Onko firetys vielä muotia?
Tätä sanaa on toistettu mediassa viimeiset 5 vuotta kun pörssikurssit nousi ja jokainen sai tuntea miltä tuntuu olla Warren Buffett. Nyt kun kurssit laskenneet pidemmän aikaa ja inflaatio laukkaa niin huomataan eteti se ollutkaan niin helppoa päästä eläkkeelle 40 vuotiiaana muhkean osakesalkun kera.
Heittikö porukka jo pyyhkeen kehään vai vieläkö firetys on joku ilmiö? Ei ainakaan mediassa enää törmää tähän sanaan.
Kommentit (18)
Pitkän tähtäimen firettäjät (ja onko muunlaisia?) nimenomaan pyrkivät hyötymään suhdannevaihteluista eivätkä hermostu niistä.
Jep, esimerkiksi lapsen kummi firettelee siihen malliin, että jätti rippilahjan antamatta kummilapselleen, pelkän kortin antoi. On kuulemma myös jättänyt viimeiset 2-3 vuotta kesälomareissut väliin, jotta pääsee fireen. Kyseessä kyllä jo nyt (alle 40v) varakas henkilö, en ihmettelisi josko miljoona tilillä mennyt rikki.
Eli taitaa olla ainakin vielä (2024) muodissa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, esimerkiksi lapsen kummi firettelee siihen malliin, että jätti rippilahjan antamatta kummilapselleen, pelkän kortin antoi. On kuulemma myös jättänyt viimeiset 2-3 vuotta kesälomareissut väliin, jotta pääsee fireen. Kyseessä kyllä jo nyt (alle 40v) varakas henkilö, en ihmettelisi josko miljoona tilillä mennyt rikki.
Eli taitaa olla ainakin vielä (2024) muodissa.
Paljonko "miljonäärin" olisi pitänyt antaa lahjaksi? Kortti on ihan hyvä, sikäli mikäli eivät ole juurikaan tekemisissä.
Eikö rikastuminen ole aina muodissa?
Orpo ja Purra yrittävät tehdä firettämisen yhä helpommaksi
🎿
Aloitin sijoittamisen niin myöhään että hyvä jos pari vuotta aikaisemmin pääsen eläkkeelle. Jos edes maltan jäädä...
Jaa mä luulin että firetys on tuhopolttoa.🤭
Osakekurssit ovat kaikkien aikojen huipussa. Inflaation laukka on jo rauhoittunut. En minä nyt osaa sanoa olenko firettäjä. Käyn töissä enkä ole ajatellut eläkkeelle jäämistä. Jos saisin lopputilin niin enpä usko että hakisin kovin aktiivisesti uutta työpaikkaa.
Ei kaikille ole tärkeää jäädä kovin aikaisin eläkkeelle. Ajatus voi olla myös siinä, että on eläkkeellä enemmän varaa käyttää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Osakekurssit ovat kaikkien aikojen huipussa. Inflaation laukka on jo rauhoittunut. En minä nyt osaa sanoa olenko firettäjä. Käyn töissä enkä ole ajatellut eläkkeelle jäämistä. Jos saisin lopputilin niin enpä usko että hakisin kovin aktiivisesti uutta työpaikkaa.
No ei ole huipussa ainakaan Suomessa monikaan.
Nyt ei ole aika firettää. Nyt on aika mennä töihin.
Firettämisestä en tiedä mutta sijoittaminen kannattaa aina. Paras aika aloittaa oli 20 vuotta sitten, toiseksi paras aika on tänään.
Olen firettänyt jo keskiverto omakotitalon verran, ts osakesalkku yli 200k voitolla. Töissä tosin vieläkin Ja eiköhän se arvo tuostakin vielä nouse vuosien saatossa..
Joo, tässä sitä fireytetään edelleen, vaikka tuskin kovin aikaisin pääsen eläkkeelle. Mutta josko muutaman vuoden kumminkin. Olen kerännyt osinkoa maksavia osakkeita ja tavoitteena on tasainen osinkovirta.
Ajattelin firettää parin vuoden kuluttua. Osakkeet ja rahastot kasvaneet huimasti ja hupsis yhtäkkiä onkin jo miljoona mennyt rikki. Sanotaan että 2 miljoonaa tarvitaan firetykseen mutta luulen vähemmälläkin pärjäävän
Itse olen säästänyt jotta saisin mahdollisimman paljon passiivisesti tuloja jotta pääsisiin eroon tyhmistä ihmisistä. Vasta myöhemmin opin että on tällainen termi kuin firetys.
Kyllä ainakin seuraamani bloggarit jatkavat kuin ennenkin.