Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotias vielä vaipoissa

Vierailija
15.10.2022 |

Tämän tarkoitus ei nyt ole ilkeillä, mutta pakko kysyä onko normaalia, että 4v lapsi on edelleen vaipoissa? Olemme siis lapseton pariskunta ja lupauduimme satunnaisesti viikonloppuisin hoitamaan tuttavien 4v tyttöä, kun vanhempansa ovat vuorotöissä.
No nyt vasta selvisi, että kyseinen lapsi on edelleen vaipoissa. Tällainen vaihtoehto ei käynyt mielessäkään lapsen ikä huomioiden, eikä kumpikaan meistä ole koskaan edes vaihtanut vaippoja. Lapsen vanhempien mielestä asiassa ei vaikuta olevan mitään outoa, tuli nyt vain ns. sivulauseessa esille. Muutoin tyttö on ihan normaalisti kehittynyt iloinen ja sosiaalinen lapsi.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä lasta, eikä yksikään ole ollut päivällä vaipoissa 4-vuotiaana. Poika oppi kuivaksi vähän hitaammin, hänellä oli öisin varmuuden vuoksi vaippa käytössä, siitäkin luovuttiin ennen kuin täytti 5v.

Vierailija
2/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ole, tuon ikäinen osaa jo vessassa itse käydä. Joskus toki voi olla yökastelua mutta se on sitten jo eri asia kuin vaipat päivällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole vastaan tullut lasta, joka käyttäisi vielä vaippoja siirtyessään päiväkodin isojen puolelle eli yli 3 vuotiaiden ryhmään.

Taitaa olla vanhempien laiskuutta opettaa lapsi kuivaksi. Lapsiparka, kun kaverit kiusaavat.

Vierailija
4/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjestas, ei ole normaalia. Mulla 4v poika ja ollut kaikinpuolin kuivana jo pari vuotta. Joskus harvoin n2,5-3v sattui yövahinkoja mutta näillekin oli selkeä syy aina: ei käynyt ennen nukkumaan menoa pissalla tai oli juonut juuri ennen nukkumaan menoa poikkeuksellisen paljon vettä/maitoa.

Vierailija
5/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole vastaan tullut lasta, joka käyttäisi vielä vaippoja siirtyessään päiväkodin isojen puolelle eli yli 3 vuotiaiden ryhmään.

Taitaa olla vanhempien laiskuutta opettaa lapsi kuivaksi. Lapsiparka, kun kaverit kiusaavat.

Jatkan vielä. Yökastelu on eri asia, mutta jos lapsella on päiväsaikaa ja hoidossa vaipat, niin vanhempien on syytä katsoa peiliin laiskuudesta.

Vierailija
6/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsissa on eroja. Voi viedä kauemmin toisilta tai voi olla, ettei aikuiset ole osanneet edes totuttaa kuivaksi häntä. Lapsi on näihin syytön joka tapauksessa.

Omassa suvussa on myös mm. munuaisongelmia ja yökastelua ollut isoksi lapseksi asti. Itse pääsin yökastelusta jossain vaiheessa, en tiedä miksi se sitten vain loppui erään kerran. Mutta aika iso jo olin ja vanhemmatkin väsyneitä märkään sänkyyn, kunnes lopulta siitä päästiin.

Vierailija
7/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla neuroligista, vaikka lapsi olisi muuten terve. Aivoissa siis... Siihen voidan määrätä lääkitys myös, jos ei pidätyskyky kehity.

Vierailija
8/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös neljä lasta, ja kolmas oli vaipoissa vielä 3-vuotiaana, ihan samalla tavalla yritettiin opettaa kuivaksi (ja itse asiassa tuhriminen oli se isompi ongelma) kuin muitakin. Mutta kyllä silloin jo neuvolassa alettiin epäillä, että pitäisi lapsi lähettää jatkotutkumuksiin. Onneksi sitten tyttö itse ilmoitti, ettei enää tarvitse vaippoja, eikä todella tarvinnutkaan! Tämä tapahtui n. ½ vuotta ennen 4-vuotissynttäreitä, joten ei ole normaalia, että nelivuotias on vaipoissa.

Vierailija
9/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi päiväkodissa? Luulisin että sielläkin vähän katsottaisiin kieroon, jos hoitajat joutuvat tuon ikäiselle vaippoja vaihtamaan.

Vierailija
10/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että ei normaalia. Tosin tiedän lähipiiristä jopa viisivuotiaan vaippailijan. Ja pitäisi olla ns normaalikehityksinen lapsi.

Vierailija
11/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia 4-vuotiaan olla vaipoissa.

Lapsella kuivaksi oppimisen herkkyyskausi alkaa jo n. 2-vuotiaana tai allekin, joten yleensä vika on laiskoissa vanhemmissa.

Vierailija
12/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden 3,5v vaippailijan ja siinä on kyse vanhempien laiskuudesta. Ovat sanoneet etteivät jaksa opettaa kun vaatii niin paljon. Päiväkodistakin on useampaan kertaan huomautettu asiasta.

Muut joista tiedän, ovat olleen päiväkuivia pari vuotiaina ja jotkut jopa yökuivia.

Vierailija
13/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kiusataan jotain jostain syystä, niin aikuisten tehtävä on puuttua kiusaamiseen ja estää se.

Vastaan, vaikka tämä onkin trolli. Neuvolassa ohjeistus, että neljävuotiaana pitää olla päivällä ilman vaippoja. Myös vaippakoot loppuvat yleensä tähän kokoon. Viisivuotiaana kuuluu osata käydä omatoimisesti vessassa. Eskarissa tai viimeistään koulussa pitää pyyhkiä itse. Yökastelusta en tiedä, mutta ilmeisesti se voi joillain ihan normaaleilla lapsilla jatkua pitkään ilman syytä huoleen.

Mun lapseni ja tuntemani osasivat jo kolmevuotiaana käydä itse pissalla mainiosti. Pidin kuitenkin lapsellavhousuvaippaa tilanteissa joissa ei ole vessaa lähellä, koska hän ei välttämättä ehtinyt muuten vessaan ja talvella esim. märkä tai kakkainen haalari ulkona on aika ikävä. Yleensä kyllä silti ehti, ja vaippa toimi alkkareina. Tästä oli kova valitus hoidossa. Just että muut muka alkaa kiusata. No ei alkaneet, ainoastaan aikuisia kiinnosti, ja sekö parempi on että on pissat housussa? Lisäksi hoidossa ei pyyhitty kakkaa hyvin, joten housuihin jäi raitoja. Oli ällöä lähteä niissä vaikka kyläilemään. Vaippa jäi kokonaan pois n. 3,5 vuoden iässä, ja erittäin vähän mitään vahinkoja sattui. Se on joku outo statussymboli että leuhkitaan miten aikaisin jotain opittu.

Jos neljävuotias ei käy vessassa ollenkaan, niin se on huono homma. Pukea ja riisua vaattet (vaikeita lukuunottamatta) ja itse vaihtaa housuvaipan osaa jo 2,5 -vuotias. Neljävuotias saa itse jo napit ja vetskarit ja kenkälenksutkin laitettua.

Vierailija
14/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole normaalia 4-vuotiaan olla vaipoissa.

Lapsella kuivaksi oppimisen herkkyyskausi alkaa jo n. 2-vuotiaana tai allekin, joten yleensä vika on laiskoissa vanhemmissa.

Se on muuten tosi kiva, kun nämä vaipattomat kaksivuotiaat pissaa kesällä hiekkalaatikkoon. Siinä sulle kuivaksi oppimista. Jotkut vaan luulee, että housuunpissaaminen ja nurkkiin kakkaaminen on joku tärkeä kehitysvaihe lapsella.

Vierailija
15/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kiusataan jotain jostain syystä, niin aikuisten tehtävä on puuttua kiusaamiseen ja estää se.

Vastaan, vaikka tämä onkin trolli. Neuvolassa ohjeistus, että neljävuotiaana pitää olla päivällä ilman vaippoja. Myös vaippakoot loppuvat yleensä tähän kokoon. Viisivuotiaana kuuluu osata käydä omatoimisesti vessassa. Eskarissa tai viimeistään koulussa pitää pyyhkiä itse. Yökastelusta en tiedä, mutta ilmeisesti se voi joillain ihan normaaleilla lapsilla jatkua pitkään ilman syytä huoleen.

Mun lapseni ja tuntemani osasivat jo kolmevuotiaana käydä itse pissalla mainiosti. Pidin kuitenkin lapsellavhousuvaippaa tilanteissa joissa ei ole vessaa lähellä, koska hän ei välttämättä ehtinyt muuten vessaan ja talvella esim. märkä tai kakkainen haalari ulkona on aika ikävä. Yleensä kyllä silti ehti, ja vaippa toimi alkkareina. Tästä oli kova valitus hoidossa. Just että muut muka alkaa kiusata. No ei alkaneet, ainoastaan aikuisia kiinnosti, ja sekö parempi on että on pissat housussa? Lisäksi hoidossa ei pyyhitty kakkaa hyvin, joten housuihin jäi raitoja. Oli ällöä lähteä niissä vaikka kyläilemään. Vaippa jäi kokonaan pois n. 3,5 vuoden iässä, ja erittäin vähän mitään vahinkoja sattui. Se on joku outo statussymboli että leuhkitaan miten aikaisin jotain opittu.

Jos neljävuotias ei käy vessassa ollenkaan, niin se on huono homma. Pukea ja riisua vaattet (vaikeita lukuunottamatta) ja itse vaihtaa housuvaipan osaa jo 2,5 -vuotias. Neljävuotias saa itse jo napit ja vetskarit ja kenkälenksutkin laitettua.

Kuin oma kirjoitukseni! Meillä sama. Nyt lähes kuusivuotiaana on täysin kuiva ja hoitaa itsenäisesti vessakäynnit. Kuitenkin vielä neljävuotiaana käytettiin yövaippaa ja kolmevuotiaana housuvaippaa talvella ulkoillessa. Kesällä hän hoiti tarpeensa kyykkimällä (jos siis oltiin puistossa ja kaukana vessoista) ja kuljetin mukanani koirankakkapusseja tätä varten 😄 Mökillä oli omasta tahdostaan alasti lähes koko ajan.

Kukaan ei kiusannut koskaan, paitsi yksi samanikäinen joka kuunteli vanhempiaan ja jolla tulee vieläkin välillä pissa housuun, vaikka on ollut ilman vaippaa kaksivuotiaasta.

Ap: lapsella voi olla jokin oikea ongelmiakin, ei välttämättä johdu aikuisten laiskuudesta,

Vierailija
16/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on muuten normaalisti kehittynyt lapsi, niin 4-vuotiaana pitää olla päiväkuiva.

Lapsi voi oppia kuivaksi jo 1-vuotiaana.

Vierailija
17/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yritettiin parivuotiaana pois vaipoista, ei onnistunut kun tuli niin paljon pissavahinkoja.

Niinpä laitettiin vaipat takas jalkaan ja reilu 3v yritettiin uudestaan. Oppi ihan parissa päivässä kuivaksi, pissavahinkoja sattui ihan muutama, kun ei kerinnyt potalle.

Vierailija
18/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kun täällä kerran näyttää olevan asiantuntijoita paikalla, niin mitä tehdä, jos lapsi ei vain suostu olemaan ilman vaippaa vielä 4 vuotiaana. Meillä nimittäin on sellainen tapaus. Kaikki ne peruskeinot on kokeiltu, eli lahjottu herkuilla, tarrataululla tms. On kehoitettu ja jopa pakotettu olemaan ilman vaippaa. On kannustettu, maaniteltu, kokeiltu. Mutta ei, niin ei. Lapsi on srlvästi jo ihan ahdistunut tästä, kun kokoajan kotona ja päiväkodissa painostetaan. Mikään ei vain tunnu auttavan. Perheemme muut lapset ovat oppineet ns. normaalisti 2-3 vuotiaina täysin kuiviksi, että emme siis mitään avuttomia vanhempia ole. Tämän lapsen kanssa vaan tuntuu, että keinot loppuu.

Vierailija
19/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nää kyllä jänniä ohjeita taas tässä omat kolme lasta oppi ensin yökuivaksi ja vasta sen jälkeen päiväkuivaksi. Noin 3v ikäisenä. Kaikki olivat päiväkodissa 1,5v iästä lähtien. Isojen puolelle meidän päiväkodissa siirrytään viisivuotiaana ei kolmevuotiaana. Ja miten se, että lapsi kulkee vaipoissa, on vanhemmille HELPOMPAA?! Mutta omat tosiaan oppivat ihan itsekseen, ei sitä mitenkään varsinaisesti opeteltu meillä. Että siis oman kommenttini on ap, että lapset ovat kaikki yksilöitä..

Vierailija
20/45 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa, että vanhemmat ovat vain laiskoja. Harmi, että lapsi kärsii siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi