Kannattaisiko ostaa haudutuspata?
Tuleeko hyvää lihapataa? Jos vaikka heittäisi sinne possua, sipulia, porkkanaa, perunaa ja lihalientä ja jättäisi sitten hautumaan. Tulisiko hyvää?
Kommentit (11)
Aromipesä kannattaa näillä sähkönhinnoilla hommata
Itselläni on korkeareunainen, valurautainen ja emaloitu pata, jossa voi ruskistaa sipulit ja kasvikset ennen uuniin hautumaan laittoa.
Sitten on myös matalareunainen lasitettu savipata, jossa teen hauduttamalla kokolihat ja kanankoivet.
Kummassakin on uunin kestävä kansi. Emaloitua ei kai voi käyttääkään uunissa ilman kantta 🤔
Kannattaa laittaa muitakin mausteita kuin lihaliemi, jotta pataan tulee makua riittävästi. Mm. maustepippuri, laakerinlehti, timjami ja rosmariini sopivat pitkään haudutettaviin lihapatoihin.
Lisäksi kannattaa seurata, milloin pata alkaa kiehua ja siitä laskea valmistumisaikaa.m - padasta, uunista ja ruuan määrästä riippuu, milloin kypsyminen alkaa. Aika voi heittää ohjeen antamasta ajasta helposti 0,5-1 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen nainen istuu oman aromipesän päällä.
hajuista päätellen, niin sinäkin!
Minua kiinnostaa voisiko tällä säästää sähköä? Ja voiko sen jättää työpäivän ajaksi päälle?
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa voisiko tällä säästää sähköä? Ja voiko sen jättää työpäivän ajaksi päälle?
Aromipesää voit pitää päällä 24/7 eikä kuluta sähköä.
Minulla on ollut haudutuskattila reilut 10 vuotta ja olen ollut tyytyväinen. Käytän sitä sekä jouluaattoaamun riisipuuron että karjalanpaistin tyyppisten liharuokien valmistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut haudutuskattila reilut 10 vuotta ja olen ollut tyytyväinen. Käytän sitä sekä jouluaattoaamun riisipuuron että karjalanpaistin tyyppisten liharuokien valmistukseen.
Kiitos vastauksesta. Jätätkö sen työpäivän ajaksi päälle?
Sähköllä toimivassa haudutuskattilassa olen tehnyt hernekeittoa, palviluukeittoa, kaalipataa, omenahilloa ja nyt juuri aion hauduttaa hirveä.
Ainakin tunnetuimmat, laadukkaat padat uskaltaa jättää päälle. Sähköä kuluttavat minimaalisen vähän uuniin verrattuna.
Aloittelija tässä vielä olen, mutta netistä löytyy kivasti ruokaohjeita.
Meillä se on aina ollut kovassa käytössä. Halvatkin ruhonosat saa mureiksi. Ribsit, nyhtöeläimet, padat, keitot ja puurot tulevat yön tai työn aikana ja pohjaan palamatta.
Jos on käytettävissä liesi tai uuni niin ei kannattamisen vuoksi kannata, mutta tuo se vaihtelua ruuanlaittoon joksikin aikaa.