Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaikki maailman tieto on netissä jokaisen ulottuvilla" - vinkatkaa kiinnostavimmat sivustot samoihin sivuihin urautuneelle

Vierailija
16.10.2022 |

Kansallisarkistot, kirjastot, taidemuseot... mitä kaikkea kiinnostavaa netistä löytyy helposti? Vinkkaa suosikkisi iltalehti-hesari-av-yle -kierteeseen eksyneelle. Faktat kiinnostaa, taide, tiede, historia, valokuvat, mielenkiintoiset ihmiset, viisaus ja sivistys. Silti en osaa oikein lähteä etsimään. Tulkoon ketjusta pitkä kuin mikä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta Virallisesta Lehdestä löytyy kaikkea kiinnostavaa tirkistelynhaluisille

Vierailija
4/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos englantia osaat, niin The Guardianin nettisivut. Britti- ja globaaliasiaa, myös kulttuuria.

Vierailija
5/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkän linkin sijaan olisi myös kiva tietää mitä se koskee. Hienoja esimerkkejä oli esim. 1800-luvun (?) Turun digitaalinen rekonstruktio ja jossain italialaisessa museossa "seikkailin" korona-aikana. Hiljattain myös vasta älysin, että Hesarin KAIKKI (?) ilmestyneet numerot löytyy digimuodossa. Herraisä mikä kiinnostava aarreaitta! Ap

Vierailija
6/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://scholar.google.com/

Scholar on tutkimusartikkelien hakukone, eli jos olet kiinnostunut jostain aiheesta niin googlen puolelta löydät siitä uutiset, somet, ihmisten löpinät yms. mutta scholarin puolelta löydät siitä tutkimuksen. Kaikki tutkimus ei ole avointa joten voit törmätä valitettavasti maksumuuriin. Toisaalta jos joku artikkeli kiinnostaisi ihan valtavasti niin oma kokemukseni on että ihan globaalisti tutkijat mieluusti lähettävät sähköpostitse kopion jos ovat vielä alalla ja saavutettavissa.

Vierailija
7/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://scholar.google.com/

Scholar on tutkimusartikkelien hakukone, eli jos olet kiinnostunut jostain aiheesta niin googlen puolelta löydät siitä uutiset, somet, ihmisten löpinät yms. mutta scholarin puolelta löydät siitä tutkimuksen. Kaikki tutkimus ei ole avointa joten voit törmätä valitettavasti maksumuuriin. Toisaalta jos joku artikkeli kiinnostaisi ihan valtavasti niin oma kokemukseni on että ihan globaalisti tutkijat mieluusti lähettävät sähköpostitse kopion jos ovat vielä alalla ja saavutettavissa.

Itse käytän englanniksi mutta suomeksikin heittämällä ihan arvalla jotain toisiinsa liittymättömiä hakusanoja voi löytää kaikkea hauskaa esim keskiaikainen rikollisuus tuottaa sanoina tutkimusta fantasiamaailman kehittämisestä roolipeliin, metallinpaljatustutkimuksen historiaa gotlannissa yms

https://scholar.google.com/scholar?hl=fi&as_sdt=0%2C5&q=keskiaikainen+r…;

Vierailija
8/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finna.fi

Arkisto- ja museoaineistoa, mm. vanhoja lyhytfilmejä, mainoksia, elokuvia, museoesineistöä...

Vierailija
9/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiede- lehti e-kirjaston kautta.

Olen juuri tuollainen urautunut mutta pelastun koska olen luonnontieteilijä. Usein otan esimerkiksi hakuun jonkin asian josta opiskeluaikoina jäi epäselvyyksiä. Kun katsoo muiden maiden yliopistojen luentoja aiheista niin näkee että aiheet useimmiten käsitelty PALJON kevyemmin kuin Suomessa yliopistossa- luonnontieteissä jopa amerikkalaiset huippuyliopistot raapaisevat vain pintaa verrattuna suomeen- tuntuu että heillä ja muualla vasta tohtori taso on suomalaista maisteritasoa.

Tieto on netissä ja monista asioista löytyy hyvin havainnollistava luentoja ja tutkimuksia.

Itse aina tylsistyneenä alan tutkia asioita hakusanoilla

Aina uudelleen palaan muutamiin luonnonilmiöihin, tutkin gruduja ja väitöskirjoja- katselen luentoja maailman yliopistoista

Vierailija
10/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiede- lehti e-kirjaston kautta.

Olen juuri tuollainen urautunut mutta pelastun koska olen luonnontieteilijä. Usein otan esimerkiksi hakuun jonkin asian josta opiskeluaikoina jäi epäselvyyksiä. Kun katsoo muiden maiden yliopistojen luentoja aiheista niin näkee että aiheet useimmiten käsitelty PALJON kevyemmin kuin Suomessa yliopistossa- luonnontieteissä jopa amerikkalaiset huippuyliopistot raapaisevat vain pintaa verrattuna suomeen- tuntuu että heillä ja muualla vasta tohtori taso on suomalaista maisteritasoa.

Tieto on netissä ja monista asioista löytyy hyvin havainnollistava luentoja ja tutkimuksia.

Itse aina tylsistyneenä alan tutkia asioita hakusanoilla

Aina uudelleen palaan muutamiin luonnonilmiöihin, tutkin gruduja ja väitöskirjoja- katselen luentoja maailman yliopistoista

Olipa kiva tuo alempi video.

Näin sitä vaan opitaan ja sivistytään vauvapalstalla ja niin päteviä nuoria

N82, mummo, kiinnostunut kaikesta

Vierailija
12/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia.

Vierailija
13/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän normaaleja nettisivuja enää juuri tehdä... kaikki on hektistä somehöttöä.

Vierailija
14/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän normaaleja nettisivuja enää juuri tehdä... kaikki on hektistä somehöttöä.

Itse asiaa tärkeämmäksi on noussut kuka sen sanoo.

Vierailija
15/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.youtube.com/c/mitocw/videos

Täältä voi löytää hyviäkin luentoja ihan ilmaiseksi

Vierailija
16/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

google scholar, BMJ, eri maiden lehdet ( varsinkin diktatuurien ja eri suljettujen kultturien, missä ei ole sananvapautta), sitten ihan keskustelupalstat jos eri maiden. Mua ainakin kiinnostaa miten eri maailmassa ihmiset elää, ja miten itsestään selvyytenä vaikka suomessa pidetään itsemääräämisoikeutta. Lueskelen mm. Afrikan lehdistöä, siellä on ongelmana jos poliitikon 6. vaimo näyttää 13 vuotiaalta, vaikka hän todistaa vaimon olevan 15 vuotias. Eli 6. vaimo on normaalia, sekä se että 15 vuotias on ok....Samoilla palstoilla on meilenkiintoisia keskusteluja. 

Reddit, glassdoor, quara tms. löytyy tosi randomia juttua joka sitten ohjaa ottamaan lisää selvää milloin mistäkin - google scholar siinä vaiheesssa. 

Vierailija
18/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ursa.fi

Birdlife.fi

BBC.com

SVT.se

Vierailija
19/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odyssey-dokkarit YouTubesta:

Vierailija
20/21 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agricola: uutisia, kirja-arvosteluja ynnä muuta humanistisilta aloilta. Esimerkiksi tietosanomat https://agricolaverkko.fi/tietosanomat/ .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi