Asiakas paiskasi nuoren hoitajan hiuksista seinään
Ei tuomiota, ei mitään. Se on ihan ok. Millä muulla alalla tuo olisi ok?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d24cb5be-1fa1-4ee2-82a3-f9a229e3755e
Kommentit (253)
Miten tuota hoitajaa olisi auttanut vaikka olisi rynnäkkökivääri ollut olalla? Ihan vaan kun täällä vähätellään vaikkapa poliisien kohtaamaa väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
up
Vit tuako uppailet pari minuuttia vanhaa lankaa. Jos ei kukaan vastaa niin ei kiinnosta. Ole hyvä ja lopeta. Lapsellista.
Ei kai ketään kiinnosta. Langassa vain lähes 300 kommenttia.
Paiskatkoon vaan me palkataan tilalle uus.
Raha puhuu, ihmisiä riittää uhrattavaksi.
Minä olen hullu ja teen saman päättäjille tai heidän läheisilleen.
Karseaa ja vaativaa työtä. Itsekin olen työskennellyt autistien parissa. Eipä noihin kaikkeista hurjimpiin yksiköihin taideta saada työntekijöitä. Miehiä toki suosivat kun ovat voimakkaampia.
Jos päättäjiä ei kiinnosta hoitajien terveys, ei hullujakaan kiinnosta päättäjien terveys.
Kannattaa varoa pimeällä liikkumista.
Ketjussa on ollut joitakin mielipiteitä, että "autistit ja kehitysvammaiset pitäisi tappaa".
Olisitteko samaa mieltö, jos saatte itse aggressiivisesti käyttäytyvän vammaisen lapsen? Tai lapsenne menee psykoosiin, sairastuu psyykkisesti, ja on siksi väkivaltainen? Päihdeongelmainen? Saa otsalohkokasvaimen, tai muun aivovamnan, joka vaikuttaa käytökseen? Tai äitinne, isänne, isovanhempanne, sisaruksenne sairastuu, joutuu onnettomuuteen, saa dementian tmv. ja muuttuu aggressiiviseksi? Piikille vaan?
Yleensä kyllä työntekijät kehitysvammapuolella koulutetaan AVEKKI- tai MAPA-toimintamalliin, joilla pyritään ennakoimaan väkivaltatilanteita, sekä toimimaan niissä; esim. kiinnipito- ja kuljetusotteet, irtautuminen, maihin vienti ym. tarvittava. Jos tällaista koulutusta ei ole saanut, tulee sellainen vaatia työnantajalta jos työskentelee aggressiivisten asiakkaiden kanssa.
Itsemääräämisoikeus asiakkailla on, mutta se ei tarkoita, etteikö aggressiivista asiakasta saisi rajoittaa. Laki antaa mahdollisuuden kiinnipitämiseen tai lyhytaikaiseen eristämiseen esim. magneettilukon avulla. Jos näistä toimenpiteistä ei olla tietoisia väkivaltaisten asiakkaiden kanssa työskennellessä, osoittaisin jälleen syyttävällä sormella työnantajan puoleen.
Toki erilaisista toimenpiteistä huolimatta väkivaltatilanteita tulee, ne tulee toisinaan täysin ennakoimatta. Toisinaan asiakkaan levottomuus on ennakko-oire, johon voidaan vastata tarvittavalla lääkityksellä, mutta aina ennakkomerkkejä ei ole ja tilanne purkautuu yhtäkkiä esim. lyöntinä johon ei ehdi varautua.
Yksiköissä joissa on aggressiivisia asiakkaita, tulisi aina olla riittävä miehitys. Tarvittaessa niin, että uhkatilanteissa on aina kaksi ohjaajaa/hoitajaa tilanteessa, jolloin väkivaltatilanteen seuraamukset voidaan minimoida.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on ollut joitakin mielipiteitä, että "autistit ja kehitysvammaiset pitäisi tappaa".
Olisitteko samaa mieltö, jos saatte itse aggressiivisesti käyttäytyvän vammaisen lapsen? Tai lapsenne menee psykoosiin, sairastuu psyykkisesti, ja on siksi väkivaltainen? Päihdeongelmainen? Saa otsalohkokasvaimen, tai muun aivovamnan, joka vaikuttaa käytökseen? Tai äitinne, isänne, isovanhempanne, sisaruksenne sairastuu, joutuu onnettomuuteen, saa dementian tmv. ja muuttuu aggressiiviseksi? Piikille vaan?
Periaatteessa kyllä. Ihminen, joka on vaaraksi muille tai ei kykene elämään yhteiskunnan sääntöjen mukaan, on mielestäni poistettava yhteiskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille etälamauttimet ja oikeus käyttää niitä, kun on kyse "asiakkaan" vähän turhankin uhkaavasta käytöksestä, ettei menis siihen pisteeseen, että "asiakas" nakkaa hoitsun seinään, kun ei muuten kykene ilmaisemaan asiaansa.
Tai sitten tuollaiset kullannuppuasiakkaat vanhempiensa tai muiden sukulaistensa riesaksi, niillä eväillä, mitä on.
Uusi työkaveri kertoi juuri edellisestä paikastaan, jossa eräälle asukkaalle tehtiin vaipanvaihto aina vähintään viiden hoitajan voimin. Kiinnipitäjiä piti olla, ettei pesuja tekevä saisi nyrkkiä tai jalkaa kasvoihinsa, ja lisäksi tämä asukas myös sylki ja puri. Aivan sairasta.
Joku tuolla aiemmin ehdotti etälamautinta. Niin sehän olisikin kätevä keino harventaa vanhuksia ja yhteiskunnan kustannuksia. Muistisairas vanhus voi olla yllättävän vahva aggressiivisena, mutta samalla hän on myös vanha ihminen jonka fyysinen kunto ei välttämättä kestäisi etälamautinta.
Jopa tuossa uutisessa kirjoitetaan asiakas. Sairaalassa on potilas, hoivakodissa asukas ja kotihoidossa asiakas. Ei sairaalassa ole mitään asiakkaita.
Tervetuloa vaan kokeilemaan. Moni noin uskoo, kunnes saa itse turpaansa.