa, joka puolella ihmisiä ja hökkeleitä, luontoon kun menee niin vuoristoa. Jokamiehenkoikeuksia ei ole paljon missään.
Eihän siellä paikassa missä asuu tarvi olla 365 päivää vuodessa. Jos haluaa kunnon lunta jne.voi sit lentää Sveitsiin tai Leville.
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi, että surke sää 7-8 kuukautta. Ei se 25 asteen helle ole ainut "oikea sää". Ja nämä on myös makuasioita. Hirveetä olisi elää maassa, jossa olis aina plus 25 tai yli.
Niinpä. Kylmyyttä pääsee pakoon olemalla sisällä tai pukeutumalla kunnolla, mutta kuumuutta ei voi paeta mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Englannissa ja siellä on mielestäni mielyttävämpi sää kuin Suomessa. Kevät alkaa jo maaliskuussa ja lämmintä on vielä lokakuussakin. Tänään meillä Lontoossa 15 astetta lämmintä ja sunnuntaille luvattu 18
Olen asunut myös Saksassa ja siellä syksyä, pimeää ja harmaata kesti puoli vuotta. Ei se englnnissakaan ole yhtään sen valoisampaa syksyllä ja talvella, varsinkaan kun lunta ei oikeastaan ole. Ei kannata ottaa vain niitä "hyviä" puolia ja unohtaa huonoja..
Minäkin olen asunut kahteenkin otteeseen Saksassa, yhteensä noin vuosikymmenen. Ei siellä ollut tällaista harmautta ja pimeyttä kuin meikäläinen kaamos. Lämpimämpääkin on, olen nauttinut Saksassa biergartenissa olosta lokakuussa 30 asteen lämpötilassa kun fön-tuuli puhalsi lämmintä ilmaa alppien yli.
Aina tätä säästä valittamista. Nytkin täällä meillä ulkona paistaa aurinko ja on ihanan rapea ilma. Pukeutumiskysymyksiä nämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Englannissa ja siellä on mielestäni mielyttävämpi sää kuin Suomessa. Kevät alkaa jo maaliskuussa ja lämmintä on vielä lokakuussakin. Tänään meillä Lontoossa 15 astetta lämmintä ja sunnuntaille luvattu 18
Meillä nyt +2 astetta, harmaata ja tosi koleaa. Tämä Suomen syksy! Siksipä tulenkin sinne Lontooseen ensi viikolla, vaatetuskin kevenee kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut myös Saksassa ja siellä syksyä, pimeää ja harmaata kesti puoli vuotta. Ei se englnnissakaan ole yhtään sen valoisampaa syksyllä ja talvella, varsinkaan kun lunta ei oikeastaan ole. Ei kannata ottaa vain niitä "hyviä" puolia ja unohtaa huonoja..
Mä tykkään pimeästä. Kynttilät ja pihatulet näyttävät paljon paremmilta, tähdet ja kuu loistavat kauniisti. Kesän loputon valo ei niinkään miellytä. Etelässä on jopa lämmintä ja pimeää yhtäaikaa, se on mielestäni luksusta.
Valitettavasti talot monessa muussa maassa on tehty kehnosti, on kylmää ja kosteaa, takka lämmittää vaan niin kauan kun on tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englanti kuuluu lauhkeaan vyöhykkeeseen ja sää on paljon parempi ympäri vuoden kuin Suomessa. Tuota vanhaa jargonia Englannin sateista ja harmaudesta saa aina kuulla, vaikka meillä sataa vuodessa paljon enemmän. Mutta kuka uskoo mitäkin, ne tietävät, jotka ovat siellä asuneet.
Ps miksiköhän sinne on aina pyritty isoin joukoin, siitä 'hirveästä' säästä huolimatta?Siellä asuneena voin kertoa että heille sää on surkea. Lentokentät suljetaan parin pakkas asteen vuoksi koska kiitoradat ovat liukkaita. Bussit eivät kulje jos tulee 2 senttiä lunta, koulut suljetaan. Autot ojassa, liukkailla ei osata ajaa. Koko eteläinen osa maata kaaoksessa kun keli menee miinukselle.
Suomalainen voi vain katsoa menoa huuli pyöreänä.
Muistan tuon kun yhden vuoden siellä asuin. Meni ihan 1 asteen pakkaselle, eli kaikki seis, koulut kiinni, junat eivät kulkeneet jne. Nauratti, kun tietää nämä Suomen pakkaset.
Toisaalta, miksipä siellä autoissa jotain talvirenkaita olisikaan, kun luntakaan ei yleensä ole eikä pakkasta. Tulisivatpa Suomeen, eivät valittaisi enää yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kysyä sitä esiäidiltäni joka luultavasti päätti, että italiassa on liian aurinkoista ja on hirveää syödä hyvää tuoretta ruokaa ympäri vuoden, lähdenpä tästä pimeään pohjolaan koittamaan kuolenko nälkään ja viluun.
Luulenpa että ruoka ja parhaat metsästysmaat ovat käyneet vähiin ja osa porukasta on joko ajettu pois, tai sitten lähteneet hyville riista-ja kalapaikoille. Suomessa on jossain vaiheessa
(kivikaudella?) ollut nykyistä lämpimämpää. Hillitön lisääntyminen on aina ollut ongelma. Onneksi vihdoin ja viimein on keksitty kunnollinen ehkäisy! Tosin nyt sitten väki elää liian vanhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne ei menisi esimerkiksi espanjan aurinkorannikoille, kreikkaan, kanariansaarille, floridaan tai thaimaan rannikoille jotka ovat sään puolesta parhaimmasta päästä?
Varmasti edellä mainituista paikoista löytyy enemmän porukkaa.
Suomi on niin vähäväkinen, harvaanasuttu; yksikin vieras naama herättää jo kummastusta.
Vierailija kirjoitti:
Mun saudiarabialainen kaveri aikoinaan sanoi että siellä yleinen kuvitelma on se, että Suomi ja Sveitsi on jotain paratiiseja missä ongelmat loppuu kun sinne pääsee. Tää oli siis ihan rehellinen kunnon kansalainen tää mies, sanoi totuuden mitä on kuullut. Jouduin hieman oikomaan tässä asiassa, että tämä ei todellakaan ole mikään paratiisi vaikka ehkä sellasen kuvan media saattaa antaa maailmalla. Ihmiset ei todellakaan voi hyvin täällä. Toki systeemissä on hyviä puolia kuten esim tää että meillä on sairaanhoito puolilmasta verotuksesta johtuen. Mutta se että tänne tullaan, ei tee ihmisestä automaattisesta onnellisempaa, tai se että asuu täällä jo muutenkin.
Milloin näit ihmisen hymyilevän kadulla ku tuli vastaa? sitä minäki.
En minä ole monilla reissuillani nähnyt millään mantereella ihmisten hymyilevän kaduilla.
Minä kyllä hymyilen, tai oikeastaan se on mun kasvojen yleisilme ja ihmiset huomaavat sen. Minua on luultu vaikka minkä maalaiseksi ja onkin ollut ilo kertoa mistä maasta tulen.
Heti tiedetään järvet.....ihania kokemuksia paikallisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kysyä sitä esiäidiltäni joka luultavasti päätti, että italiassa on liian aurinkoista ja on hirveää syödä hyvää tuoretta ruokaa ympäri vuoden, lähdenpä tästä pimeään pohjolaan koittamaan kuolenko nälkään ja viluun.
Luultavasti tuli suurten lupausten saattelemana eikä päässyt enää takaisin. Etelän maissa oli myös nälänhätää pula-aikana. Irlannissakin kuoltiin nälkään. Moni ei tiedä että irlannista vietiin orjiksi ihmisiä ja haitille naisia lisääntyään afrikkalaisten miesten kanssa.
Lämpimissä maissa ei ole taikaseinää joka syytää seteleitä. Myös sana helpoista naisista on kiirinyt monien tietoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Englanti olisi paha? Siellä ei ole ankean pitkää lumista ja kylmää talvea niin kuin Suomessa.
Se talvi on just sitä karmeeta "talvea". Sataa vettä ja räntää ja loskaa. ja harmaata. Talvi lumineen ja pakkasineen on just parempi.
Ainakaan Lontoossa ei ole räntää ja loskaa juuri ikinä, koska sää harvoin laskee nollaan talvellakaan. Joku kymmenen astetta talvella on paljon normaalimpaa kuin nollakellit.
Täällä on jopa Ruotsiakin anteliaampi sosiaaliturva. Tottakai helppo raha houkuttaa. Ja takuueläke, joka on suuri raha monessa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Ps miksiköhän sinne on aina pyritty isoin joukoin, siitä 'hirveästä' säästä huolimatta?
Kiistätkö myös sen, että sielläkin on aika lyhyt valoisa päivä?
Suomessa keskimääräinen sademäärä vuodessa on 500-650 mm. Esimerkkikaupunkina Helsinki, jossa sataa noin 645 mm, Lontoossa noin 672 mm.
Mutta ihan sama, en minä ole muuttamassa Englantiin.
Parempi ilmasto siellä on ku täällä?