Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko aivoissani jokin vikana? Opiskelu on kuluttavaa enkä jaksa montaa tuntia putkeen.

Vierailija
18.10.2022 |

Minulle opiskelu vain on jossain vaiheessa todella vastenmielistä. Väsyn ihan kunnolla.

Esim tänään yritin taas opiskella ja oikein innostuneesti luin ja kirjoitin, kertasin oppimaani ja uusia termejä. Se oli mielenkiintoista ja minulla oli päämäärä kuinka paljon luen teoriaa.
Sitten kahden kolmen tunnin päästä meni täysin mehut vaikka pidin pieniä taukoja välissä.
En todellakaan päässyt tavoitteeseen.
Yritän kohta taas uudelleen, kaupassakin pitäisi jaksaa käydä, tehdä ruokaa jne. Normaalit asiat uuvuttavat.

En vain jaksa enempää. Päätä alkaa särkemään, silmälasitkin on ja näöntarkastus tehty kyllä, kaikki ok. Silti alan voimaan pahoin enkä jaksa enempää, pakko mennä lepäämään.
Helvetti miten ärsyttävää. Haluan olla hyvä ja tietää mutta kun en vain kertakaikkiaan jaksa käyttää aivonystyröitäni tarpeeksi.

Olenko vain erityisen tyhmä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis työelämässä ja opiskelua täytyy tietenkin suorittaa välillä ammatin vuoksi. Ei minulla ole kuluttavaa elämääkään sillä tavalla.

Pelkästään henkisiä vaivoja mutta yritän kuitenkin tarpoa eteenpäin.

En ymmärrä miksi opiskelu ja uuden oppiminen on itselleni niin haastavaa.

Ap

Vierailija
2/23 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Pidäthän töissäkin taukoja ja annat aivojen levätä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva jaksaa opiskella tunteja putkeen. Minäkin saan päänsärkyä oikein ajatteluintensiivisten päivien jälkeen.

Suurin osa ihmisistä opiskelee todella pienissä erissä mutta todella usein. Itsekin sorruin aikaisemmin tuohon mont tuntia putkeen - tapaan kun en ikinä oppinut opiskelemaan. Pänttäsin tunteja, väsähdin täysin, tuli paha mieli ja tunne tyhmyydestä.

Vierailija
4/23 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko, jos pitäisit ikkunaa auki (raitista ilmaa) tai menisit vaikka kirjastoon opiskelemaan? Kirjastossa ei ole ne kodin askareet läsnä ja pystyy jotenkin keskittymään paremmin. Kirjastoon mennessä olen myös suunnitellut itselleni jonkin palkinnon tms, jonka olen sitten ansainnut jos olen saanut jonkun ison tehtävän tehtyä, luettua x määrän kirjaa, tai jotain.

Mulla ainakin harhailee ajatus kotona ja on jotenkin paljon helpompi keksiä tekosyitä miksi ei tarvis tehdä koulujuttuja. Aika usein turvaudun johonkin väsymykseen tai muuhun tekosyyksi, joten siksi tämä kuulosti tutulta, en väitä ettäkö sinä olisit tekosyille altis, mutta minä olen jos olen kotona.

Vierailija
5/23 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3h on pitkä aika suorittaa, tarviiko silmälasitkin ja ei liian kirkas valo. Jos tykkää lukea jotain vapaa-ajalla (ei velvollisuus), siihen ihmisillä voisi mennä monta tuntia.

Vierailija
6/23 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jaksan keskittyä max 30-45 kerrallaan opiskeluun, sen jälkeen pidettävä taukoa, mentävä pienelle kävelylle tms. Muutenkin pelkkä lukeminen alkaa nukuttaa, vähintää joudun alleviivaamaan tärkeitä kohtia/sanoja, mielummin kirjoittamaan lyhyitä muistiinpanoja esim. ranskalaisilla viivoilla. Lisäksi jaksan opiskella lähinnä aamupäivällä, iltapäivällä pitkän tauon jälkeen ehkä pari 30-45 min putkea, mutta illalla se on täysin mahdotonta, paitsi lähiopetuksessa. 

Olen aikoinaan käynyt iltakauppaopistoin töiden jälkeen, sen jälkeen lukenut yliopistossa VM:ksi, joten uskon että ihan normaaliälyinen olen, vaikka opintoihin keskittyminen on usein ollut vaikeaa, jopa sellaisissa aiheissa, jotka oikeasi kiinnostavat, vaikka niihin pystyn kyllä vähän pitemmän aikaa kerralla paneutua. 

Tsemppiä opintoihin!

Vierailija
7/23 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitoksia teille ja että tämä onkin ehkä vika omassa tyylissä opiskella eikä minussa itsessään.

Minä olen yleensäkin aika kärsimätön ihminen, pitäisi katsoa mielummin niin, että hiljaa hyvä tulee kuin ahmia ja tavoitella suurempia päämääriä.

Ajattelin koko teoriapuolen käydä läpi. Ehkä käynkin vielä tänään mutta yritän vain pintapuolisesti enkä niin, että kirjoitan ja hoen jatkuvasti uusia termejä. Vaan menen eteenpäin huolettomammin.

Minulla on kai muistissakin jotain vikaa, joten tavallaan otan paineita oppimisesta aika paljon ja pelkään, että unohdan jos en heti yritä takoa termejä ja niiden merkityksiä päähäni.

No sitten tuo kotona opiskelu. Voi hyvin olla mahdollista, että häiritsee liikaa keskittymistä. Saatan miettiä, mitä kaikkea pitäisi tehdä ja käydä jääkaapilla, vähän siivota välissä. Ainiin ja laskukin piti maksaa jne. Tällaista. Sitten palaan opiskelemaan taas ja alkaa jo väsyttämään niin, että en vain jaksa.

Olen pettynyt itseeni ja mietin, että miten hitossa pääsen taas kiinni aiheeseen.

Ap

Vierailija
8/23 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo siivoukset ja laskun maksut teen siis ns tauolla. Kun pitäisi varmaan vaan yrittää olla ajattelematta juurikaan ja ottaa happea vain.

Ap

Vierailija
9/23 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena opiskelua verrataan hieman liikaa lasten ja nuorten opiskeluun, jolloin on aivan eri tavalla paukkuja istua koulun penkillä se 6-8h. Lapsena ja nuorena aivot ovat vielä kehittyvät ja vastaanottavaisemmat, joskaan tällöin ei tehdä niin monimutkaista ja vaativaa aivotyötä kuin vanhempana. Aikuisen aivot ovat valmiit, mutta prosessointi on perusteellisempaa. Tottavie se verottaa.

Myös itse nopeasti opiskelusta. Ei määräänsä enempää jaksa. Meillä myös yliopistolla luennot ovat keskimäärin sen 1,5h per opiskeltava aine. Omat voimat riittää vaativaan aivotyöhön n. 3h/pvä.

Vierailija
10/23 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisena opiskelua verrataan hieman liikaa lasten ja nuorten opiskeluun, jolloin on aivan eri tavalla paukkuja istua koulun penkillä se 6-8h. Lapsena ja nuorena aivot ovat vielä kehittyvät ja vastaanottavaisemmat, joskaan tällöin ei tehdä niin monimutkaista ja vaativaa aivotyötä kuin vanhempana. Aikuisen aivot ovat valmiit, mutta prosessointi on perusteellisempaa. Tottavie se verottaa.

Myös itse nopeasti opiskelusta. Ei määräänsä enempää jaksa. Meillä myös yliopistolla luennot ovat keskimäärin sen 1,5h per opiskeltava aine. Omat voimat riittää vaativaan aivotyöhön n. 3h/pvä.

Korjaan: Myös itse väsyn nopeasti opiskelusta. 

Vierailija
11/23 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan että pääkoppa ottaa uutta asiaa vastaan noin 45-50 minuuttia, jonka jälkeen vastaanottokyky laskee. Siksi oppilaitoksissa on tauot. Tiedä sitten jos heti perään olisi taas jotain ihan uutta asiaa seuraava tunti, jaksaisiko sellaistakaan monta tuntia. 

Vierailija
12/23 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeletko lukemalla kirjaa, vaiko tietokoneen näytöltä? Tietokoneen näytön tuijotus voi aiheuttaa joillekin ihmisille päänsärkyä ja jopa pahoinvointia.

Vierailija
13/23 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kolme tuntia päivässä taukoineen on ihan hyvä suoritus. Jos sen tekee päivittäin, kyllä siinä edistyy.

Vierailija
14/23 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas olen ihan loppu vaikka opiskelin n. klo 10-15.

Kävin välissä kaupassa, söin ja muutenkin pieniä taukoja. En edes oppinut paljoa, tekstiä vaan oli ihan helvetisti ja välillä kirosin, että miksi ihmisiä täytyy kiusata kaikella turhallakin tiedolla.

Nyt särkee päätä ja väsyttää ihan hirveästi. Huomenna taas uudestaan. Onneksi on vapaata.

Ap

Vierailija
15/23 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on paljon raskaanpaa kuin töissäkäynti ihan kaiken ikäisenä. Huomasin jo aikoinaan, kun valmistuin yliopistosta ja toisen kerran, nyt suoritin myöhemmin aikuisopiskelijana yhden ammattipätevyyden. Työssäkäynti on lepoa ja lomaa opiskeluun verrattuna. Opiskelulla tarkoitan tässä nyt siis aktiivista ja keskittynyttä oikeaa tenttiin lukemista, eikä mitään kurssilla istumista ja ikkunasta uloskatselua, mikä on pikemminkin puuduttavan tylsää.

Vierailija
16/23 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harva jaksaa opiskella muutamaa tuntia pidempään.

Vierailija
17/23 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että tämä kuulostaa kauhealta ja kamalalta mutta jätä puhelin ja some sivuun siksi aikaa kun opiskelet etkä vilkuile vähän väliä niin kuin kaikki muutkin niin et kuormitu niin paljoa ja et väsy niin helposti

Vierailija
18/23 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että tämä kuulostaa kauhealta ja kamalalta mutta jätä puhelin ja some sivuun siksi aikaa kun opiskelet etkä vilkuile vähän väliä niin kuin kaikki muutkin niin et kuormitu niin paljoa ja et väsy niin helposti

En minä opiskelun aikana keskity puhelimeeni tai muuhun dokumenttiin kun opiskeluihin.

Ajatukset saattaa harhailla turhautuneisuudesta mutta muuten kyllä keskityn ja yritän opiskella, takoa päähän ja tsempata itseäni.

Todellakin käy työstä. Olen aina ajatellut, että olen vain tyhmä ja lannistunut, kaikki mistä olen päässyt läpi hyvin arvosanoin on säkää, tuuria vain. Siltä minusta edelleen tuntuu. Että mä vihaan tätä suoritusyhteiskuntaaa.

Ap

Vierailija
19/23 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kolme tuntia päivässä taukoineen on ihan hyvä suoritus. Jos sen tekee päivittäin, kyllä siinä edistyy.

nuoret opiskelee monia tunteja pääsykokeisiin jotta pääsevät eikä aina ei edes pääse mutta jos toisella, kolmannella kerralla ja joku ei pääse koskaan tiettyyn paikkaan

Vierailija
20/23 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kämppis aikoinaan luki ylppäreihin monta tuntia päivässä liki koko lukuloman ajan. En tajua miten se pystyi siihen ja mitä se edes luki niin paljon. Minä ite en lukenut joka päivä ja jos luinkin, niin muutaman tunnin vaan. Kirjoitin E:n, kämppis M:n. Ei se määrä vaan laatu :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme