Parhaan ystäväni kanssa ollaan tosi eri mieltä siinä miten ravinto ja elintavat vaikuttaa hyvinvointiin
Keski-ikäisiä ollaan molemmat. Minulla ei ole mitään sairauksia, ei nivelongelmia tms, siis olen ihan kivuton. Syön terveellistä ruokaa, olen absolutisti ja liikun jonkin verran. Ystävälläni on 7 perussairautta, jatkuvia kiputiloja, fibromyalgiaa jne, siis jokapäivä kipuja. Hän polttaa ja mättää sokeria naamaan ihan sairaalloisia määriä. Aina kun ehdotan elintapojen korjaamista hän tuhahtelee, ettei niillä ole mitään vaikutusta, ainoastaan geeniperimällä.
Kommentit (19)
Työikäisenä sairauteen kuolleista tutuista on iso osa ollut liikkuvia ja terveellisesti syöviä ihmisiä. Ystäväsi on teistä enemmän oikeassa.
Sinuna lopettaisin huomauttelun. Se on turhaa sen lisäksi että se on huonoa käytöstä.
Ei se ole huonoa käytöstä. Riippuu siitä miten sanoo ja kuinka läheinen on. Kyllä mä itse pystyn puhuun kaikista asioista parhaan ystäväni kanssa. Hän sai minut lopulta näkemään että kannattaa erota myrkyllisestä liitosta. Hänen tuellaan tein elämänmuutoksen. Jos oma käytös aiheuttaa paljon ikävää oloa niin on hienoa jos joku auttaa muutoksessa.
Multa loppu epämääräiset kiputilat kun lopetin sokerin mättäämisen. Lääkäri kehotti ja olen ihmeissäni vaikutuksesta. Olisipa joku kannustanut aikaisemmin.
Hän ei halua korjata huonoja tapojaan. Muutos on yleensä vaikea, vaikka lopputulos olisikin uusi parempi elämä.
Parhaan ystävän tunnistaa siitä, että hän hyväksyy sinut sellaisena kuin olet.
No mä oon vähän kuin ystäväsi. Poltan, juon alkoholia viikottain, syön sokeria ja eineksiä. Olen täysin terve, normaalipainoinen, kivuton. En huomaa olossani tai kropassani mitään eroa siihen kun olin 16-vuotias. Ja siis 50 on lähempänä kuin 40.
Elämässäni on ollut joitain terveellisyyskausia, mutta en huomannut koskaan niillä mitään merkittävää parannusta olooni, kun voin jo muutenkin hyvin.
Olen jo kauan miettinyt, että terveenä pysymiseen vaikuttaa todennäköisesti enemmän se, mitä ei syö, kuin se, mitä syö. Sokeri, alkoholi ja vehnä pois, niin on varmaan aina sama syökö vihanneksia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
No mä oon vähän kuin ystäväsi. Poltan, juon alkoholia viikottain, syön sokeria ja eineksiä. Olen täysin terve, normaalipainoinen, kivuton. En huomaa olossani tai kropassani mitään eroa siihen kun olin 16-vuotias. Ja siis 50 on lähempänä kuin 40.
Elämässäni on ollut joitain terveellisyyskausia, mutta en huomannut koskaan niillä mitään merkittävää parannusta olooni, kun voin jo muutenkin hyvin.
Olet siis kivuton ja terve. Et ole yhtään verrattavissa ystävääni. Hän kärsii joka päivä kovista kivuista.
Olet sanonut mielipiteesi. Ystäväsi on eri mieltä. Asiasta jankuttaminen on ihan turhaa, olit oikeassa tai et. Jos haluat jatkaa tämän ihmisen ystävänä, kannattaa siis lopettaa nalkuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä romuttaa illuusiosi. Jos/kun olet polttanut tupakkaa koko ikäsi, niin se on täysin väistämättä tehnyt tuhojaan elimistössäsi. Et ole mikään poikkeus. Et vielä ole havainnut seurauksia, mutta kyllä ne tulevat. COPD on aivan varmasti ja todennäköisesti myös negatiiviset vaikutukset verisuoniisi. Myös joka kolmas syöpä johtuu tupakasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos viiskymppinen ei huomaa mitään eroa kropassaan tapahtuneen 16 ikävuoden jälkeen niin kyllä ne aivosolutkin on jo aika pahasti tuhoutuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis kivuton ja terve. Et ole yhtään verrattavissa ystävääni. Hän kärsii joka päivä kovista kivuista.
Vertasinkin itseäni ystävääsi vain elintavoissani. Aina elintavat eivät kerro siitä kuinka hyvin ihminen voi. Minulla on hyvin terveellisesti eläviä ystäviä jotka voivat todella huonosti. Mutta toki varmaan pääsääntöisesti kannattaa liikkua ja syödä terveellisesti, varmasti ystäväsikin olo ainakin jossain määrin kohentuisi jos niin tekisi.
Tottakai yleisesti ottaen tervelliset elämäntavat vaikuttaa positiivisesti. En voinut käsittää yhtä kaveriani joka poltti kuin korsteeni raskaana. Siinä vaiheessa kyllä avasin suuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos viiskymppinen ei huomaa mitään eroa kropassaan tapahtuneen 16 ikävuoden jälkeen niin kyllä ne aivosolutkin on jo aika pahasti tuhoutuneet.
Miksi moinen ilkeys? Jos en tuntenut kropassani mitään kipua ja kolotusta 16-vuotiaana enkä tunne vieläkään niin mikä asia se olisi mikä saisi minut tuntemaan kropan erilaiseksi? Olen yhtä notkea ja joustava kuin tuolloin, kunto on yhtä hyvä ellei parempi.
No, näkö on huonontunut, siitä huomaan kyllä kropan muuttumisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi moinen ilkeys? Jos en tuntenut kropassani mitään kipua ja kolotusta 16-vuotiaana enkä tunne vieläkään niin mikä asia se olisi mikä saisi minut tuntemaan kropan erilaiseksi? Olen yhtä notkea ja joustava kuin tuolloin, kunto on yhtä hyvä ellei parempi.
Anteeksi ilkeyteni. On hyvä että olet hyvässä kunnossa. Silti uskon vakaasti että se ennalta ehkäisisi myös sinunkin tulevia kipuja ja sairauksia jos vaikka lopettaisit tupakoinnin. Olet kyllä poikkeustapaus.. Kannatan sitä asennetta että kannustetaan ihmisiä tervellisyyteen.
No, näkö on huonontunut, siitä huomaan kyllä kropan muuttumisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi ilkeyteni. On hyvä että olet hyvässä kunnossa. Silti uskon vakaasti että se ennalta ehkäisisi myös sinunkin tulevia kipuja ja sairauksia jos vaikka lopettaisit tupakoinnin. Olet kyllä poikkeustapaus.. Kannatan sitä asennetta että kannustetaan ihmisiä tervellisyyteen.
Kiitos, ei haittaa :)
Nojuu sokeri ylläpitää tulehdusta ja olet mitä syöt yms. Mutta voihan tuossa olla kyse senkinmuotoisesta kierteestä, että sokeri ja tupakka maistuu just siks että on kaikennäköstä terveysongelmaa, ja se aiheuttaa sen ettei haluais niitten haitallisuutta myöntää
Ystäväsi on idiootti.