Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Se sairauslomalainen voisi tehdä vaikka paperitöitä"

Vierailija
18.10.2022 |

Näin näkee palstalla usein kirjoitettavan. Mistä se työnantaja repii niitä sairauslomalaisille osoitettuja työtehtäviä? Miten esimerkiksi keittiöapulainen suoriutuisi toimistotöistä ja päinvastoin? Miksi ylipäätään tarvitaan peruskoulun jälkeen mitään koulutusta, jos kuka tahansa voi tehdä kenen tahansa työtehtäviä?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi niin, että kysyin osastonhoitajalta korvaavaa työtä, kun oma työni oli erittäin hankalaa silloisen vaivani kanssa.

En ollut sairauslomalla. Oh sanoi, että mene lääkäriin, jos olet kipeä.

Menin oman kaupunkini terkkariin seur aamuna ja kerroin vaivani ja myös sen, että olin tarjoutunut muihin tehtäviin, joita olisi kyllä ollut. Lääkäri ihmetteli ja sanoi, että kirjoitanpa sitten 2 viikkoa lomaa.

Oli kaiken lisäksi hiihtolomat alkamassa ja porukka lomalla ja varmaan oh kiitteli omaa fiksuuttaan.

T.hoitsu evp

Vierailija
22/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi niin, että kysyin osastonhoitajalta korvaavaa työtä, kun oma työni oli erittäin hankalaa silloisen vaivani kanssa.

En ollut sairauslomalla. Oh sanoi, että mene lääkäriin, jos olet kipeä.

Menin oman kaupunkini terkkariin seur aamuna ja kerroin vaivani ja myös sen, että olin tarjoutunut muihin tehtäviin, joita olisi kyllä ollut. Lääkäri ihmetteli ja sanoi, että kirjoitanpa sitten 2 viikkoa lomaa.

Oli kaiken lisäksi hiihtolomat alkamassa ja porukka lomalla ja varmaan oh kiitteli omaa fiksuuttaan.

T.hoitsu evp

Kerrankin fiksu esimies, joka ymmärsi, että sairaana vaan kuormittaa töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä näin sanotaan siis?

Enpä olisi yhdessäkään työpaikassa kyennyt hoitamaan paperitöitä.

Olisin jotenkin ruvennut hoitamaan yrittäjän omia asioita, vaikka olin vain myymälässä töissä? Olisin hypännyt puutarhatyöntekijästä/kokoonpanijasta/siivoojasta/keittiöapulaisesta/koulunkäyntiavustajasta/asfalttityömaan liikenteenohjaajasta jne. jonnekin firman virastoon?

No, joissain paikoissa toki sain työkseni myös tiekkarilla tehtäviä työnkuvaani kuulumattomia töitä, koska havaittiin että osaan kaikenlaista.

Vierailija
24/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisikohan ihan vaan suosiolla pitää ne sairauslomat. Siinähän menee koko työyhteisö sekaisin, kun jatkuvasti pitäisi olla sumplimassa, kuka tekee mitäkin. Yrityksiä ehtii mennä nurin, kun sairaita koulutetaan eri työtehtäviin. Ja mites jos ei ole vaadittavia lupakortteja, näitäkin tarvitaan tietyissä ammateissa. Ei ole ihan niin yksinkertaista kuin jotkut luulee.

Oletko ymmärtänyt ettei puhuta siitä kun joku on saikulla flunssan takia? Vai onko teillä jatkuvasti porukkaa pitkillä saikuilla? Mitä niille kaikille jatkuvasti käy? Toivottavasti ei työpaikalla.

Vierailija
25/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin jotenkin ruvennut hoitamaan yrittäjän omia asioita, vaikka olin vain myymälässä töissä? Olisin hypännyt puutarhatyöntekijästä/kokoonpanijasta/siivoojasta/keittiöapulaisesta/koulunkäyntiavustajasta/asfalttityömaan liikenteenohjaajasta jne. jonnekin firman virastoon?

No, joissain paikoissa toki sain työkseni myös tiekkarilla tehtäviä työnkuvaani kuulumattomia töitä, koska havaittiin että osaan kaikenlaista.

Valitse toisenlaisia esimerkkejä, niin saattaa löytyäkin ammatteja, joista osasta työtehtävistä voi suoriutua myös puolikuntoisena. Kuvittelisin puheterapeutin, pastorin, nuorisotyön ohjaajan tai kodinkonemyyjän suoriutuvan osasta työtehtäviään myös käsi paketissa, vaikka kaikki hommiin ei taipuisikaan.

Vierailija
26/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun töissä ei ole papereita näkynyt aikoihin, kaikki tehdään tietokoneella.

Vierailija
27/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkäri antaa sairaslomaa, niin työnantaja ei todellakaan yksipuolisesti voi sitä kumota. Ei työnantaja päätä kenenkään työkykyä.

Meillä työterveys on yhteydessä työnantajaan, onko korvaavaa työtä heillä tarjota. Työnantaja ei sitä yksin päätä, vaan lääkäri katsoo, että esim. selkävaivainen pystyy jotakin työtä tekemään.

Vierailija
28/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisikohan ihan vaan suosiolla pitää ne sairauslomat. Siinähän menee koko työyhteisö sekaisin, kun jatkuvasti pitäisi olla sumplimassa, kuka tekee mitäkin. Yrityksiä ehtii mennä nurin, kun sairaita koulutetaan eri työtehtäviin. Ja mites jos ei ole vaadittavia lupakortteja, näitäkin tarvitaan tietyissä ammateissa. Ei ole ihan niin yksinkertaista kuin jotkut luulee.

Oletko ymmärtänyt ettei puhuta siitä kun joku on saikulla flunssan takia? Vai onko teillä jatkuvasti porukkaa pitkillä saikuilla? Mitä niille kaikille jatkuvasti käy? Toivottavasti ei työpaikalla.

Nimenomaan puhun muista kuin flunssan takia pidettävistä sairauslomista. Kaikki sairauslomat ei myöskään ole tapaturman aiheuttamia. Pienessä työyhteisössä parikin yhtäaikaista pitempää sairauslomaa laittaa pakan sekaisin.

Vierailija
29/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla murtui töistä kävellessä nilkasta kolme luuta. Minä luulin nilkan vain nyrjähtäneen ja kävin vielä lähikaupassakin (n. 150 m) kävellen, oli viikonloppu tulossa ja pakko hakea ruokaa. Seuraavana aamuna menin lääkäriin ja jalka kipsattiin kolmeksi viikoksi. Sairauslomalle jäin. Kun menin töihin pomoni haukkui minut julkisesti palaverissa, ja sanoi, että olisi pitänyt tulla töihin, koska toimistotyö. Siis jälkikäteen tämän ilmoitti, typerä akka. Minä kävelin kainalosauvoilla, joiden käyttö oli vaikeaa kun minulla on ollut vaikea solisluumurtuma ja käsi on heikko.

Sit tää esimiesakka itse kiipeili kotonaan jouluvaloja huteran tuolin päältä ja putosi ja käsi poikki. Arvatkaapa tuliko töihin vaikka työkaveri ilmoitti, että hän voi kuljettaa työmatkat. Kerran kävi pakolliset asiakirjat allekirjoittamassa. Oli vissiin hänelle eri säännöt.

Vierailija
30/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla murtui töistä kävellessä nilkasta kolme luuta. Minä luulin nilkan vain nyrjähtäneen ja kävin vielä lähikaupassakin (n. 150 m) kävellen, oli viikonloppu tulossa ja pakko hakea ruokaa. Seuraavana aamuna menin lääkäriin ja jalka kipsattiin kolmeksi viikoksi. Sairauslomalle jäin. Kun menin töihin pomoni haukkui minut julkisesti palaverissa, ja sanoi, että olisi pitänyt tulla töihin, koska toimistotyö. Siis jälkikäteen tämän ilmoitti, typerä akka. Minä kävelin kainalosauvoilla, joiden käyttö oli vaikeaa kun minulla on ollut vaikea solisluumurtuma ja käsi on heikko.

Sit tää esimiesakka itse kiipeili kotonaan jouluvaloja huteran tuolin päältä ja putosi ja käsi poikki. Arvatkaapa tuliko töihin vaikka työkaveri ilmoitti, että hän voi kuljettaa työmatkat. Kerran kävi pakolliset asiakirjat allekirjoittamassa. Oli vissiin hänelle eri säännöt.

Niin sitä raakutaan, kunnes sattuu omalle kohdalle. Jalka paketissa on hankala liikkua työmatkat, varsinkin jos ei saa koko painolla varata. Olisit tehnyt oikeusjutun, esimies ei saa puhua työntekijän sairauslomasta muiden kuullen ja itse olin lähtenyt moisen kohtelun jälkeen koko työpaikasta välittömästi.

Vierailija
31/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko ottaa asioista selvää. Työnantaja voi näyttää korvaavaa työtä sairaslomalle, sairasloma ei välttämättä meinaa kotona makoilua, sen päättää työnantaja.

Vierailija
32/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitse toisenlaisia esimerkkejä, niin saattaa löytyäkin ammatteja, joista osasta työtehtävistä voi suoriutua myös puolikuntoisena. Kuvittelisin puheterapeutin, pastorin, nuorisotyön ohjaajan tai kodinkonemyyjän suoriutuvan osasta työtehtäviään myös käsi paketissa, vaikka kaikki hommiin ei taipuisikaan.

Niin no, nämä ovatkin niitä töitä joita olen tehnyt. Pointti oli se, ettei kaikissa paikoissa nyt ole niitä korvaavia työtehtäviä, ja jos nyt onkin, niin ei sitä erikoisliikkeen myyjän tehtävistä hypätä hoitamaan omistajan paperitöitä.

Vierailija
33/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko ottaa asioista selvää. Työnantaja voi näyttää korvaavaa työtä sairaslomalle, sairasloma ei välttämättä meinaa kotona makoilua, sen päättää työnantaja.

Kannattaisiko ymmärtää, että tämä on keskustelupalsta ja eri asioista saa keskustella. Miksi edes lääkäreitä on, jos työnantaja päättää, kuinka sairas työntekijä on? Minun työpaikalla esmerkiksi niitä korvaavia töitä ei ole. Ei työnantajakaan mikään jumala ole.

Vierailija
34/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sitä raakutaan, kunnes sattuu omalle kohdalle. Jalka paketissa on hankala liikkua työmatkat, varsinkin jos ei saa koko painolla varata. Olisit tehnyt oikeusjutun, esimies ei saa puhua työntekijän sairauslomasta muiden kuullen ja itse olin lähtenyt moisen kohtelun jälkeen koko työpaikasta välittömästi.

Niin olisi pitänyt, mutta en jaksanut, sitten masennuin oikein huolella (en yksin tuosta) ja elämä meni sekaisin moneksi vuodeksi.

Vierailija
35/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla työnantaja.

Vierailija
36/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähtisin työpaikasta, jossa minua vaadittaisiin kouluttautumaan aivan eri alalle sairauden vuoksi. En rakasta työpaikkaa ja pomoja, vaan työtä, jota teen.

Vierailija
37/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinustako ei saa kyseenalaistaa mitään?

Vierailija
38/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmassa saa jäädä esimerkiksi sairaan lapsen kanssa kotiin (yli 10.v) ja jos ei halua palkatonta niin voi tehdä paperitöitä. Ei tietenkään joka viikko mutta silloin harvoin kuin näitä sattuu.

Työkaverilla astui kesällä naulan päälle, kyllä hän mökiltä käsin teki 3 viikkoa pomon töitä ja pomo tuurasi häntä. Ei tietenkään mitään palkkoja laske tai muiden työntekijöiden tietoihin pääse käsiksi vaan suunnittelua, mainontaa yms.

Eri asia on sitten flunssasta yms. johtuvat sairaudet jolloin koko kunto on heikko.

Vierailija
39/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt noin kirjoitettavan. Olen itse kirjoittanut, että lääkärinlausunto on vain asiantuntijalausunto eikä työnantajan tarvitse sitä noudattaa (fakta) ja että on mahdollista, että sairauslomallakin voi tehdä jotain korvaavia tehtäviä.

Paperitöistä en ole puhunut yhtään mitään.

Melkein oikein.

Jos työterveyslääkäri on tietyllä koodilla kirjoittanut sairasloman niin esimieskään ei pysty sitä kumoamaan.

Mutta sitten on tietyn tyyppiset sairaslomat missä yleensä työterveyslääkäri itse katsoo, että sen voi tehdä korvaavana työnä ja ne on tietyllä omalla koodilla, että soveltuu korvaavaksi työksi niin esimies saa tarjota korvaavaa työtä. Jos työpaikalta ei löydy soveltavaa työtä niin yleensä vaihtoehdoksi jää vain se, että joutuu jäämään kotia. Yksikään fiksu esimies ei ota sitä riskiä, että jos työntekijä on sairaslomalla ja on määrännyt tekemään työtä mikä saattaa pahentaa paranemis prosessia niin edessä on kalliit oikeudenkäyntikulut korvauksineen kaikkineen jos työntekijän vamma tai sairaus pahenee määräyksen myötä. Voidaan puhua useista sadoista tuhansista.

Vierailija
40/42 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin riippuu sairasloman syystä, voiko tehdä mitään työtä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi