Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lämmin vesi vie eniten energiaa

Vierailija
17.10.2022 |

Vaikkei ensimmäisenä tulisi ajatelleeksi, lämpimällä vedellä lotraamiseen tuhlaantuu eniten energiaa.

Vedenkäytössä nimenomaan lämmittäminen vie paljon energiaa, ja siksi on oleellista välttää lämpimän veden tuhlaamista.

Kylmää vettähän täällä Suomessa riittää, mutta veden lämmitys on se, mikä vedenkulutuksessa maksaa ja on epäekologista, hän huomauttaa.

Eniten lämmintä vettä ja sen myötä energiaa kuluu suihkussa. Siksi olisi tärkeää sulkea hanat aina esimerkiksi saippuoinnin ajaksi.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta riippuu siitä millä vesi lämpiää

Niinkö? Millä muulla sen voi lämmittää kuin energialla?

Ap:n kopioima teksti on IS:n jutusta sähkön käytöstä. Itse asun kaukolämpötalossa, joten esimerkiksi jutun kovemmat linkouskierrokset lisää minun sähkön kulutusta, kun kaukolämpökulut jakaantuvat taloyhtiötasolla vastikkeisiin. Lämmin vesi ei tule sähköllä lämmitetystä huoneistokohtaisesta kuumavesivaraajasta, vaan taloyhtiön lämpökeskuksessä lämpiävänä.  

Eikö kerrostalossa ole siis mitään eroa kustannusten kannalta käyttääkö kuumaa vai kylmää vettä?

Oikeestaan ei silloin jos ei ole huoneistokohtaista vesimittaria. Koska kun yks asukas säästää, toinen lutraa hänenkin edestään. Hyöty on nolla. Kerros- ja rivitaloissa kaikki maksaa halusivat tai ei, mut samalla säästeliään asukkaan ratkaisut on hyödyttömiä. Tästä samasta syystä vastikkeet nousevat talven aikana hillittömästi.

Vierailija
22/31 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kopioima teksti on IS:n jutusta sähkön käytöstä. Itse asun kaukolämpötalossa, joten esimerkiksi jutun kovemmat linkouskierrokset lisää minun sähkön kulutusta, kun kaukolämpökulut jakaantuvat taloyhtiötasolla vastikkeisiin. Lämmin vesi ei tule sähköllä lämmitetystä huoneistokohtaisesta kuumavesivaraajasta, vaan taloyhtiön lämpökeskuksessä lämpiävänä.  

Eikö kerrostalossa ole siis mitään eroa kustannusten kannalta käyttääkö kuumaa vai kylmää vettä?

Lämmityskustannusten kannalta on eli kaukolämpökodissa kaukolämpömaksu nousee, jos käytetään paljon kuumaa vettä. Sähkönkulutukseen se ei sitten vaikuta mitenkään, koska sitä lämmintä vettä ei lämmitetä sähköllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän riitä, että vihreät palelevat suihkussa. Me muut voimme jatkaa elämäämme kuten ennenkin.

Älisijät säästävät vähiten. Eikö muka kasvi lämpölamput kuluta sähköä. Se "terveys" heinä ei kylmässä kasva.

Vierailija
24/31 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämmityskustannusten kannalta on eli kaukolämpökodissa kaukolämpömaksu nousee, jos käytetään paljon kuumaa vettä. Sähkönkulutukseen se ei sitten vaikuta mitenkään, koska sitä lämmintä vettä ei lämmitetä sähköllä.

Ja kerrostalossa maksat sitten nousevana yhtiövastikkeena tai vesimaksuna myös sen naapurin lutraamisen, vaikka itse säästäisit. Toki vielä enemmän ne maksut nousevat, jos itsekin lutraat. Ihan sama, mikä kustannus sen veden lämmittämisen takia nousee. Mutta edelleenkään, sähkönsäätövinkiksi tuosta lämpimän veden käytön rajoittamisesta ei ole kuin niissä kodeissa, jossa vesi lämmitetään sähköllä.

Vierailija
25/31 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin menee enemmän talon lämmitykseen. Tietysti ehkä per käytetty minutti veteen menee enemmän, mutta sen käyttöajathan ovat superlyhyitä.

Vierailija
26/31 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeestaan ei silloin jos ei ole huoneistokohtaista vesimittaria. Koska kun yks asukas säästää, toinen lutraa hänenkin edestään. Hyöty on nolla. Kerros- ja rivitaloissa kaikki maksaa halusivat tai ei, mut samalla säästeliään asukkaan ratkaisut on hyödyttömiä. Tästä samasta syystä vastikkeet nousevat talven aikana hillittömästi.

Ei ne hyödyttämiä ole. Niissä vain hyöty ei sada puhtaasti omaan laariin, vaan yhden säästäväisyydestä hyötyvät nekin, jotka eivät muuta tapojaan, ja sille säästäväiselle tulee vain osa hyödystä (esim. 7 asunnon rivarissa vain 1/7, jos ainoana vähentää kulutustaan).

Vierailija
27/31 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän riitä, että vihreät palelevat suihkussa. Me muut voimme jatkaa elämäämme kuten ennenkin.

Älisijät säästävät vähiten. Eikö muka kasvi lämpölamput kuluta sähköä. Se "terveys" heinä ei kylmässä kasva.

Eikä kuivassa eli se v- a l .e h -lu jatkuu

-------------------------------------------

N-luokan luolajuntti joka sanoi v BCE , before common era, 14 000 ettei se ilmasto lämpene ja sitten kannas, Beringin KANNAS,  Aasi8an ja Ämerikan välillä täytyikin vedellä veden noustessa 140 metriä. Vihreät peittelevät totuutta siitä että vedenpaisumus on totta! Kreetalla N-luolamies sukelsi kivettyä tietä pitkin 5 metrin syvyydessä. 

Vierailija
28/31 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en säästä lämpimän veden käytöstä. Asun isossa rivitaloyhtiössä, jossa  kaukolämpö ja asuntokohtaiset energiamittarit. Asukas maksaa siitä, mitä kuluttaa. Niin lämmityksessä kuin lämpimässä vedessäkin. Mulla on yksi taloyhtiön pienimmistä energialaskuista. En pidä siitä, että asunnossa sisällä on "hellelukemat". Viihdyn viileämmässä. Mulle riittää oikein hyvin alakertaan 19 astetta ja yläkertaan 20 astetta. Sähkölaskuistakin suurimmat mulla on aina kesäisin, kun yritän pitää helteillä asuntoni riittävän viileänä sähköllä toimivilla viilennyslaitteilla. 

Vierailija
29/31 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on parempi kun ihan jokainen nyt energiakriisin aikana ei lotraa kuumalla vedellä. Asuu sitten omakoti-, rivitalo- tai kerrostalossa. Unohdetaan se minä minä asenne ja ruvetaan ajattelemaan että me.

Vierailija
30/31 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin menee enemmän talon lämmitykseen. Tietysti ehkä per käytetty minutti veteen menee enemmän, mutta sen käyttöajathan ovat superlyhyitä.

Mulla nyt menee sähköenergiaa eniten jää/pakastinkaappiin ja pakastimeen. Päiväkulutus 3,5-4 kWh/pvä.

Vierailija
31/31 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse laskenut lämpimän veden lämpötilan yöksi 30 asteeseen, aamulla nostan sen kuuteenkymppiin. En tiedä, säästääkö tämä yhtään öljyä, (mulla on öljylämmitys), koska kuluuhan energiaa enemmän sitten siihen, kun se nostaa sen lämpötilan kolmestakympistä kuuteenkymppiin. Onko tietäviä linjoilla, olisi hauska tietää?

Ja joo, tiedän, että veden lämmön pitää olla vähintään 50 astetta, ettei pääse mikrobit elämään, mutta mulla siis päiväsaikaan on se 60 astetta, joten oletan, että ne sitten kuolee.