Paljonko lääkäri voi kirjoittaa kerralla sairaslomaa esim masennuksen takia?
Voiko olla että kerralla tulee jopa 2 kuukautta?
Kommentit (20)
Riippuu vaikeusasteesta ja siitä onko ensimmäinen sairasloma. Yleensä aluksi kirjoitetaan lyhyempiä pätkiä esim 1kk. Tilanteen pitkittyessä yli 6 kuukauttakin ihan mahdollista. Toki joku psykoosi tai vastaava voi aiheuttaa kerralla heti pidemmän sairasloman.
Masentunut tuskin täällä kyselee paljonko saa saikkua.
Itse sain muistaakseni 2 viikkoa alkuun, mutta mulle luvattiin että tulen saamaan enemmän
Perussaikku taitaa olla 2 - 4 viikkoa. Erityisesti jos on kirjoilla sairaalassa, voi kyllä tulla hyvinkin se 2 kk.
Kahden viikon pätkissä itse sain. Sitten aina tapaaminen ja keskustelu lääkärin kanssa jne.
A-todistuksella lääkäri voi,
pystyy määrämään sairaslomaa 60 päivää.
B-todistuksella 300 päivää, mutta silloin haetaan jo osa-tai kokoaikaista työkyvyttömyys eläkettä.
Alussa pari viikkoa kerrallaan. Siitä ne sitten piteni vähitellen. Kuntoutustukea haettiin aina noin puoleksi vuodeksi kerrallaan.
Kuukauden, mutta kun 3 viikon jälkeen sanoin että ahdistaa työkavereiden puolesta, kun joutuivat tekemään minunkin hommani niin kirjoitti uudet 4 viikkoa 😳. Tämän jälkeen en enää mennyt mihinkään jälkikeskusteluihin ja kirjallisella suostumuksella sain mennä töihin kuuden viikon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain muistaakseni 2 viikkoa alkuun, mutta mulle luvattiin että tulen saamaan enemmän
Ja tilanne oli sinänsä jännä kun mut lähestulkoon pakotettiin sairauslomalle, koska taistelin vastaan etten halua jäädä. Kuitenkin mut saatiin vakuuttuneeksi siitä että kyllä mun pitäisi jäädä kun oon niin huonossa jamassa.
Ilman sairaala reissua, kukaan lääkäri ei kirjoita masennuksesta kahden kuukauden sairaslomaa.
Täytyy olla vahvat perusteet noin pitkälle sairaslomalle.
Ja sairaan on oltava koko ajan avohoidossa, ellei ole potilaana osastolla, psykiatrisessa sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Masentunut tuskin täällä kyselee paljonko saa saikkua.
Sinä tuskin olet ollut masentunut.
Miksi ei kyselisi?
Masennuskin on sellainen, että siihen ei muu auta kun oma itse. Ei se sillä saikkutodistuksella parane. Sen kun saa, siinä on hyvä aika miettiä mistä se masennus johtuu ja mitä itse voi tehdä sen eteen. Toki jos ei mitään tee, voi niitä paperilappuja hakea uudestaan.
Oma masennukseni johtui silloisesta miesystävästä. Sen heitin elämästäni, niin sain lopetettua masennuslääkityksenkin pikkuhiljaa. Paras päätös ikinä!!
Vierailija kirjoitti:
A-todistuksella lääkäri voi,
pystyy määrämään sairaslomaa 60 päivää.B-todistuksella 300 päivää, mutta silloin haetaan jo osa-tai kokoaikaista työkyvyttömyys eläkettä.
Turha alapeukuttaa.
Asian voi lukea ihan Kelan sivuilta ja muualta netistä, jossa on faktaa asiasta.
Eri-
Vierailija kirjoitti:
Ilman sairaala reissua, kukaan lääkäri ei kirjoita masennuksesta kahden kuukauden sairaslomaa.
Täytyy olla vahvat perusteet noin pitkälle sairaslomalle.
Ja sairaan on oltava koko ajan avohoidossa, ellei ole potilaana osastolla, psykiatrisessa sairaalassa.
Sain muistaakseni 6 viikkoa ja siihen perään oli vielä yksi lomaviikko. Sen jälkeen vielä jatkettiin pari viikkoa. Olisin saanut enemmänkin, halusin töihin. Tästä on kohta vuosi aikaa, en ole jäänyt uudestaan. Minun masennukselleni oli selkeä syy, ei siis epämääräinen ahdistus vaan tilanne, joka aiheutti masennuksen/ahdistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Sain muistaakseni 6 viikkoa ja siihen perään oli vielä yksi lomaviikko. Sen jälkeen vielä jatkettiin pari viikkoa. Olisin saanut enemmänkin, halusin töihin. Tästä on kohta vuosi aikaa, en ole jäänyt uudestaan. Minun masennukselleni oli selkeä syy, ei siis epämääräinen ahdistus vaan tilanne, joka aiheutti masennuksen/ahdistuksen.
Samasta syystä saikun pitäisi jatkua katkeamattomana loman yli, eikä loman jälkeen jatketa. Vai otitko masennuksesta sitä lomaa siihen väliin?
Vierailija kirjoitti:
Masennuskin on sellainen, että siihen ei muu auta kun oma itse. Ei se sillä saikkutodistuksella parane. Sen kun saa, siinä on hyvä aika miettiä mistä se masennus johtuu ja mitä itse voi tehdä sen eteen. Toki jos ei mitään tee, voi niitä paperilappuja hakea uudestaan.
Oma masennukseni johtui silloisesta miesystävästä. Sen heitin elämästäni, niin sain lopetettua masennuslääkityksenkin pikkuhiljaa. Paras päätös ikinä!!
Tuo on varmasti totta. Itsellä olisi omassa elämässä paljon muutettavaa että menisi monet asiat uusiksi. Kaikkeen ei voi kuitenkaan vaikuttaa ja muuttaa. Minun masennus johtuu tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä saikun pitäisi jatkua katkeamattomana loman yli, eikä loman jälkeen jatketa. Vai otitko masennuksesta sitä lomaa siihen väliin?
Sairauslomaa se oli koko ajan, mutta jatkettiin tarkoituksella tuon loman yli.
Ei voi.