Huomatkaa että uudessa työnhakumallissa virkailija tekee pistokokeita että onko todella tehty hakemus työpaikkaan
Pääsääntöisesti eivät tarkasta, mutta olen kuullut tapauksesta jossa jääty kiinni kun hakemusta firmaan ei ole tullutkaan. Karenssi pamahti!
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Kuntakokeilussa ei tarkisteta, siellä ei edes haastatella työttömiä, vaan annetaan maksavia lausuntoja varmistamatta esim. opintoja. TE-toimistosta tarkistetaan.
Täh? Kuulun kuntakokeilun piiriin ja kyllä minulle soitettiin puolen tunnin puhelu, kartoitettiin tilannetta ym. Arvatenkin seuraava soitto kolmen kuukauden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vähän pakko keksiä kuvitteellisia työpaikkoja kun ei ole mitä hakea.
Ihan sama vaikka tarkistavat, ei ole mun syy että töitä ei ole.Missä asut, jos 80 km säteellä ei ole 4 työpaikkaa/kk tarjolla?
Pohjois-Suomessa. Ja mulla on vain 1 haku kuussa koska työkkäristä joutuivat myöntämään ettei töitä ole.
mulla sama itä-suomessa vain 1 haku, laitoin viimeksi yleishaun Boltille paketiautokuskiksi, tuskin kysellään
Miksi työttömät työnhakijat eivät siis haekaan töitä?
Pitäisikö olla kategoria työtön työnhakija ja muu henkilö.
Hmm, en tiedä. Meille soitti te-toimistosta joku ja kysyi haemmeko lisätyövoimaa. Vastasin, että ei ole tarvetta. Hän sitten tokaisi voitonriemuisella äänellä: "No niin mä vähän arvelinkin!" Ja lopetti puhelun. Minulle jäi vähän hölmistynyt olo ja jäin miettimään, olikohan joku kertonut siellä hakeneensa meille töihin.
Vierailija kirjoitti:
InhaKyynikko kirjoitti:
Saahan sitä kysyä.
Me emme anna tietoa meille tulleista työhakemuksista kuin työnhakijalle itselleen.
työnhakijalla pitää olla tallella sähköposti, kuittaus vastanotetusta hakemuksesta, numero soitetusta puhelusta puhelimen lokitiedoissa tms.
En tiedä onko niin tai näin. itse en ilmoita mitään suusanallisia kyselyjä tai soittoja ollenkaan, koska niitä on tiukan paikan tullen vaikea mitenkään oikeaksi todistaa. Ilmoitan vain ne, jotka olen hakenut jonkun rekryfirman profiilini kautta ja niistä jää merkintä siihen tietojärjestelmään. Samoin sähköpostit saattaa hävitä jonnekin, mennä epähuomiossa roskapostiksi jne.
Entäs kun vien tulostetun työhakemuksen paikan päälle? Millä se todistetaan, että on vienyt? Ja jätetty aulan vaksille, joka toimittanut sen eteenpäin?
Eipä ole TE-toimistosta kuulunut yhtään mitään vaikka pakkohakujen olisi pitänyt alkaa jo toukokuussa.
Vierailija kirjoitti:
InhaKyynikko kirjoitti:
Saahan sitä kysyä.
Me emme anna tietoa meille tulleista työhakemuksista kuin työnhakijalle itselleen.
Sehän on viranomaisasia, ei voi kieltäytyä, muuten tulee poliisi hakemaan tiedot, sen sijaan hakijoiden muita koskevista kyselyistä voi yksityisellä kieltäytyä, julkisella puolella ei sitäkään.
Ja höpsis, sinä höpönassu.
InhaKyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
InhaKyynikko kirjoitti:
Saahan sitä kysyä.
Sehän on viranomaisasia, ei voi kieltäytyä, muuten tulee poliisi hakemaan tiedot, sen sijaan hakijoiden muita koskevista kyselyistä voi yksityisellä kieltäytyä, julkisella puolella ei sitäkään.
Poliisilla on kyllä laajat tiedonsaantioikeudet myös yksityisiltä toimijoilta, mutta täytyy olla ensin rikosepäily.
Mulle sanottiin, että riittää että luon itsestäni profiilin johonkin työnhakuportaaliin esim. Linkedinkin. Semmosta työnhakua 🙂
Vierailija kirjoitti:
InhaKyynikko kirjoitti:
Saahan sitä kysyä.
Minä olen yksinyrittäjä ja neuroottisen tarkka GDPR:stä. Poliisi saa ihan vapaasti tulla tutkimaan tietokoneeni ja toteamaan, että koska en halua pitää turhia henkilörekistereitä, poistan sähköpostistani välittömästi ne yhteydenotot, jotka eivät johda toimenpiteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ne varmaan orgasminhuipulla kun saa kytätä. Vanha kunnon stasi-meininki. Onko te-keskus suomen Pjongjang?
Tai yrittää kytätä. Olen rekry ja ei kerrota kuin hakijalle, kolmannelle osapuolelle ei asiat kuulu. Työhakemus on luottamusta tietoa.
Näen kyllä kuka hakee tosissaan ja kuka ei. Eilen oli spostissa. Onko töitä terv pena.
Yksikään Te-toimiston tyyppi ei ooe soitellut. Vaikka soitttelis en kertoisi, koska ei kuulu hänelle. HAkija kertoilee itse.
InhaKyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
InhaKyynikko kirjoitti:
Saahan sitä kysyä.
Poliisia ei tuossa tarvita. Ihan riittää se, että vaaditaan työnhakijaa todistamaan, että oikeasti haki ja jos ei siihen kykene, niin se on sitten karenssin paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne varmaan orgasminhuipulla kun saa kytätä. Vanha kunnon stasi-meininki. Onko te-keskus suomen Pjongjang?
Tai yrittää kytätä. Olen rekry ja ei kerrota kuin hakijalle, kolmannelle osapuolelle ei asiat kuulu. Työhakemus on luottamusta tietoa.
Näen kyllä kuka hakee tosissaan ja kuka ei. Eilen oli spostissa. Onko töitä terv pena.
Yksikään Te-toimiston tyyppi ei ooe soitellut. Vaikka soitttelis en kertoisi, koska ei kuulu hänelle. HAkija kertoilee itse.
Noinhan se menee. TYönantajan ei tarvitse selvittää, hakijo joku työtön vai ei, joten työtön on velvollinen todistamaan, että on hakenut. Ei auta sanoa, että soita työnantajalle, sillä on mun hakemus. Ehei, karenssin paikka ilman mitään mahdollisuutta valittaa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se menee. TYönantajan ei tarvitse selvittää, hakijo joku työtön vai ei, joten työtön on velvollinen todistamaan, että on hakenut. Ei auta sanoa, että soita työnantajalle, sillä on mun hakemus. Ehei, karenssin paikka ilman mitään mahdollisuutta valittaa asiasta.
Ei ole velvollisuutta todistaa. Miten todistetaan suulliset haut?
Kyllä sitä tehtiin reilu 20 vuotta sittenkin. Meillä oli paikka auki, työvoimatoimistosta soitettiin että onko kyseinen henkilö hakenut paikkaa, kuten sieltä oli neuvottu. Ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Entäs kun vien tulostetun työhakemuksen paikan päälle? Millä se todistetaan, että on vienyt? Ja jätetty aulan vaksille, joka toimittanut sen eteenpäin?
tääkin muuten totta. Voihan sitä näinkin työtä hakea. Soittoja ja avoimia hakemuksiahan ne kouluttaa tekeen työkkärin kursseillakin. Kai sitten olis pyydettävä kuittaus että on jättänyt kirjekuoren :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhakija todistaa oma-asioinnissa kirjoittamalla ne paikat mitä hakenut ja miten hakenut. Se todistaminen on siellä. Ei rekry kerro työkkäriin yhtään mitään, koska se ei kuulu heille.
Andyspirit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vähän pakko keksiä kuvitteellisia työpaikkoja kun ei ole mitä hakea.
Ihan sama vaikka tarkistavat, ei ole mun syy että töitä ei ole.Missä asut, jos 80 km säteellä ei ole 4 työpaikkaa/kk tarjolla?
Pohjois-Suomessa. Ja mulla on vain 1 haku kuussa koska työkkäristä joutuivat myöntämään ettei töitä ole.
mulla sama itä-suomessa vain 1 haku, laitoin viimeksi yleishaun Boltille paketiautokuskiksi, tuskin kysellään
Keski-Suomessa laittettiin haettavaksi 4, mutta vihjaistiin että voi vaikka hakea Tampereelta, jos täältä ei löydy tarpeeksi monta haettavaa paikkaa.... En kyllä ole muuttamassa mutta täytyneee hakea, jos muuten karenssi uhkaa.
Miten minulle tuli tänään ihan samanlainen stasi-fiilis, kun raportoin te-sivuille hakeneeni 4 paikkaa tässä kuussa. Laitoin kaikki 4 samana päivänä ja raportoin myöhemmin. Mietin, mikä sotku tulee siitä, jos ilmoitinkin vahingossa väärän hakupäivämäärän.