Mastiffi tappoi pienemmän koiran ja vahingoitti ihmisiä Ylöjärvellä
Mastiffi-rotua oleva koira onnistui karkaamaan kotoaan ja hyökkäämään ohikulkijoiden kimppuun perjantai-iltana Ylöjärvellä.
Tilannetta todistanut Ilta-Sanomien lukija kertoo mastiffin käyneen kiinni ohikulkumatkalla olleeseen toiseen, pienempään koiraan. Pienempi koira kuoli tilanteessa, lukija kertoo.
Samassa rytäkässä loukkaantui myös ainakin kaksi ihmistä. Paikalle saapui ambulanssi ja ainakin toisen henkilön vammat olivat sitä laatua, että hän tarvitsi hoitoa. IS
Miksei tästä saa keskustella? Edellinen avaus poistui lähes heti.
Kommentit (1190)
Vierailija kirjoitti:
Koirarotukiellon kannattajat - mitä rotuja kieltäisitte ja kuinka tätä kieltoa valvottaisiin?
Kuinka nämä kiellot ovat toimineet niissä maissa, jossa ne ovat voimassa?
Itse olen bull-rotuisen koiran omistaja ja toivon, että tulisi jotain säädöksiä jotka tehoaisivat. Nämä itsekritiikkömät perseilijät pilaavat monen elämän ja ympäristön viihtyvyyden ja turvallisuuden.
Hyvin toimivat, viranomaiset valvovat. Ei ole mitään syytä miksei Suomessakin kiellettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin on poliitiikan ja lain ammattilaisia. Tehkää nyt joku heti ja nyt kansalaisaloite näiden rotujen kieltämiseksi! Oikeasti. En uskalla enää itsekään antaa lapseni viedä mäyräkoiraamme ulos lähistök amaataffien takia
Mikä estää sinua itseäsi luonnostelemasta aloitetta? Vai odotatko että muut tekevät sen puolestasi.
Turhaan ehdottelet. Tommosia noi puskastahuutelijat ovat. Syyttävät muita, kun nämä eivät tee aloitetta.
Miksi sinä huutelet? Kiehnääkö amastaffi jaloissa?
Mulla on bullterrieri. Lasketaanko se vaarallisiin rotuihin? Ihan vilpittömästi kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina turvasuihke taskussa ja oli ihminen tai koira, niin saa siitä silmilleen. Ihan luvallinen suihke siis. Se värjää myös hyökkääjän ja sovellus joka on suihkeen kanssa bluetoothilla yhteydessä soittaa hätäkeskukseen ja antaa koordinaatit.
Suihke kirvelee silmissä ja hyökkääjä ei hetkeen näe mitään.
Pitäkää tämä mielessänne jos tekee mieli päästää koiranne vapaaksi.
Mulla on dödö ja toivon että jos sitä joudun käyttämään, niin hyökännyt koira kärsii kovista kivuista ja sokeutuu loppuelämäkseen.
Miksi niin toivot, koira toiminut luonteensa mukaisesti tai on huonosti koulutettu tai kohdeltu. Minä toivon, että nämä koirat päästettäisiin ikiuneen kivuttomasti.
Osa2
Jos joku sekopää koira kävisi tämän minun rakkaani päälle, niin todellakin SIINÄ TILANTEESSA toivon, että se päälle kävijä kokee vähintään yhtä suurta tuskaa, kuin mitä se aiheuttaa minun harmittomalle koiralleni. Oma koirani ei sellaista tuskaa hyökkääjälle pysty aiheuttamaan, joten minun tehtäväni on puolustaa omaani ja todellakaan ei ole mielessä mikään kivuton vaihtoehto.
Ihan äärettömän suuri loukkaus käydä sellaisen olennon päälle, joka ei kykene edes puolustautumaan ja on alakynnessä samantien ja koska hyökkäävä on jonkun omistama koira, jonka pitäisi olla hallinassa, eikä esim. mikään villieläin joka vain toimii vaistojensa varassa eikä sille voi mitään, niin kyllä itselläni herää puolustushalu ja tilanteessa ehkä jonkinlainen kostonhalukin, lienee ihan luonnollisia aggressiontunteita kun jonkun rakkaan ja minun vastuullani olevan henkeä uhataan.
Voi kuule, kun näillä eläimillä ei toimi järki ja ajatus. Vaistot ja vietit ja koulutus määrittää tavan ja jos vielä liittyy koiran huono kohtelu, niin tulos on huono. Mutta ällistyttävää minulle on se , että täysjärkiset ihmiset toivoo hyökkääjäkoiralle kärsimystä, ihmisellä pitäisi myös ajatus toimia. Koirasusien tuottaminen sai stopin muutama vuosi sitten, ne jotka on olemassa saavat elää steriloituna. Tosin kaikki eivät tätä noudata. Minusta olisi viisasta ajaa aloitetta, jossa toimittaisiin samalla tavalla. On myös hyviä kasvattajia, joiden koirat ei pääse karkaamaan pikkukoirien päälle. Nämä saisivat pitää koiransa steriloituna loppuun asti, mutta uusia ei saisi Suomeen tuottaa, tämä siis koskisi näitä tappamaan koulutettuja. minullakin on pikkukoira , mutten ikinä toivoisi kidutusta koiralle, joka pääsisi hyökkäämään Tulan päälle. Eri tilanne on se, miten koirat erotetaan toisistaan, siinä voi tietysti joutua satuttamaan hyökkääjää, mutta joku koston tapainen kiduttaminen?
Jos kyseessa on uros, ruhjo kivekset. Luja potku päähän voi taltuttaa voimakoiran myös. Jos ei auta, kivellä päähän. Edes sudet eivät tapa toista tuosta vaan, ei oikeastaan edes mikään villieläin. Amstaffit kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirarotukiellon kannattajat - mitä rotuja kieltäisitte ja kuinka tätä kieltoa valvottaisiin?
Itse olen bull-rotuisen koiran omistaja ja toivon, että tulisi jotain säädöksiä jotka tehoaisivat. Nämä itsekritiikkömät perseilijät pilaavat monen elämän ja ympäristön viihtyvyyden ja turvallisuuden.
Hyvin toimivat, viranomaiset valvovat. Ei ole mitään syytä miksei Suomessakin kiellettäisi.
Joitain vuosia sitten aloite tehtiin tiettyjen rotujen kieltämiseksi, olisi pitänyt tehdä heti perään uusi ilmeisesti, Kennelliitto suuressa viisaudessaan antoi lausunnon ettei voi kieltää kun kukaan ei valvo. No kummasti on muualla maailmassa onnistunut, Espanjassa nämä tietyt rodut on sallittuja, kuonokoppa ja vain metrin mittainen hihna ovat pakollisia.
Ketkähän näitä rotuja nykyään kasvattavat helpon rahan toivossa? Eivätkä perusta koiran kouluttamisesta mitään
Vierailija kirjoitti:
Mulla on bullterrieri. Lasketaanko se vaarallisiin rotuihin? Ihan vilpittömästi kysyn.
Lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nykyiset koirarodut ovat piloille jalostettuja. Sen takia niistä pitäisi luopua ja jokaisen koiraa halajavan pitäisi jalostaa itselleen uusi susista. Saa suorittaa.
Eläinsuojelu liitto sanoo "älä tee eläimelle mitään mitä et haluaisi itsellesi tehtävän".
Eli tehtäisiin täysin sama ihmisillä kuin kennelit. Ne olisi vauva tehtaita, joista myydään hyväksi käytettyjen orjien lapset eniten tarjoavalle, ikuiseen vankeuteen ilman mahdollisuutta vapauteen.
Jokainen niistä kasvatetaan ruuan avulla tukholma syndroomaan.
Mä en suoraan sanoen osaa tehdä aloitetta, eikä luki häiriöisenä ja hieman tyhmän se ei olisi hyvä, tehkää joku viisaampi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina turvasuihke taskussa ja oli ihminen tai koira, niin saa siitä silmilleen. Ihan luvallinen suihke siis. Se värjää myös hyökkääjän ja sovellus joka on suihkeen kanssa bluetoothilla yhteydessä soittaa hätäkeskukseen ja antaa koordinaatit.
Mulla on dödö ja toivon että jos sitä joudun käyttämään, niin hyökännyt koira kärsii kovista kivuista ja sokeutuu loppuelämäkseen.
Miksi niin toivot, koira toiminut luonteensa mukaisesti tai on huonosti koulutettu tai kohdeltu. Minä toivon, että nämä koirat päästettäisiin ikiuneen kivuttomasti.
Osa2
Jos joku sekopää koira kävisi tämän minun rakkaani päälle, niin todellakin SIINÄ TILANTEESSA toivon, että se päälle kävijä kokee vähintään yhtä suurta tuskaa, kuin mitä se aiheuttaa minun harmittomalle koiralleni. Oma koirani ei sellaista tuskaa hyökkääjälle pysty aiheuttamaan, joten minun tehtäväni on puolustaa omaani ja todellakaan ei ole mielessä mikään kivuton vaihtoehto.
Ihan äärettömän suuri loukkaus käydä sellaisen olennon päälle, joka ei kykene edes puolustautumaan ja on alakynnessä samantien ja koska hyökkäävä on jonkun omistama koira, jonka pitäisi olla hallinassa, eikä esim. mikään villieläin joka vain toimii vaistojensa varassa eikä sille voi mitään, niin kyllä itselläni herää puolustushalu ja tilanteessa ehkä jonkinlainen kostonhalukin, lienee ihan luonnollisia aggressiontunteita kun jonkun rakkaan ja minun vastuullani olevan henkeä uhataan.
Voi kuule, kun näillä eläimillä ei toimi järki ja ajatus. Vaistot ja vietit ja koulutus määrittää tavan ja jos vielä liittyy koiran huono kohtelu, niin tulos on huono. Mutta ällistyttävää minulle on se , että täysjärkiset ihmiset toivoo hyökkääjäkoiralle kärsimystä, ihmisellä pitäisi myös ajatus toimia. Koirasusien tuottaminen sai stopin muutama vuosi sitten, ne jotka on olemassa saavat elää steriloituna. Tosin kaikki eivät tätä noudata. Minusta olisi viisasta ajaa aloitetta, jossa toimittaisiin samalla tavalla. On myös hyviä kasvattajia, joiden koirat ei pääse karkaamaan pikkukoirien päälle. Nämä saisivat pitää koiransa steriloituna loppuun asti, mutta uusia ei saisi Suomeen tuottaa, tämä siis koskisi näitä tappamaan koulutettuja. minullakin on pikkukoira , mutten ikinä toivoisi kidutusta koiralle, joka pääsisi hyökkäämään Tulan päälle. Eri tilanne on se, miten koirat erotetaan toisistaan, siinä voi tietysti joutua satuttamaan hyökkääjää, mutta joku koston tapainen kiduttaminen?
Saalisviettiä ja gamenessiä et kyllä koirasta millään koulutuksella pois saa, ihan kuten et saa ajokoiraltakaan ajoviettiä koulutuksella pois: Kysekkin aikalailla samasta asiasta, läskipäillä vain tämä saalisvietti kohdistuu mihin tahansa liikkuvaan ja voi syttyä ihan milloin tahansa ja mistä tahansa vaikka olisi uinaillut piilossa jo 10 vuotta: On tapauksia missä pitbullit on käyneet omistajansa kimppuun 10 vuoden jälkeen, kun omistaja on esim. saanut sairaskohtauksen: Rimpuilu/voihkiminen jne. on herättänyt saalisvietin ja koirat on tappaneet omistajansa.
Gameness-termiä käytetään pitbulleilta, joilla on voimakas tarve roikkua kiinni saalissaan: Jos vietti on todella vahva, koiraa ei haittaa yhtään että kohde olisi paikoillaankin esim. roikkuu puusta roikkuvassa lelussa puolikin tuntia repien ja tempoen ja päästämättä irti.
Nämä koirat on jalostettu aivan hulluiksi, vaikka varmasti iso osa ei koskaan mitään vahinkoa kenellekkään aiheuttakaan: On kuitenkin täysin mahdotonta ennakoida, että mikä yksilö aiheuttaa ja kuinka paljon vahinkoa siitä sitten seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaan.
Hyvä tietää. En hankkisi toista tällaista, vaikka onkin kiltti jopa muille koirille. Ikääkin koiralla on jo 12v. Seuraavaksi joku varma rotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koira hyökkää oman koirasi kimppuun, mitä teet? Joutuuko vankilaan, jos potkii toista koiraa?
Todennäköisesti saat tuomion eläinsuojelurikoksesta. Senhän voi saada vaikka koira hyökkäisi ihmisen kimppuun ja ihminen yrittäisi puolustautua.
Kyllä. Niin kävi just Kuopiossa. 🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joitain vuosia sitten aloite tehtiin tiettyjen rotujen kieltämiseksi, olisi pitänyt tehdä heti perään uusi ilmeisesti, Kennelliitto suuressa viisaudessaan antoi lausunnon ettei voi kieltää kun kukaan ei valvo. No kummasti on muualla maailmassa onnistunut, Espanjassa nämä tietyt rodut on sallittuja, kuonokoppa ja vain metrin mittainen hihna ovat pakollisia.
Mä en usko kieltoihin, koska näiden on pakko saada joku munanjatke ja siirtyvät vaan isompiin rotuihin, vaikka rotikoihin, jotka painaa 30 kiloa enemmän kun amstaffit. Kannatan enemmin pakollisia kuonokoppia ulkona ollessa näille bull tyyppisille roduille. Metrin hihnassa ei ole mitään järkeä, koska se voi lisätä aggressiivisuutta koska hihna on helposti kireällä ja aiheutta painetta koiralle ihan fyysisesti.
Ei ihminen saa tuottaa tarpeetonta kärsimystä eläimelle. Kaikki koirat on viettiensä ja vaistojensa ohjaamia, myös poliisikoira voi tehdä oharit tehtävästään, vaikka olisikin hyvin koulutettu. En ymmärrä, miten ihmiset voi sanoi, ettei se meidän Murre koskaan...
Mutta jos ja kun jotakin tapahtuu, asia pitäisi arvioida oikeudenmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko kieltoihin, koska näiden on pakko saada joku munanjatke ja siirtyvät vaan isompiin rotuihin, vaikka rotikoihin, jotka painaa 30 kiloa enemmän kun amstaffit. Kannatan enemmin pakollisia kuonokoppia ulkona ollessa näille bull tyyppisille roduille. Metrin hihnassa ei ole mitään järkeä, koska se voi lisätä aggressiivisuutta koska hihna on helposti kireällä ja aiheutta painetta koiralle ihan fyysisesti.
Niin minäkin kannatan, kuonokoppa olisi apu, jos koira kaikesta huolimatta pääsee omistajaltaan karkuun. Miksi tämmöistä asiaa ei ole ajettu, vai onko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa2
Saalisviettiä ja gamenessiä et kyllä koirasta millään koulutuksella pois saa, ihan kuten et saa ajokoiraltakaan ajoviettiä koulutuksella pois: Kysekkin aikalailla samasta asiasta, läskipäillä vain tämä saalisvietti kohdistuu mihin tahansa liikkuvaan ja voi syttyä ihan milloin tahansa ja mistä tahansa vaikka olisi uinaillut piilossa jo 10 vuotta: On tapauksia missä pitbullit on käyneet omistajansa kimppuun 10 vuoden jälkeen, kun omistaja on esim. saanut sairaskohtauksen: Rimpuilu/voihkiminen jne. on herättänyt saalisvietin ja koirat on tappaneet omistajansa.
Gameness-termiä käytetään pitbulleilta, joilla on voimakas tarve roikkua kiinni saalissaan: Jos vietti on todella vahva, koiraa ei haittaa yhtään että kohde olisi paikoillaankin esim. roikkuu puusta roikkuvassa lelussa puolikin tuntia repien ja tempoen ja päästämättä irti.
Nämä koirat on jalostettu aivan hulluiksi, vaikka varmasti iso osa ei koskaan mitään vahinkoa kenellekkään aiheuttakaan: On kuitenkin täysin mahdotonta ennakoida, että mikä yksilö aiheuttaa ja kuinka paljon vahinkoa siitä sitten seuraa.
Ajokoiraa pystyy sentään kouluttamaan viettinsä kanssa, mutta tämä vaatii pitkää harjotusta. Eli viettiä ei saa pois, mutta koiran kanssa treenataan, että kuuntelee omistajaa ja lähtee käskystä.
Nämä amstaffien omistajat ihan innoissaan esim harrastavat koiransa kanssa vetoleikkejä (koska amstaffit yms rakastavat tätä), mutta eivät hallitse koiraansa edes näissä leikeissä. Yksikin insta vaikuttaja kuvaa välillä amstaffiansa kiinni jossain esineessä, eikä koira päästä edes käskystä irti ja tämä on niin hauskaa heh heh.
Sillon voi sanoa, että koira on hanskassa ainakin normaalia enemmän kun hän tottelee vaikka tekee jotain täydestä intohimosta oli se sitten ajaminen, noutaminen, paimentaminen, suojelu.
Miksi tällaisia aggressiivisiksi tiedettyjä rotuja vielä Suomessa todella saa pitää? Monissa Euroopan maissa kun tosiaan ovat kiellettyjä. Siinä on enemmän tai vähemmän pilalla aina sen hyökkäyksen kohteeksi joutuneen koiran tai lapsen elämä. Oma koira sekosi täysin jouduttuaan lenkillä irtipäässeen amstaffi-tyyppisen, mutta sekarotuisen koiran raatelemaksi.
Toisekseen kasvattajilla pitäisi olla edes joku vastuu, kenelle luovuttaa koiransa. Yksi kokonainen maaseutukylä pelkää sydän syrjällään erään perheen Rottweileria, jota ulkoilutetaan pihalla ja lähimetsissä vapaana vuosi toisensa jälkeen naapurien pyynnöistä huolimatta. Alunperin koira otettiin vaimon turvaksi, jos vastaanottokeskus olisi sattunut tulemaan paikkakunnalle. Koira ryntää haukkuen muiden alueella liikkujien luo,(ei ole siis millään tasolla hallinnassa) kaataa maahan lapset ja aikuiset, murisee vieressä kunnes omistajat naureskellen tulevat selittämään ettei se tämä meidän Piitu ( nimi muutettu) koskaan ketään ole oikeasti purrut. Vaatteista repimistä ei ilmeisesti lasketa. Omistajia siis naurattaa, kun joku heidän koiraansa pelkää ja kiinni pitoa vaativat ovat luonnollisesti kateellisia pilkun********. Mutta tuloksena siis, että juuri kukaan ei uskalla liikkua kylän liepeillä kohtaamisen pelossa, eikä kukaan muu uskalla ulkoiluttaa koiriaan alueella. Ihan kiva.
Ja lisäksi juuri tuo sama huomio, että vaativimmat koirarodut tuntuvat lähes aina päätyvän statussymboleiksi ihmisille, joille hamsterista huolehtiminenkin olisi liikaa.
Ja ei, en ole koiravihaaja vaan kahden koiran omustaja itsekin.
Myöntäkää nyt vain suoraan, että silkasta alkukantaisesta pelostahan tämä joidenkin ihmisten raivo ja viha tiettyjä koiria kohtaan juontaa juurensa. Sillä on enemmän tekemistä sisäisen pelon, kuin ulkoisen tilastoihin perustuvan todellisuuden kanssa.
Mielenkiintoisesti vihan polaari on kuitenkin rakkaus ja vihaajat ovatkin lähempänä rakkautta kuin arvaavatkaan.
Miksi nämä koirat sitten niin pelottavat ihmisiä? Oma arvaukseni on, että ne nostattavat osassa ihmisistä vielä susista ja muista petoeläimistä juontavaa alkukantaista pelkoa, joka juontaa juurensa luolamies ajoistamme. Voisiko myös ajatella, että pelkoa/vihaa herää eniten sellaisissa ihmisissä, joiden geenit ovat lähimpänä tuon aikakauden ihmistä ja reaktiot siksi niin voimakkaat?
Tilastojen valossahan vähintään yhtä suurella, jos ei paljon suuremmallakin syyllä pitäisi kieltää ihmisten terveydelle ja turvallisuudelle erittäin vaarallisina (potentiaalisesti) vaikkapa moottorisahat ja sirkkelit, uiminen, yökerhot ja nakkikioskit, karkit, lisäaineet, saunominen, lukuisat harrastukset, alkoholi, lihan syöminen, moottoripyöräily, veneily ja autoilu, hirvet pitäisi hävittää sukupuuttoon jne.
Ja kuinka paljon tuskaa ja kärsimystä me sitten itse aiheutammekaan eläinmaailmalle, sanotaan vaikkapa tuotantoeläimille. Asutamme ja kohtelemme päivittäin kaltoin erittäin asiattomissa olosuhteissa satoja miljoonia lihaksi kasvatettavia ja maidon tuotantoon käytettäviä eläimiä, lopulta murhaten ne mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla ennen niiden todellista vanhuutta.
Eläinten vallankumousta tässä todella tarvittaisiin, ei muutaman koirapelkoisen ja vihalla itsensä täyttäneen ihmis kansalaisen järjettömyyttä, suhteetonta pelkoa ja raivoa.
Meillä ei ole naapurustossa noita onneksi ollenkaan (tässä ei asu nistejä eikä jengiläisiä), mutta kauempana ostarilla niitä näkyy välillä juurikin sellaisilla kaulatatuoiduilla sekakäyttäjillä.
Pitää aina vähän katsoa mitä ne touhuaa, kun ei ne omistajat ole edes siinä kunnossa, että pystyisivät pitämään henkistä otetta mihinkään voimakastahtoiseen koiraan.